دانلود پایان نامه ارشد : بررسی نقش اکراه در جرائم مستلزم حد و قصاص

 سایت دانلود پایان نامه های حقوق

عنوان کامل پایان نامه :

 نقش و تأثیر اکراه در جرائم مستلزم حد و قصاص

شرايط عمومی تحقق اکراه در حقوق ايران

در اجتماع شروط تحقق اکراه بين فقهای اسلامی و حقوق دانان کشور تقريباً يک اتفاق نظری حاکم است، که حداقل اختلاف آنها در جزئيات شروط و تقدم و تاخر جايگاه هر يک از اين شروط نسبت به ديگری      می باشد. اما اگر بخواهيم به بررسی اين موضوع بپردازيم می توان مجموعه‌ي اين شروط تحقق را در دو دسته‌ي کلی تقسيم بندی نمود که هر يک از اين دو دسته خود به چند قسمت جزئی تر تفکيک می شوند. اما از آنجايی که در قوانين جزايی کشور ما در باب اکراه (مادة 54 ق.م.ا.) دو کلمه‌ي اجبار و اکراه به دنبال هم و در يک معنا آمده است (بر خلاف قانون مدنی که معنای اين دو واژه به طور مستقل بيان شده) يعنی                  قانون گذار تفاوتی بين اجبار و اکراه را در قوانين جزايی در نظر نداشته، حال آنکه از منظر حقوق مدنی هر يک از واژه‌ي اجبار و اکراه دارای تعريف و آثار مستقلی بوده؛ ارائة شمايی مختصر از کليات اين دو عامل رفع مسئوليت کيفری در اينجا خالی از فايده نمی باشد. در تعريف اجبار بايد گفت که «اجبار از ماده‌ي جبر است و به آن الجا هم گفته اند اگر چه اجبار در معنی وسيع کلمه شامل اکراه و اضطرار هم می شود ولی در معنی اخص کلمه، اجبار عبارتست از: اينکه کسی ديگری را وادار کند بدون اختيار مبادرت به انجام عمل يا ترک عمل نمايد[1]» اکثر حقوق دانان اجبار را به دو دستة مادی و معنوی تقسيم نمودند و اکراه را در شق خاصی از اجبار معنوی متصور گرديدند و بيان داشته‌اند: «اکراه که از اصطلاحات فقهی است بيان مرتبه‌ای از اجبار است که در آن حال شخص به عمل يا ترک عملي وادار شده که از آن کراهت دارد و منشاء اين فشار روانی تهديدی نامشروع عليه جان, مال و ناموس مکره است[2]» حال آنکه هر يک از اين دو عامل رافع مسئوليت می تواند مبنايی خارجی يا داخلی داشته باشد در صورتی که جبر يا فشار ناشی، از يک منبعی خارجی و بيرونی بر مرتکب وارد شود آنرا اجبار يا اکراه خارجی و در صورتی که اين امر از وجود خود مرتکب ناشی شود آنرا اجبار يا اکراه داخلی گويند. بعد از پاره ای از توضيحات مختصری راجع به اين دو عامل رفع مسئوليت می توان گفت که شروط تحقق اکراه در قوانين ايران را می توان در دو دستة کلی الف : تهديد توسط اکراه کننده و ب: غيرقابل تحمل بودن اکراه بررسی کرد.

گفتار اول: تهديد توسط اکراه کننده

اصولاً مبنای اکراه در شخص اکراه شده همان تهديدی است که توسط اکراه کننده به شخص مکره،          می شود. و به خاطر همين، تهديد يکی از اساسی ترين عناسر شکل گيری و تحقق اکراه می باشد؛ اما صرف اينکه هر تهديدی آيا می تواند رکن اکراه را تشکيل دهد يا خير؟ بايد گفت: که نمی توان تهديد را به طور مطلق و بدون رعايت ملزومات آن در تحقق اکراه پذيرفت يعنی هر تهديدی بالقوه نمی تواند موضوع اکراه باشد حال آنکه بايد از شرايطی برخوردار باشد تا بتوان آن را از ارکان سازنده‌ي اکراه پذيرفت. يکی از شرايط تهديد اين است که تهديد بايد خلاف قانون باشد. فقهاي اماميه نيز عدم مشروعيت تهديد و اكراه را شرط دانسته اند و تمهيدات مشروع را در بحث تحقق اكراه مستثني دانسته اند.[3]

و علاوه بر آن حقوق دانان كشور ما نيز بر اين اصل صحه گذاشتند.[4]

سوالات یا اهداف پایان نامه :

۱. آيا اکراه را می توان به عنوان عامل رفع مسئوليت به حساب آورد يا جايگاه اين قاعده در جاي ديگري است؟

مطلب مشابه :  پایان نامه ارشد : مبانی حقوق و آزادی های فردی در تحقیقات مقدماتی

2. آيا هميشه بايد مجازات اکراه شونده را در انجام جرم به اکراه کننده بار نمود يا خير؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان :  نقش و تأثیر اکراه در جرائم مستلزم حد و قصاص  با فرمت ورد

Author: 92