شده)
تجزیه و تحلیل شرایط کار:زمانی که کارکنان مهارت لازم را نداشته باشند.
تجزیه و تحلیل سازمانی:کارائی و اثربخشی سازمن مطالعه شود.
بررسی منابع انسانی:باید از افراد مدیر و غیر مدیر خواست تا مسائلی را که در کار خود تجربه می کنند یا با آنها روبرو می شوند یا اقداماتی را که برای حل مسائل ضروری می دانند شرح دهند.(عابدی?1382?228)
2-1-12-3) مبانی نظری اندازه گیری کارآیی:
دو رویکرد اساسی در اندازه گیری کارایی و بهره وری وجود دارد.رویکرد نخست?اندازه گیری شاخص های جزیی بهره وری است که بهره وری را به صورت نسبت های ستاده به هر یک از نهاده ها مانند نیروی کار و سرمایه تحت عنوان شاخص بهره وری جزیی نیروی کار?شاخص بهره وری جزیی سرمایه ویا شاخص بهره وری عوامل کل تعریف می کند.رویکر دوم?اندازه گیری کارآیی و بهره وری بر اساس مفهوم تابع تولید است.
2-1-12-4) اندازه گیری کارایی به روش تحلیل پوششی داد ه ها در صنعت بانکداری:
در سال های اخیر تحقیقات زیادی برای اندازه گیری کارایی در صنعت بانکداری انجام شده است .از مهمترین اجزا و مراحل این مطالعا ت تصمیم گیری درباره تعریف نهاده ها و ستاده ها در صنعت بانکداری است.اساساً در ادبیات کارایی صنعت بانکداری دو رویکرد در تصریح، تعیین و تعریف نهاده ها و ستاده ها وجود دارد: رویکرد تولیدی و رویکرد دارایی.
در رویکرد تولیدی، بانک ها بنگاه هایی هستند که از سرما یه و نیروی کار انسانی برای تولید انواع مختلفی از حساب های سپرده و وام استفاده می کنند . در رویکرد دارایی، بانک ها واسطه های خدمات مالی – و نه تولیدکنندگان خدمات حساب های وام و تسهیلات- تلقی می شوند. در این رویکرد، ارزش وام ها و
سرمایه گذاری ها معیار ستاده و نیروی کار انسانی و سرمایه نهاده های فرآیند هستند.

2-2) بخش دوم:
آشنایی با موسسه بانک ملی

2-2-1) تاریخچه آغاز به کار بانک ملی ایران:
بانک ملی ایران یکبار بخت خویش را جهت تاسیس در سال 1258 (هـ.ش) آزمود لیکن نفوذ (پاول جولیوس رویترانگلیسی و ژاک بولیاکوف روسی) مانع از تاسیس آن گردید، تا اینکه تجار معروف ایران و مردم غیور کشور در حجره حاج محمدحسین امین الضرب جمع شدند (هنوز یکی از محلات قدیمی رشت به نام امین الضرب مشهور است) و از رشت دو تن تاجر مشهور بنام¬های (حاج سیدرضی گیلانی و حاج مدیرالملک رشتی) سرمایه¬ی اولیه تاسیس بانک ملی ایران را فراهم ساختند (از بیست میلیون ریال مبلغ هشت میلیون ریال کسری داشت) و نهایتاً بانک ملی در 14/2/1303 هـ.ش قانونش از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و در آن وقفه ایجاد شد تا اینکه بانک ملی در 17/6/1307 (هـ.ش)، کمر همت بست و در تاریخ 20/6/1307 (هـ.ش) رسماً در تهران، سپس در بوشهر و آنگاه در بندرانزلی شروع بکار نمود. ابتداء شعبه مرکزی (1) سپس شعبه بازار تهران (2) آنگاه شعبه بندر بوشهر(3) و بعد هم چهارمین واحد بانک ملی ایران در اسفند 1307 (هـ.ش)، در بندرانزلی افتتاح شد و شعبه ممتاز رشت هم چند ماه بعد یعنی در 1308 (هـ.ش) در حوالی مسجد صفی رشت افتتاح و آغاز بکار کرد.
دکتر لیندن بلات اولین مدیرعامل آلمانی بانک ملی ایران، دستور داد تا شانزدهمین واحد بانک ملی در رشت حوالی مسجد صفی (که بعداً تبدیل به دبستان اروند رود شد) افتتاح و شروع به کار نماید.علت افتتاح بانک ملی در کوی مسجد صفی بخاطر اهمیت تاریخی آن محل و حضور فعال بازاریان در آن حوالی بوده است.(این کوی بخاطر کشته شدن صفی میرزا فرزند شاه عباس کبیر، هنوز هم بهمان اسم مشهور است). ضمن اینکه بازار رشت و میدان شهرداری از طریق خیابان تلفن خانه قدیم به بانک ملی ختم می شد بازاریان رشت در آن زمان، بسیار قدرتمند و غنی و با فرهنگ بودند و پیوسته با حضور بیگانگان در ستیز،زمانی که بانک ملی ایران در شرف تاسیس بود، بازرگانان رشت، با شادروان محمدحسن امین¬الضرب (سرمایه دار بزرگ ایران) در تماس بودند به ویژه دو تن از آنان بنام¬های حاج رضی گیلانی و مدیرالملک رشتی از موسسین بانک ملی ایران بودند، بازرگانان رشت به هیچ وجه به حضور بانکهای خارجی در رشت دل خوشی نداشتند، شعبه بانک شاهنشاهی بارون ژولیوس رویتر در سال 1311 هـ.ش در رشت آخرین نفس¬هایش را می¬کشید و پول منتشره آن در بین مردم از سکه افتاد زیرا مردم به استقبال بانک ملی ایران آمده بودند و مهرش را بجان خریده بودند،پول چاپ شده بانک ملی را می بوسیدند ودر معاملاتشان از آن بهره می گرفتند. لذا کار بجائی رسید که رویتر و ژاک بولیاکوف، روسای بانکهای انگلیسی و روسی دم خود را گره کردند و آرام آرام بساطشان را از ایران جمع کردند.

