دارایی‌های، ، حساب‌های، بورس، دریافتنی، می‌شود

و معیار بیان شده توسط نرم افزار EVIEWS و با استفاده از ضریب همبستگی مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

1-9- جامعه آماری و روش گردآوری اطلاعات و داده ها
1-9-1-قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
قلمرو زمانی این تحقیق سال های 1386 تا 1390 و قلمرو مکانی آن بورس اوراق بهادار تهران می باشد.

1-9-2-جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این تحقیق، شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1386-1390 است که شرایط زیر را دارند:
) اطلاعات مالی شرکت دردوره مورد مطالعه در دسترس باشد.
2) شرکت طی دوره مورد مطالعه زیان ده نباشد و پایان سال مالی شرکت منتهی به پایان اسفند ماه باشد و در دوره مورد مطالعه تغییر سال مالی نداده باشد.
3) جزء بانک ها و موسسات مالی (شرکت های سرمایه گذاری، واسطه گران مالی، و ﻟﻴﺰﻳﻨﮓ ها) نباشد.
4) شرکت تا پایان سال 1390 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و طی سال های 86 تا 90 از بورس اوراق بهادار تهران نیز خارج نشده باشد.
5) درطول دوره زمانی تحقیق، بیش از چهار ماه در بورس غیر فعال نباشند؛ زیرا محاسبه متغیرهای مورد مطالعه مرتبط با بازار در مورد شرکت های مزبور و استفاده از آن ها در تحقیق می تواند موجب تأثیر نامطلوب بر نتایج تحقیق شود.
نمونه آماری تحقیق به روش حذف سیستماتیک صورت می گیرد. بدین ترتیب از بین جامعه آماری شرکت هایی که دارای شرایط زیر باشند به عنوان نمونه آماری انتخاب می شوند:
1) سال مالی منطبق با سال شمسی باشد (پایان سال مالی 29 اسفند باشد).
2) جزو شرکت های سرمایه گذاری نباشند.
3) در طی سال های 1386 تا 1390 صورت های مالی سالانه حسابرسی شده خود را ارائه کرده باشند.
4) در طی سال های 1386 تا 1390 به طور متوالی سهام شرکت بیش از چهار ماه بدون معامله نباشد.

1-9-3- روش گرد آوری اطلاعات
اطلاعات و داده های این تحقیق از روی صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و اطلاعات بازار بورس گردآوری می شود. از این رو با توجه به اینکه این شیوه، جمع آوری اطلاعات از روی اسناد موجود محسوب می شود ، شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق کتابخانه ای است .

1-9-4- ابزار گرد آوری اطلاعات
برای گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز این تحقیق ضمن مراجعه به سازمان بورس اوراق بهادار، از نرم افزارهای تدبیر پرداز و ره آورد نوین و نیز بانکهای اطلاعاتی بورس اوراق بهادار تهران، جهت تهیه صورتهای مالی و یاداشتهای همراه شرکتهای پذیرفته شده در بورس و نیزاطلاعات مربوط به معاملات انجام یافته، استفاده خواهد شد.

1-10- ساختار کلی تحقیق
در فصل اول به بیان موضوع، اهمیت و اهداف پژوهش و همچنین ابزار و روش گردآوری اطلاعات پرداخته شد و فرضیه ها و تعاریف عملیاتی متغیرهای تحقیق نیز ارائه شدند.فصل دوم به مبانی نظری تحقیق پرداخته وخلاصه ای از تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه در پایان فصل ارائه شده است. در فصل سوم به موضوع و روش شناسی تحقیق پرداخته و توضیحات لازم در مورد جامعه، نمونه وآزمون های مربوط و نتایج آن ارائه شده است. در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات پرداخته شده و نتایج مربوط به آزمون فرضیه ها ارائه گردیده است. و بالاخره در فصل پنجم ارزیابی نتایج آزمون فرضیه ها، نتیجه گیری کلی، محدودیت های تحقیق، پیشنهادهای کاربردی و پیشنهاد برای تحقیقات آتی ارائه شده است.

