فایل دانشگاهی – 
تحلیل محتوای نرم افزارهای آموزشی بر اساس شاخص های واسط کاربر- قسمت  …

فایل دانشگاهی – تحلیل محتوای نرم افزارهای آموزشی بر اساس شاخص های واسط کاربر- قسمت …

– نمادها: نمادها و گزینه ها، راه حل مناسبی برای نشان دادن عملکردهای تکراری و متناوب هستند.همچنین این نمادها در صورتی که بر اساس استانداردهای خاصی انتخاب شوند،می توانند در جذب کاربران با زبان ها و ملیت های مختلف موثر باشند(زره ساز و فتاحی،۱۳۸۵).
– صفحه آرایی: در طراحی صفحه نمایش، باید اصول صحیح صفحه آرایی رعایت گردد.قرار گرفتن متن ها،تصاویر،نتایج،منوها و پیوندها به صورت اصولی و در جاهای مختلف سبب راحتی کار با رابط می شود و همچنین رابط را از نظر زیبایی جذاب تر می کند.
ب: زبان محیط
زبان مرتبط در تعامل کاربر باسیستم بسیار مهم است.امروزه رابط ها دارای کاربرانی با دانش ها و مهارت ها و زبان های مختلف هستند.رابط باید بنا بر طیف کاربران خود از زبان های مختلف به ویژه انگلیسی (علاوه بر زبان مادری)استفاده کند. همچنین در صورت ترجمه نمادها از زبان های دیگر به فارسی به بحث درک آنها از دید کاربران مختلف توجه ویژه باید داشت.علاوه بر این واژگان باید در سراسر رابط به صورت یکدست استفاده شوند.
ج: پیام ها
یک رابط کاربر خوب باید حاوی پیام هایی برای راهنمایی،کمک و هشدار برای کاربر باشد تا علاوه بر افزایش سهولت کار با رابط،از بروز خطاهای مختلف و بیشتر جلوگیری شود.این پیام ها باید مودبانه ، کوتاه و روشن باشند و برای کاربران با سطوح دانش متفاوت،قابل استفاده باشند.
د: امکانات کمک و راهنمایی
علاوه بر پیام های کمکی ،در استفاده از امکانات ویژگی ها و عناصر رابط باید متن هایی برای کمک و یادگیری قرار داده شوند.
ه: کاربر پسندی
کاربر پسندی[۴۰] شامل مواردی می شود که از جمله اینها می توان به زیبایی،سادگی و سرعت پاسخگویی اشاره کرد.
-زیبایی: بحث زیبایی شناختی در طراحی رابط برای جلب کاربران مختلف و احساس لذت از کار با رابط بسیار مهم است. به کارگیری فنون گرافیکی،استفاده صحیح از رنگ ها و تصاویر و بهره گیری از فلش و تصاویر متحرک و دیگر موارد همه در زیبایی رابط موثر هستند(یمین فیروز،۱۳۸۳).
– سادگی: زیبایی یک رابط باید در کنار سادگی آن قرار گیرد و باید از پیچیدگی های غیر ضروری و شلوغی های نا موجه پرهیز کرد.
-سرعت پاسخگویی: کاربران و بخصوص حرفه ای ها انتظار دارند تا سیستم در حداقل زمان ممکن پاسخ ان ها را بدهد. در طراحی رابط باید به این مساله توجه داشت و از عوامل کاهش سرعت مثل عکس ها و فایل های حجیم جلوگیری کرد(زره ساز و فتاحی،۱۳۸۵).
و. موقعیت نمایی
مراحل عملکرد کاربر در رابط باید مشخص باشند و کاربر در هر لحظه بداند در کجای رابط هست و چه کارهایی را انجام داده است. و در هر لحظه توانایی بازگشت به عقب و اصلاح امور را داشته باشد(ترینر۱۹۸۹).
ز. قابلیت عملکرد در محیط های مختلف
در محتویات و عملکردهای رابط نباید تغییرات اساسی صورت گیرد(گالیتز[۴۱]،۱۹۹۷).

این مطلب را هم بخوانید :  منابع مقالات علمی :تحلیل محتوای نرم افزارهای آموزشی بر اساس شاخص های واسط کاربر- قسمت ...