مطلب مشابه :  رنگهای، پنجره، ، معماری، پیشروی، پسروی

2-2-2) تلفن بانک:
بانک ملی ایران به منظور رفاه حال مشتریان محترم در جهت ارائه خدمات بانکی اعم از اطلاع از مانده حساب ، گردش حساب و پرداخت قبوض خدماتی و کاهش مدت انتظار در شعب بانک و سفرهای درون شهری اقدام به راه اندازی سیستم تلفنبانک نمود.
شماره تلفن های 2784 و 09622 جهت اطلاع از مانده حساب و سه گردش آخر حساب متمرکز و پرداخت قبوض خدماتی مشتریانی که حساب سیبا دارند تعبیه شده است. ضمنا خاطر نشان می سازد این شماره ها بصورت شبانه روزی هر دو خدمت بالا را تواما به مشتریان محترم عرضه می نماید.
مشتریان محترم جهت استفاده از سامانه تلفنبانک بانک ملی ایران باید در وهله اول با مراجعه به یکی از دستگاههای خودپرداز این بانک و انتخاب گزینه تغییر رمز- انتخاب رمز دوم ، برای خود یک کد 5 تا 12 رقمی را به عنوان رمز دوم تعریف نمایند .
در استفاده از سامانه تلفنبانک داشتن رمز دوم برای شماره کارت و درصورت استفاده از شماره حساب ، رمز تلفن بانک حساب، الزامی می باشد.
خدمات ارائه شده:
دریافت فیلم آموزشی
با وارد نمودن شماره حساب و رمز حساب:
دریافت موجودی حساب در لحظه .
اطلاع از سه گردش آخر حساب .
دریافت صورت حساب از طریق نمابر .
تغییر رمز حساب .
اطلاع از آخرین وضعیت چک مورد نظر .
و با وارد نمودن شماره کارت و رمز دوم کارت:
دریافت موجودی حساب در لحظه .
اطلاع از سه گردش آخر حساب .
دریافت صورت حساب از طریق نمابر .
اعلام مفقودی کارت .
اعلام رمز حساب .
رمزدوم ملی کارت از طریق دستگاههای خود پرداز بانک ملی و توسط صاحب کارت اختصاص داده می شود.
پرداخت قبوض خدماتی .

