پایان نامه درمورد اوقات فراغت جوانان، اوقات فراغت

دانلود پایان نامه

(خیاطی‌، کمکهای اولیه‌، دفاع غیرنظامی‌) برنامه‌های آموزشی‌، دینی و فرهنگی91
2- انجمن نیکوکاران (جمعیه البر و الاحسان‌)
یکی از مشکلات جامعه شیعه لبنان مسئله بیکاری و فقر بود به گونه‌ای که شیعیان همواره فقیر و بیکار شمرده می شدند. امام موسی صدر در راستای مقابله با این پدیده شوم اجتماعی، انجمن فوق را تأسیس نمود. هدف این کمیسیون مبارزه با فقر و بیکاری و برانداختن تکدی‌گری از جامعه شیعیان لبنان بود. شعار جمعیت دو حدیث بود. شیعتنا یموتون و لا یسئلون بالکف‌ّ، و لا تحل‌ّ الصدقه لمتحرف و لالذی قوّه سوی قوی‌؛92
3- مرکز تحقیقات اسلامی “معهد الدراسات الاسلامیه”
در کشور لبنان ملیت ها و مذاهب گوناگون در کنار یکدیگر گرد آمده و به زندگی مشترکی پرداخته‌اند. این ملیت ها و مذاهب گوناگون پیوسته با یکدیگر در تماسند و در میان آنان مباحث مختلفی رد و بدل می شود.
امام موسی صدر با توجه به این نکته دانشجویان را به تحقیق در مسائل اسلامی و شیعی تشویق نمود تا خردمندانه درباره مسائل اسلامی به تجزیه و تحلیل پرداخته‌، نتایج تحقیقات خود را به جامعه اسلامی عرضه نمایند.
این مرکز از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه و خاور دور دانشجو می‌پذیرفت و در همین راستا امام موسی صدر به کشورهای مسلمان و غیر مسلمان آفریقایی مسافرت نمود و در جهت مبادله دانشجو و مبلغ دینی با مسئولان آنجا مذاکراتی به عمل آورد. ایشان مکرراً می گفتند: بر ما مسلمانان واجب است که قبل از آن که این قاره به جهان مسیحیت یا دنیای کمونیسم بپیوندد به کمک آفریقای تشنه و نیازمند اعتقاد بشتابیم‌.93
4- مرکز تفریحات سالم برای جوانان (هیئت الشباب المسلم‌) که باشگاهی بود در کنار دریای مدیترانه برای اوقات فراغت جوانان مسلمان.
5- الندوه اللبنانیه؛
مؤسسه‌ای است فرهنگی که فلاسفه و دانشمندان بزرگ و رؤسای کشورهای خاورمیانه عربی در آن شرکت کرده‌، به بحث می‌پرداختند و در سایه همین مجالس سازمان خدمات اجتماعی به نام (تحرک اجتماعی‌) پدید آمد که این سازمان با همکاری مسیحیان و شیعیان لبنان اداره می شد که علاوه بر احداث یک صد واحد بهداشتی درمانی در سراسر لبنان و پخش داروهای مورد نیاز خدمات قابل توجهی نیز به مردم ارائه می داد.94
6- تأسیس مجلس شیعیان لبنان؛
امام صدر پس از تلاش های فراوان و رایزنی های بسیار در سال 1966م مجلسی را با عنوان المجلس الاسلامی الشیعی الاعلی پایه‌گذاری کرد تا بدین وسیله شئون شیعیان را رهبری کرده‌، از حقوق ایشان دفاع نمایند. در تاریخ 23/5/1969 امام موسی صدر به عنوان نخستین رئیس مجلس اعلای شیعیان برگزیده شد و بر طبق قانون تأسیس مجلس‌، مدت این ریاست 6 سال بود اما بعد نظر به این که ریاست مجلس طایفه های مذهبی مادام‌العمر مقرر گردیده بود، در تاریخ 29/3/1975م به اتفاق آرای هیئت رئیسه‌، ریاست مجلس تا سن 65 سالگی به امام موسی صدر واگذار گردید. امام موسی صدر در خطابه‌ای که در روز انتخاب خود به ریاست مجلس ایراد نمود و همچنین در نخستین اعلامیه‌ای که در تاریخ 10/6/1969م صادر کرد برنامه‌های عملی خویش را برای تحقق اهداف مجلس اعلای شیعه به شرح زیر اعلام نمود:
1. تنظیم شئون طایفه‌ای شیعه و بهینه سازی هر چه بیشتر شئون اجتماعی و اقتصادی شیعیان‌
2. قیام و اقدام برای دستیابی به یک موقعیت کامل اسلامی‌، از نظر فکری‌، عملی و نیز از نظر مبارزه و جهاد
3. اقدام اساسی برای پیشگیری از تفرقه میان مسلمانان و سعی بلیغ‌، به منظور وصول به وحدت کامل
4. همکاری با همه طوایف مذهبی لبنان و کوشش برای حفظ وحدت کشور
5. توجه و ممارست نسبت به مسئولیتهای ملی و وطنی و صیانت از استقلال و آزادی لبنان و حفاظت از سرزمین و مرز و ثغور کشور
6. مبارزه‌ای پیگیر با جهل و فقر و تخلفات و ستم اجتماعی و فساد اخلاقی‌
7. یاری و مساعدت و پشتیبانی از مقاومت فلسطین و مشارکت با دولتهای مترقی و برادران عرب به منظور آزادسازی سرزمینهای غصب شده توسط رژیم اشغالگر قدس‌.95

فصل دوم: ادیان و مذاهب و جریانات سیاسی لبنان
کشور لبنان با وجود مساحت کم، دارای تعدد و تنوع مذاهب است، به طوری که بیش از 18 مذهب رسمی در لبنان وجود دارد که این مذاهب با مسائل طایفه ای نیز پیوند تنگاتنگی دارد و تفکیک طوایف مختلف از یکدیگر به واسطه نوع وابستگی دینی و مذهبی آن هاست. نقش این مذاهب در لبنان به گونه ای است که حتی ساختار سیاسی این کشور از گذشته تا حال را نیز تحت تأثیر قرار داده و تقسیم قدرت سیاسی نیز براساس تعداد جمعیت طوایف مختلف بوده که تمایز آن ها براساس مذهب است.
در این فصل ادیان و احزاب لبنان در دو قسمت جداگانه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
1- ادیان و مذاهب لبنان
کشور لبنان با وجود مساحت کوچک و جمعیت نسبتا کم خود بیشترین مذاهب را در خود جای داده است به گونه ای که لبنان از حیث تعدد و تنوع مذاهب یکی از متنوع ترین کشورهای جهان به شمار می رود. در لبنان 18 مذهب رسمی وجود دارد، از حدود 18 مذهب موجود در این کشور ده هزار و چهارصد کیلومتر مربعی، 12 مذهب مسیحی و 5 مذهب إسلامی و یک مذهب یهودی وجود دارد.96
مذاهب إسلامی لبنان عبارتند از:
1-1- شیعه دوازده امامی؛
شیعیان که حضورشان از قرن سوم در لبنان قطعی است ابتدا در مناطق شمالی لبنان سکونت داشتند که به دنبال فتوحات صلاح الدین ایوبی و حاکمیت فرمانروایان ایوبی از مناطق شمالی لبنان به مناطقی که اکنون نیز در آن سکونت دارند کوچیدند.97
امروزه شیعیان به طور عمده در جنوب لبنان (صور، نبطیه، مرجعیون، بنت جبیل،… ) و دره بقاع (بعلبک، هرمل،… ) و حاشیه جنوبی بیروت موسوم به ضاحیه ساکن می‌باشند.
1-2- اهل سنت؛
اهل سنت که تا استعمار فرانسه و انگلیس در جنگ جهانی اول در بیروت و طرابلس و شهرهای ساحلی لبنان تحت حاکمیت ترکان عثمانی زندگی می کردند و بعد از 1920م به صورت یک اقلیت مذهبی تحت حمایت فرانسه در آمدند.98 اهل سنت امروزه به طور عمده در غرب بیروت، طرابلس، منطقه عکار، صیدا و اقلیم خروب متمرکز هستند. مفتی جمهوری لبنان مرجعیت دینی اهل سنت لبنان را بر عهده دارد و اکنون رهبری دارالإفتا را شیخ قبانی بر عهده دارد.