فصل دوم

مبانی نظری و
پیشینه تحقیق

2-1- مقدمه
دنیای اقتصادی به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد. تغییرات سریع فن آوری همگام با افزایش رقابت جهانی مسئولیت مدیران را در فعالیت هایشان سنگین تر می کند. یکی از فعالیت های اساسی مدیریت تصمیم گیری می باشد. مسئله تصمیم گیری در تمامی زمینه های امور مالی به چشم می خورد و این قاعده از مدیریت سرمایه در گردش مستثنی نیست. سرمایه در گردش از اقلام مهم دارایی های واحدها و بنگاه های اقتصادی تلقی می شود که در تصمیمات مالی نقش قابل توجهی دارد. توسعه کمی و کیفی فعالیت های تجاری، توسعه کمی وکیفی قلمرو مدیریت مالی را به دنبال داشته و به تبع آن مدیریت مالی را پیچیده تر نموده است. تداوم فعالیت بنگاه های اقتصادی تا میزان زیادی به مدیریت منابع کوتاه مدت آن بستگی دارد، زیرا فعالیت های عملیاتی در یک دوره ی عادی که معمولا سالانه است به شناخت سرمایه در گردش و مدیریت مطلوب آن مربوط می شود، به طوری که از این طریق نتایج مورد انتظار تحقق و امکان تداوم فعالیت در بلند مدت فراهم می شود. مدیریت سرمایه در گردش در ارتباط با تصمیمات تامین مالی و کنترل دارایی های جاری واحدهای تجاری از یک طرف و تامین مالی بلند مدت منابع مالی و مخاطرات ناشی از تامین مالی کوتاه مدت و بلندمدت از طرف دیگر اهمیت موضوع را آشکار می سازد. ماهیت رشد دارایی های کوتاه مدت از منابع مالی کوتاه مدت باید مورد توجه مدیران مالی قرار گیرد، تا شرایط لازم برای تحقق اهداف کوتاه مدت و تداوم فعالیت در بلند مدت فراهم شود. مدیریت سرمایه در گردش با تامین مالی و مدیریت دارایی های جاری موسسات در ارتباط است (نیکو مرام، 1381، 5).
ارزیابی عملکرد فرآیند رسمی فراهم آوردن اطلاعات در مورد نتایج کار است این امر سبب شناسایی نقاط قوت سازمان و بزرگ جلوه دادن آن به منظور خلق ارزش های بیشتر در واقع عملکرد مطلوب ترمی شود، چرا که با تجزیه و تحلیل فعالیت های گذشته بنگاه ، نگاهی به آینده داشته تا بیشینه نمودن ارزش ها کمک نماید.
اهمیت ارزیابی عملکرد از زوایای مختلف قابل بررسی است. داشتن توان و امکان ارزیابی عملکرد یک ضرورت انکار ناپذیر است و تمام بنگاه های انتفاعی ناگزیر از سنجش عملیات خود در دوره های مختلف هستند، مضافا زمانی که مدیران چاچوب های تصمیم گیری، معیارهای عملکرد و پاداش داشته باشند که آن ها را به داشتن حالت مالکانه بر انگیزانه بهترین عملکرد را خواهند داشت.
بررسی مبانی نظری تحقیق در چهار بخش به شرح زیر مورد مطالعه قرار گرفته است.

