دسته بندی علمی – پژوهشی : 
مطالعه رابطه بین سهم بازار و قدرت رقابتی کسب و کار در گروه  …

دسته بندی علمی – پژوهشی : مطالعه رابطه بین سهم بازار و قدرت رقابتی کسب و کار در گروه …

ی- قدرت توزیع
توزیع کلیه افراد و شرکتهایی که در فرآیند ارائه کالا یا خدمت از محل شرکت شما به دست مصرف کننده نهایی نقش دارند را شامل می شود :۱- کانالهای توزیع، ۲- نحوه حمل کالا و بسته بندی در زمان حمل ،۳- محل عرضه کالا،۴- جورچینی کالا،۵- انواع پایانه (نقطه) فروش
 
معرفی گروه بهمن
گروه بهمن در سال ۱۳۳۱ تحت عنوان «شرکت سهامی ایران خلیج کو» با سرمایه اولیه ۶۰۰ هزار ریال با نوع فعالیت حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگی های تجاری تاسیس و شروع به‌کار نمود. این شرکت از سال ۱۳۳۸با اخذ مجوز ساخت از سوی وزارت صنایع و معادن اقدام به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم نمود و سپس در سال ۱۳۵۰ با افزایش سرمایه، حوزه فعالیتش را به ساخت و مونتاژ انواع وانت های مزدا تغییر داد و در همین راستا ساخت و مونتاژ انواع وانت‌های مزدا ۱۰۰۰ cc با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم را به مرحله تولید رسانید.
در این سال نام شرکت به کارخانه اتومبیل سازی مزدا تغییر یافت. بعد از آن در سال ۱۳۶۳ وانت مزدا ۱۶۰۰ cc نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه و نام شرکت به ایران وانت تغییر یافت. در سالهای ۶۶- ۶۵ ، شرکت به مونتاژ وانت مزدا ۱۸۰۰ cc پرداخت و از اواخر سال ۱۳۷۲ در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی، دگرگونی قابل‌ملاحظه‌ای در روند فعالیت های شرکت به‌وجود آمد و حوزه فعالیتش، با هدف تنوع‌بخشی در تولید محصولات، به ساخت و مونتاژ انواع وانت‌های‌ مزدا و خودروهای مزدا سری۳۲۳ تغییر یافت.
در تاریخ ۲۸/۴/۱۳۷۸ و بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه، نقطه عطف دیگری برای شرکت محقق شد و با تغییر نام آن به گروه بهمن، به عنوان یک هلدینگ، حوزه فعالیت‌هایش را به حوزه‌های تولیدی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری گسترش داد.
در سال ۱۳۸۳، گروه بهمن با هدف تولید کامیونهای سبک ، نیمه‌سنگین ،سنگین و مینی‌بوس،. با تاسیس شرکت بهمن دیزل و تولید کامیونت هایی تحت برند ایسوزو ژاپن پا در عرصه تولید خودروهای تجاری نهاد و پس از مدت کوتاهی بازار این نوع خودروهای تجاری را در اختیار گرفت و افتخاراتی نظیر خودرو ساز نمونه و یکی از ۲۶ واحد صنعتی نمونه در کشور و صد شرکت برتر کشور را کسب کرد.
در سال ۱۳۸۴، گروه بهمن با راه‌اندازی خط مونتاژ خودروی سواری پاجرو دو دیفرانسیل تحت برند میتسوبیشی ژاپن وارد بازار خودروهای SUV شدو در سال ۱۳۸۵ گروه بهمن به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور اولین سری از خودروهای ون مسافربری با نام نارون با کاربری‌های متنوعی نظیر جابه‌جایی مسافر، حمل‌ونقل بار و آمبولانس را تولید نمود.
گروه بهمن در سال ۱۳۸۶ در راستای توسعه و گسترش محصولات خود همگام با فناوری روز جهان ،تولید مزدا ۳ را آغاز کرد. در همان سال و به منظور تنوع‌بخشی به سبد محصولات، با تأسیس مرکز کاربری‌سازی، طراحی و تولید انواع کاربری‌های کامیونت‌های ایسوزو را در دستور کار قرار داد.
گروه بهمن در ادامه روند رو به رشد خود، در سال ۱۳۸۸ با به‌کارگیری تجارب فنی چندین ساله در زمینه خودرو موفق شد وانت کاپرا در دو مدل تک‌دیفرانسیل و دودیفرانسیل و مینی‌بوس ایسوزو ژاپن با نام سحر را تولید کند و در سال ۱۳۸۹ مزدا ۳ جدید را همگام با دیگر کشورهای جهان به بازار ارائه کرد.
گروه بهمن با تمام تلاش سعی دارد با استراتژی ، سیاستها و اقدامات به موقع، رشد و توسعه خود را تضمین نماید. در همین راستا با راه‌اندازی خطوط تولید انواع مختلف خودروهای مورد نیاز کشور و منطقه، انواع شاسی، تولید قطعه‌های صنعتی و ریخته‌گری، انواع موتورسیکلت، دوچرخه و انجام فعالیت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری مختلف، موفق به اخذ رکوردهای کم نظیری گردیده است.
لازم به ذکر است گروه بهمن اولین شرکت خودروساز در کشور است که موفق به اخذ لوح سبز از سازمان حفاظت محیط زیست و گواهی‌نامه IMS (سیستم یکپارچه مدیریت) از شرکت DQS آلمان شده است.
ساختار فعلی هولدینگ بهمن را می توان در حوزه های مختلف به زیر مجموعه های زیر تقسیم بندی کرد ، پنج حوزه خودرو و قطعات ، بازرگانی و خدمات ، سرمایه گذاری مالی ، تکنولوژی اطلاعات و انرژی و پتروشیمی حوزه هایی هستند که گروه بهمن در آن فعالیت می کند . در هر کدام از حوزه ها ، شرکتهای مختلفی وجود دارد که به طور جداگانه بایستی به هولدینگ بهمن پاسخگو باشند . ضمن اینکه زنجیره خودرویی گروه بهمن اصلی ترین حوزه ای است که گروه بهمن در حال حاضر در آن فعالیت دارد .
شکل ۲-۸ مدل حاکمیتی گروه بهمن
 