1-3- دروزی؛
مذهب دروزی یا دروزیه مذهبی است که کمتر شناخته شده است و در واقع مذهبی است که در قرن پنجم از مذهب اسماعیلیه منشعب شده اند. دروزی ها که اعتقادات پیچیده ای دارند نه تنها در لبنان بلکه در سوریه و فلسطین نیز وجود دارند و عمدتا مناطق کوهستانی را برای سکونت انتخاب می کنند. دروزی ها اغلب در مناطق کوهستانی مناطق شوف، عالیه، بیت الدین، حاصبیا و راشیا ساکن هستند. تشکیلات دروزی ها تحت نظر شیخ عقل اداره می شود که شیخ العقل نیز بالاترین منصب مذهبی در نزد دروزی هاست و مدینین دروزی در کلیه امور خود به شیخ العقل مراجعه می کنند.
1-4- علوی؛
علویان لبنان که اعتقادات خاصی دارند و حتی برخی اعیاد مسیحیان را نیز جشن می گیرند و عمدتا در طرابلس و وادی التین و جبال الظنین زندگی می کنند. این فرقه بعد از پیمان طائف 1990م از امتیاز داشتن نماینده در پارلمان برخوردار شدند.99
1-5- اسماعیلی؛
اسماعیلیان که از جمعیت کمی برخوردارند از سوی دولت لبنان به رسمیت شناخته نشده اند و حتی مسائل خاص خود را در دستگاه های قضایی شیعیان یا اهل سنت پیگیری می کنند.
مذاهب مسیحی عبارتند از مارونی، ارتدوکس، روم کاتولیک، ارمن، ارتدوکس، ارمن کاتولیک، سریان ارتدوکس، سریان کاتولیک، کلدانی کاتولیک،لاتین، پروتستان و نسطوری و اخیرا فرقه قبطی های ارتدوکس لبنان به عنوان هجدهمین فرقه به رسمیت شناخته شده اند100.
بر اساس آمارهای غیر رسمی، اکثریت طائفه‌ای به ترتیب با شیعیان (بیش از 35%)، اهل سنت (حدود 30%)، مسیحیان (حدود 25%)، موحدین دروز (5 تا 7%) و غیره می باشد.
در بین مسیحیان مارونی ها اکثریت بزرگ مذاهب مسیحیت را تشکیل می دهند و نام خود را از یک راهب که مارمارون نام داشت، گرفته اند مسیحیان ارتدوکس و کاتولیک یونانی که بعد از مارونی ها بزرگترین مذاهب مسیحیت هستند و سایر مذابه نیز در لبنان به فعالیت های مذهبی خود اشتغال دارند و بعضا از کلیساهای مستقل و کهنی برخوردارند.101 عمدتاً در شرق بیروت و در مناطق متن شمالی، زحله، کسروان، جبیل، جونیه زندگی می‌کنند.
در مورد پیروان ادیان و مذاهب دو ویژگی مهم حائز اهمیت است:
1. این که پیروان ادیان و مذاهب به دلیل زندگی طولانی مدت در کنار یکدیگر، همزیستی مسالمت آمیز و تساهل و تسامح بالایی نسبت به یکدیگر دارند.
2. این که در عین حالی که پیروان ادیان و مذاهب از زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر لذت می برند و همدیگر را به عنوان برادر می شناسند ولی یک رقابت غیر آشکار هم بین ایشان وجود دارد که در راستای رسیدن به اهدافشان در تلاش هستند.