مطلب مشابه :  پایان نامه بررسی گزارش اصلاحی محاکم خارجی در ایران

2-2-بخش اول : مدیریت سرمایه در گردش
در حالتی که عملکرد سطوح مختلف واحدهای تجاری به طور سنتی به فاکتورهای مدیریتی عمومی (کلی) مثل تولید، بازاریابی وعملیات نسبت داده شده، مدیریت سرمایه در گردش به عنوان یک پیامد تأثیری بر رشد و تداوم فعالیت شرکت ها داشته است. مدیریت سرمایه درگردش عبارتست از تعیین حجم و ترکیب منابع و مصارف سرمایه درگردش به نحوی که ثروت سهامداران افزایش یابد. در واقع مدیریت سرمایه در گردش تصمیمات مربوط به تامین مالی بلندمدت لازم، برای پشتیبانی مالی از دارایی های جاری واحد انتفاعی را در بر می گیرد. دارایی های جاری شامل صندوق، بانک، اوراق بهادار قابل فروش، حساب های دریافتی، موجودی کالا و سایر دارایی های جاری می باشد(کارگر و بلا میتال، 1994) .
مدیریت سرمایه در گردش برای سلامت مالی واحدهای تجاری در اندازه های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. مبالغ سرمایه گذاری شده در سرمایه در گردش نسبت به کل دارایی ها بسیار بالا است. بنابراین یک امر بسیار حیاتی است که این مبالغ به طور موثر و کارا مورد توجه قرار گیرند. شواهدی وجود دارد که واحدهای تجاری در مدیریت سرمایه درگردش خود به نحو کارا عمل نمی کنند.
یک شرکت می تواند خیلی سود آور باشد ولی این بدان معنی نیست که وجه نقد عملیاتی از همان چرخه عملیاتی بدست آید. واحد تجاری نیاز دارد که برای حمایت الزامات سرمایه در گردش دست به استقراض بزند. بنابراین دو هدف سودآوری و نقدینگی باید با هم هماهنگ باشد و یک هدف نباید فدای هدف دیگر گردد. سرمایه گذاری های انجام گرفته در دارایی های جاری به منظور اطمینان از تحویل کالاها و ارائه خدمات به مشتریان اجتناب ناپذیر است و مدیریت صحیح اینگونه سرمایه گذاری ها، باید تأثیر کارا بر سود آوری و نقدینگی داشته باشد اگر منابع در مراحل مختلف زنجیره تامین بلوکه شده باشد، باعث طولانی شدن چرخه تبدیل وجه نقد می گردد. اگرچه این امر باعث افزایش سودآوریمی گردد (به علت افزایش فروش)، ممکن است تأثیر معکوس بر روی نرخ سودآوری داشته باشد، اگر هزینه های تحمل شده در سرمایه در گردش بیشتر از منافع حاصل از نگه داری بیشتر موجودی کالا و یا دادن اعتبار بیشتر به مشتریان باشد(کیسی ون، 2006).

2-2-1- ماهیت و اهمیت سرمایه در گردش
سرمایه درگردش نیازهای مالی کوتاه مدت موسسه تجاری را برآورده می کند. سرمایه در گردش یک سرمایه معاملاتی است که بیشتر از یک سال در شرکت باقی نمی ماند .وجهی که در این اقلام سرمایه گذاری می شود در طول عملیات تجاری تغییرمی کند. همان طوری که گردش خون در بدن انسان جهت حفظ زندگی یک نیاز خیلی مهم است گردش وجه نقد برای تداوم عملیات تجاری بسیار ضروری است (کیسی ون ، 2006) .
سرمایه درگردش در یک شرکت، مجموعه مبالغی است که در دارایی های جاری سرمایه گذاری می شود اگر بدهی های جاری کسر گردد سرمایه در گردش خالص بدست می اید. بسیاری از دارایی های جاری از محل بدهی های جاری تامین مالی می شوند در عین حال برخی از شرکت ها بخشی از دارایی های جاری خود را از محل بدهی های بلند مدت یا از محل حقوق صاحبان سهام تامین می کنند (ریموند. پی، به نقل از جهانخوانی 1389) .
هر واحد انتفاعی که نسبت جاری بیش از یک دارد سرمایه در گردش مثبت دارد. برای سطح معینی از بدهی های جاری، هر چه سرمایه در گردش واحد انتفاعی بیشتر باشد نسبت جاری آن بالاتر خواهد بود. قرارداد وام های بلند مدت غالبا شامل مواردی ناظر بر نگه داری مبلغ معینی از سرمایه در گردش می باشد. مقصود از در نظر گرفتن این موارد، تامین حاشیه ایمن مناسب برای وام دهندگان است. اگر سرمایه در گردش ضعیف شود شرکت به سختی می تواند شکوفا مانده و به فعالیت خود ادامه دهد. نبود سرمایه در گردش کافی به عنوان یک علت اصلی ورشکستگی واحدهای تجاری کوچک در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و پیشرفته قلمداد می شود. موفقیت یک واحد تجاری بستگی به توانایی اش در جهت دریافت وجه نقد بیشتر از پرداخت آن می باشد (شباهنگ، 1381،).
اهمیت روز افزون مدیریت سرمایه درگردش باعث شده است که این موضوع به صورت یک رشته تخصصی مدیریت مالی در آید. در شرکت های بسیار بزرگ تعدادی مدیر اجرایی متخصص حضور دارند که تمام وقت و انرژی خود را منحصراً صرف اداره ی سرمایه ی در گردش شرکت می کنند. دلایل اهمیت این موضوع به شرح زیر است (ریموند. پی، به نقل از جهانخوانی، 1389) .
1- سطح واقعی و مطلوب دارایی های جاری (با توجه به تغییراتی که در فروش واقعی و پیش بینی شده رخ می دهد) دستخوش تغییرات دائمیاست. این وضع باعث می شود که درباره ی سطح مطلوب یا مورد انتظار از دارایی های جاری به صورت مستمر تصمیماتی گرفته شود.
2- شاید با توجه به تغییراتی که در میزان دارایی های جاری رخ داده است، مدیران مجبور شوند در تصمیماتی که قبلاً برای تامین مالی گرفته اند تجدید نظر کنند.
3- میزان منابع و مصارف وجوهی که به سرمایه در گردش تخصیص داده می شود باید نسبت به کل دارایی ها و بدهی ها مشخص شود.
4- اگر مدیریت سرمایه در گردش صحیح نباشد احتمال کاهش فروش و سود بوده و چه بسا شرکت در پرداخت به موقع دیون و تعهدات خود نا توان بماند (ریموند پی نو، به نقل از جهانخوانی، 1380).