از دیگرقابلیتهای تلفن بانک ،فراهم آوردن امکان پرداخت قبوض خدماتی آب ، برق، تلفن ثابت ، تلفن همراه، گاز و قبوض شهرداری می باشد . مشتریان بانک می توانند با استفاده از تلفن بانک (09622 ) و وارد نمودن شماره کارت و رمز دوم و شناسه قبض و شناسه پرداخت ، وجه قبض را پرداخت نماید.

2-2-3) تلفنبانک غیر متمرکز
جهت استفاده از این سرویس دارنده حساب غیر متمرکز ، می تواند با مراجعه به شعبه افتتاح کننده حساب، با دریافت رمز حساب خود و همچنین شماره تلفن شعبه مربوطه، امکان دریافت مانده حساب، سه گردش آخر حساب و همچنین صورتحساب از طریق نمابر را دارا باشد.
این سرویس انواع حسابهای متمرکز شامل جاری- پس انداز و سپرده کوتاه مدت را پوشش می دهد.

2-2-4) اولین دستگاه خوددریافت استان گیلان:
اولین دستگاه خوددریافت در استان گیلان?دربانک ملی شعبه مرکزی رشت واقع در خیابان امام خمینــــــی راه اندازی شد.این دستگاه قادر به ارائه انواع خدمات بانکی از جمله دریافت وجه ، دریافت چک ، پرداخت قبوض ، انتقال وجه ، اعلام مانده حساب ، شارژ سیم کارت ، پذیرش درخواست دسته چک می باشد. با راه اندازی این دستگاه جدید در گیلان ، مشتریان می توانند وجوه خود را بدون مراجعه به شعب به حساب های مربوطه واریز و رسید دریافت نمایند.

2-2-5) شعبه تمام اتوماتیک بانک ملی ایران
شهاب ملی شعب تمام الکترونیک و بدون کارمندی هستند که به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات به مشتریان بانک می باشند. این شعب برای اولین بار در کشور راه اندازی گردیده و اکثر خدمات بانکی را بدون مراجعه به کارکنان بانک از طریق دستگاههای مختلف بانکی امکان پذیر می سازند. شعب تمام الکترونیک بصورت شبانه روزی بوده و بدون محدودیت زمانی آماده خدمت رسانی به مشتریان بانک هستند.
خدمات قابل ارائه در شعبات ملی:
کلیه خدمات قابل ارائه از طریق خودپرداز
خدمات مربوط به واریز آنی به حساب اعم از قبول وجه یا ایران چک و چک اشخاص و کلیه قبوض خدماتی انتقال وجه ، صورت حساب، مانده کارت…
صدور کارت هدیه آنی الکترونیکی با قابلیت درج پیام مدنظر مشتری بر روی کارت و انتخاب طرح و مبلغ مد نظر
امکان تبدیل ارز و دریافت وجه در قالب صراف کارت ملی
امکان تهیه بلیط خدمات شهری اتوبوس، مترو و درآینده هواپیما
امکان افتتاح حساب در خارج از ساعات اداری (این خدمت فعلاً تا ساعت 17 فعال می باشد)
امکان دریافت کلیه خدمات موجود در سایت اینترنتی بانک ملی ایران اعم از خدمات مربوط به پرداخت اقساط تسهیلات ، پرداخت قبوض، انتقال وجه اینترنتی و…
در این شعبه ها انواع دستگاه های خودپرداز، خود دریافت ، کیوسک بانکی، صرافی و صدور آنی کارت هدیه در محیطی کاملاً تخصصی تعبیه شده و به مشتری این امکان را می دهد که بدون حضور پرسنل بانک کلیه خدمات مورد نیاز خود را به صورت 24 ساعته به انجام رساند.
طراحی مناسب و ایجاد فضای امن از ویژگی های این شعب می باشد.
مانیتورهای آموزشی و اطلاع رسانی از قبیل، نرخ ارز ، تغییرات سهام بورس و اوراق بهادار و تیزرهای تبلیغاتی.