 
چشم انداز ، ماموریت، راهبردها و سیاست ها
برای هر سازمانی چشم انداز و ماموریت ها و راهبرد ها تعیین کننده دیدگاههای کلان مدیران ارشد می باشد که بیانگر جهت گیری آنها در انتخاب گزینه های استراتژیک است ، در همین راستا چشم انداز افق ۱۴۰۰گروه بهمن چنین تعریف شده است : هولدینگ متعالی و سرآمد با بالاترین بازدهی سرمایه و کسب جایگاه در میان ده شرکت برتر ایرانی ضمن اینکه ماموریت گروه اینگونه بیان می شود : گروه بهمن به عنوان یکی از پیشروترین شرکت های کشور در کسب و کارهای دارای مزیت های فعلی و آتی به منظور تامین منافع بلند مدت ذینفعان خود اقدام می نماید. به همین منظور اشتغال و حضور در کسب وکارهای خودرو (کسب و کار محوری)، نفت و پتروشیمی، سرمایه گذاری را در محوریت برنامه های خودقرار داده است.
گروه بهمن در سند چشم انداز خود تعهداتی را نیز برای خود متصور شده است که عبارتست از :حفظ سرمایه و منافع بلند مدت سهامداران و نقش آفرینی در راستای توسعه اقتصادی کشور ،ارتقاء جایگاه نام و اعتبار گروه در اذهان جامعه و متخصصین ،شفافیت در ارائه اطلاعات و حفظ اعتماد ذینفعان ،ارتقا کیفیت محصولات و خدمات پساز فروش ،بهره مندی از شبکه ای توسعه یافته از نیروی انسانی همراه با احترام به ارزشها و رعایت حقوق ایشان ،رویکرد مسئولانه در قبال استانداردهای زیست محیطی ،مسئولیت پذیری در قبال جامعه، پرسنل، شرکاء و مشتریان همسو با افزایش مستمر سرمایه سهامداران ،حفظ و توسعه یکپارچگی و انسجام، هدفگرایی و فرآیند محوری، عقلانیت و تغییر پذیری بعنوان ویژگیهای بنیادین گروه بهمن.
جدول ۲-۴ روند شاخص های کلیدی گروه بهمن
ماخذ : صورتهای مالی شرکت گروه بهمن
شاخص های کلیدی گروه بهمن در طی سالیان اخیر روند رو به رشد را نشان می دهد ، هر چند در سال ۱۳۹۲ به دلیل شرایط نابسامان بازار تولید و فروش گروه بهمن نیز مشابه بیشتر صنایع دچار مشکلات عدیده ای گردید . این روند را می توان در جدول بالا مشاهده کرد.
همانگونه که از جدول مشخص است روند تولید در گروه بهمن به شدت در حال رشد بوده و شاخص های آن نیز در حال بهتر شدن بوده اند هر چند از سال ۱۳۹۱ این روند رو به کاهش گذاشته و در سال ۱۳۹۲ نیز روند کاهشی آن ادامه داشته است.سهم بازار ایران و گروه بهمن در زمینه تولید خودرو برای چند سال به شرح زیر می باشد :
جدول ۲-۵ سهم بازار ایران از تولید خودرو در جهان (بر حسب تعداد)

این مطلب را هم بخوانید :  دسته بندی علمی - پژوهشی : مطالعه رابطه بین سهم بازار و قدرت رقابتی کسب و کار در گروه ...

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید.

۲۰۰۸ ۲۰۰۹ ۲۰۱۰ ۲۰۱۱ ۲۰۱۲ ۲۰۱۳
ایران (سواری ) ۹۴۰,۸۷۰ ۱,۱۷۰,۵۰۳ ۱,۳۶۷,۰۱۴ ۱,۴۱۲,۸۰۳