مطلب مشابه :  پایان نامه دستیابی به ابزارهای تصویب، اجرا و نظارت در شیوه‌ی غیر‌متمرکز

2-2-1-1- مدیریت حساب های دریافتنی
شروع مدیریت حساب دریافتنی پایان مدیریت موجودی کالاست و زمانی که ماموریت مدیریت دریافتنی پایان یافت، مدیریت وجه نقد شروع می شود. انتقال کالا به مشتریان به منزله اعلام شروع حساب های دریافتنی و دریافت وجه نقد از مشتریان به منزله اعلام پایان مدیریت حساب های دریافتنی است.
مدیریت حساب های دریافتنی عبارتست از برنامه ریزی و هدایت و نظارت به کلیه اموری که بر سطح و میزان و کیفیت حساب های دریافتنی شرکت با هدف حد اکثر شدن بازده و حداقل کردن ریسک شرکت اثر می گذارد. حساب های دریافتی عمدتا از فروش نسیه کالا یا خدمات به وجود می آیند. به این حساب نیز مانند سایرحساب های دارایی های جاری، اگر بازده ای تعلق گیرد، بسیار ناچیز است لذا این حساب مشمول هزینه فرصت از دست رفته است و باید به آن توجه خاص مبذول شود. تصمیم گیری اصلی در ارتباط با این حساب، تعیین مبلغ و شرایط اعطای اعتبار به مشتریان می باشد (شباهنگ، 1381).
شرکت ها در فرایند نسیه فروشی به دو طریق کیفیت و مقدار حساب های دریافتنی را تحت تاثیر قرار می دهند (عنایتی، 1383، 42).
الف) تصمیماتی که شرکت در مورد شرایط فروش اتخاذ می کند. یعنی این که شرکت مقدار و مدت نسیه و میزان برای پرداخت نقد را مشخص کند.
ب) تصمیماتی که شرکت در مورد نسیه به اشخاص (حقیقی و حقوقی) اتخاذ می کند.
شرکت ها با اتخاذ تصمیمات دسته الف به نوعی سطح حساب دریافتنی را برنامه ریزی می کنند ولی آنچه در عمل اتفاق می افتد(در زمینه میزان حساب های دریافتنی) و همچنین کیفیت حساب های دریافتنی به صحت و دقت در اتخاذ تصمیمات دسته ب بستگی دارد.
برای مدیریت حساب های دریافتنی شرکت ها باید به سمت مراحل زیر برنامه ریزی و هدایت شود (مدرس و عبد اله زاده، 1387، 24).
الف) استقرار خط مشی اعتباری ب) استقرار خط مشی ارسال صورت حساب مشتری ج) استقرار خط مشی وصول مطالبات.
الف ) استقرار خطمشی اعتباری
1- قبل از اعطای اعتبار باید وضعیت بالقوه مشتریان مورد بررسی کامل قرار

Author: 92