مطلب مشابه :  ، مزیّت، رقابتی، رقابت، رقبا، فعالیّت

2-2-6) پایگاه های شبانه روزی خودپرداز
بانک ملی ایران در راستای اجرایی نمودن بانکداری الکترونیک و دسترسی سریع مشتریان در ساعات متفاوت شبانه روز اقدام به راه اندازی مکان هایی نموده است که مجهز به چندین دستگاه خودپرداز و دستگاه وب کیوسک بوده و بصورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات به مشتریان می باشد . ضمناً این پایگاه ها مرتب کنترل می شوند تا مشکلی در خودپردازها ایجاد نگردد.
2-2-7) اهداف نظام بانکی
1.استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق و عدل به منظور تنظیم گردش صحیح پول و اعتبار در جهت سلامت و رشد اقتصاد کشور
2.فعالیت در جهت تحقق اهداف و سیاست ها و برنامه های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی با ابزارهای پولی و اعتباری
3.ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش تعاون عمومی و قرض الحسنه از طریق جذب و جلب وجوه آزاد و اندوخته ها و پس اندازها و سپرده ها و بسیج آنه در جهت تامین شرایط و امکانات کار و سرمایه گذاری به منظور اجرای بند 2و3اصل جهارم و سوم قانون اساسی
4.حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در موازنه پرداختها و تسهیل مبادلات بازرگانی
5.تسهیل در امور پرداختها و دریافتها و مبادلات سایر خدماتی که به موجب قانون به عهده بانک گذاشته میشود.

بخش سوم:
پیشینه تحقیق

1- علی اصفهانی (1372) در پژوهشی با عنوان روش های ارتقای کارایی در کارکنان ستادی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به بررسی و شناسایی روش های گوناگون- به منظور افزایش کارایی کارکنان- پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین رضایت شغلی کارکنان و کارایی آنان رابطه مستقیم برقرار است.
2- در بهمن ماه سال 1374جناب آقای محمد هادی عسگری پایان نامه ای با موضوع بررسی ارتباط میان آگاهی کارکنان از اهداف موسسه و کارائی آنان در جهاد سازندگی استان گیلان انجام داد.که شامل 3فرضیه زیر است:
1.هر قدر میزان آگاهی کارکنان از اهداف سازمان بیشتر باشد کارائی آنان بیشتر است.
2.بین آگاهی کارکنان از اهداف سازمان و میزان تحصیلات آنان همبستگی وجود دارد.
3.بین آگاهی کارکنان از اهداف سازمان و میزان سنوات خدمت و تجربه آنان همبستگی وجود دارد.
فرضیه اول با ضریب 641/0وبا اطمینان 95/0معنی دار است و مورد تایید قرار گرفت.
فرضیه دوم با ضریب837/0 و با اطمینان95/0معنی دار است و مورد تایید قرار گرفت.
فرضیه سوم با ضریب836/0و با اطمینان 95/0معنی دار است و مورد تایید قرار گرفت.
آقای ناصر رمضانی گلبوسی در شهریور 1375 پایان نامه ای با موضوع بررسی ارتباط میان آگاهی کارکنان از اهداف سازمان و کارائی آنان در اداره سرپرستی و شعب بانک ملی شهرستان رشت انجام داد.که شامل 3فرضیه زیر می باشد:
1.با روشن بودن اهداف سازمان برای کارکنان?کارائی آنان بالا می رود.
2.مشارکت کارکنان در تصمیم گیریها و تعیین اهداف موسسه باعث میشود.
3.برنامه های توجیهی و آموزش برای مطلع نگهداشتن کارکنان از اهداف و رون فعالیتهای موسسه?باعث افزایشتلاش و عملکرد کارکنان میگردد.
فرضیه اول با ضریب 52/0 و با اطمینان 95/0 معنی دار است و مورد تایید قرار گرفت.
فرضیه دوم با ضریب55 /0 و با اطمینان95 /0 معنی دار است و مورد تایید قرار گرفت .
فرضیه سوم با ضریب59 /0و با اطمینان95 /0 معنی دار است و مورد تایید قرار گرفت .
4. تجزیه چی (1375) در پژوهشی با عنوان بررسی مقایسه رابطه بین میزان رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی و میزان کارایی آنان، به بررسی وشناسایی رابطه ای میان میزان رضایت و علاقه مندی به شغل در کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی و میزان کارایی آنان پرداخته است. این پژوهش سعی در شناسایی رابطه ای میان رضایت شغلی و میزان کارایی کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی و بررسی تاثیر متغیرهای مستقلی، چون حقوق، اعمال و رفتار مدیران، تجربه کاری کارکنان و جز آن، بر متغیر وابسته کارایی دارد. با توجه به یافته های پژوهش بین رضایتمندی