فرایند طراحی واسط کاربر

فرآیند طراحی واسطهای کاربر، تکراری است و با استفاده از مدل حلزونی قابل ارائه است. با مراجعه به شکل (۱)روند طراحی رابط کاربر، چهار فعالیت مجزای ساختاری را در بر دارد.

  1. تحلیل و الگوسازی کاربر، وظیفه، محیط و مدلسازی
  2. طراحی رابط
  3. ساخت رابط
  4. اعتبارسنجی رابط

شکل ‏۰‑۱: مراحل طراحی واسط های کاربری
بنابراین در طراحی واسط های کاربری باید مراحل زیر طی گردد:
تعیین هدفها و مقاصد هر وظیفه
نگاشت هر هدف در تعدادی عملیات مشخص
مشخص کردن دنبالهی عملیاتی وظایف اصلی و فرعی که در سطح واسط اجرا میشوند که سناریوی کاربر نیز خوانده میشوند.
نشان دادن حالت سیستم
تعریف راهکارهای کنترلی
نشان دادن چگونگی تأثیر پذیرفتن حالت سیستم از راهکارهای کنترلی
نشان دادن چگونگی تفسیر حالت سیستم توسط کاربر با استفاده از اطلاعات به دست آمده از طریق واسط (ناظمی، ۱۳۸۴، ص ۱۸۷-۱۸۶).
اصول کلی طراحی رابط کاربر
پژوهشگران اصول متعددی را برای طراحی رابط کاربر پیشنهاد کرده‌اند. اصول نظری، مراحل تعامل کاربران با رایانه، و عواملی را که بر درک کاربران در تعامل انسان با رایانه تأثیر دارند، شرح می‌دهند. این اصول اغلب از دسته‌‌بندیهایی استفاده می‌کنند تا تعامل انسان با رایانه را بسنجند و مقایسه کنند. دسته‎بندیها می‌تواند بر پایه ویژگیهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، خصوصیات و ویژگیهای کاربر، کارهایی که کاربران تلاش می‌کنند در هنگام استفاده از رایانه انجام دهند یا عوامل دیگر باشد. بر این اساس، پژوهشهای روانشناختی اصولی را برای طراحی رابط کاربر به شرح زیر بیان داشته‌اند:
۱- محیط رابط باید محدودیتهای شناختی و فیزیکی انسان را در هر موقعیتی جبران کند. محیط رابط باید ساده و شفاف بوده، مطابق با شیوه عمل کاربر، و مشرف بر چگونگی پیشرفت وی هنگام تعامل با نظام باشد. محیط رابط نباید زیاد شلوغ و به گونه‌ای باشد که کاربر با پیچیدگی‌ها یا اعمال غیرلازم در حین انجام کار، گیج شود.
۲- اجزای فیزیکی محیط رابط باید بر اساس مطالعه محیط و شرایط کار، استفاده‌پذیری و ویژگیهای انسان طراحی شود. این امر بدان خاطر است که کاربر بتواند به راحتی و به درستی از محیطی مطابق با نیازها و ویژگیهای خود، استفاده کند. برای مثال، طراحی صفحه لمسی برای برنامه پردازش واژگانی در جلسه‌های طولانی مدت که حرکت دست زیاد است مناسب نیست، اما در بخش اطلاع‎رسانی یک فروشگاه که توسط کاربران مختلف لمس می‌شود، سودمند است.
۳- محیط رابط باید یکدست و دارای ثبات باشد. برای مثال، روشهای انتخاب، وضعیت متن و دکمه‌های مهم روی صفحه رابط، نوع قلم و سبکهای متن، طرح کلی صفحات رابط و نحوه مدیریت آنها باید در همه قسمتهای محیط رابط یکدست باشد.
۴- سبکهای تعامل غیر دستوری در محیط رابط، مانند: کلیک کردن و انتخاب از روی منوها، از زبان دستوری بهتر است. همچنین، برای کاربر حرفه‌ای باید نوع پیشرفته‌ای از تعامل در نظر گرفته شود تا توانایی حرکت سریع از طریق سطوح مختلف منوها را داشته باشد

این مطلب را هم بخوانید :  تاثیر سود هر سهم، Q توبین و اهرم مالی بر قیمت سهام شرکت های ...

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.