2- جریانات و احزاب سیاسی لبنان
از ویژگی های لبنان ، آزادی سیاسی و فعالیت های اجتماعی است که همین امر موجب شده است لبنان احزاب و گروه های مختلف با گرایش های سیاسی متفاوتی را در خود جای دهد. جریان شناسی سیاسی لبنان از جهت گرایش های متفاوتی که دارد دشوار است. بسیاری از احزاب بر حسب طوایف و مذاهب شکل گیری شده است و قانون اساسی این کشور بر اساس موازنه این احزاب و گروه ها شکل گرفته است. گردش قدرت میان نیروهای سیاسی مطابق با قانون این کشور از موازنه مذکور ناشی می شود.
این ویژگی لبنان از قبل از استقلال بر جای مانده است. در سال 1923 میلادی جامعه ملل، لبنان را رسماً تحت قیمومیت فرانسه قرار داد، لبنان به همراه سوریه تا سال 1943 میلادی تحت قیمومیت فرانسه بود ولی در 22 نوامبر همان سال از قیمومیت فرانسه خارج شده و به استقلال رسید.
بعد از استقلال لبنان و سپری شدن جنگ شش روزه102 در سال ???? میلادی، جنگ داخلی لبنان با حمله فالانژیست ها به یک اتومبیل حامل فلسطینی ها در منطقه عین‌الرمانه در سال 1975 میلادی آغاز شد و تا اوایل سال 1990 ادامه داشت. این جنگ داخلی، پانزده سال لبنان را شاهد درگیری های خونین بین طوائف لبنانی کرد.
از سال 1975 میلادی احزابی که فعالیت آشکار نداشتند به صورت آشکارا توانستند اعلام موجودیت کرده و فعالیت های خود را علنی و آشکار نمایند.103
البته شایان ذکر است، با این که برخی احزاب لبنان تا سال 1975م اعلام موجودیت و فعالیت آشکار نداشتند ولی جنگ داخلی لبنان در واقع محصول گرایش های سیاسی و مذهبی این احزاب و طوائف بود.104
طی سال های 1943- 1958 دو حزب سیاسی در لبنان پایه گذاری شد: حزب سوسیالیست ترقیخواه و حزب ملی گراهای آزاد.105
جنگ داخلی لبنان و اشغال لبنان توسط ارتش اسرائیل، فعالیت احزاب سیاسی لبنان را به اوج خود رساند. چرا که احزاب لبنان فعالیت های خود را متأثر از هجوم اسرائیل و جنگ و نزاع داخلی، در حوزه های سیاسی و نظامی قوت بخشیدند و اقدام به تشکیل گروه ها و احزاب کردند. این وضعیت بخصوص بعد از تأسیس حزب الکتائب و أحرار به وجود آمد.
بسیاری از احزاب مسیحی لبنان متأثر از جنبش مقاومت فلسطین و نگرانی از آینده لبنان
شکل گرفتند. در این بین حزب سازمان نیروهای لبنانی تشکیل شده و در مقابل آن جنبش ملی اعلام موجودیت کرد. در کنار سلطه جنبش ملی و سازمان نیروهای لبنانی بر مناقشات سیاسی و نظامی، گروه ها و جمعیت های سیاسی دیگر به وجود آمدند. احزاب تجمع إسلامی و حزب سوسیال دموکرات زیر نظر برخی رهبران إسلامی از این احزاب می باشد.
در این میان برخی احزاب تندرو با گرایش فرقه ای به وجود آمدند که می توان به حزب مرابطون و الجماع? الإسلامی? و حراس الأرز إشاره کرد. برخی احزاب نیز در گیر و دار اوضاع لبنان، متأثر از انقلاب إسلامی ایران به وجود آمدند که جنبش أمل و حزب الله نمونه بارز آن است.
رسالت این تحقیق تحلیل و بررسی احزاب و گروه های سیاسی اجتماعی لبنان نیست ولی به جهت ارتباط برخی ظرفیت ها و چالش های تقریب با جریانات و احزاب سیاسی لبنان، گزارشی از احزاب و جریانات تاثیرگذار لبنان خواهیم داشت.
2-1- حزب سوری قومی اجتماعی106؛
این حزب در دوران استعمار فرانسه، سال 1932م در لبنان به رهبری آنتوان سعاد? تأسیس

Author: mitra4--javid

دیدگاهتان را بنویسید