پایان نامه درمورد امام صادق، علوم قرآن، دانشکده بهداشت، نهج البلاغه

دانلود پایان نامه

العالمین – بیروت (خواهران) 264
این مؤسسه زیر نظر واحد فرهنگی حزب الله فعالیت می کند و 18 شعبه در سراسر لبنان دارد. اهداف این معهد شناخت معارف إسلام و مطالعات أخلاق و عقیده و سیره امامان می باشد. بیشتر طلبه های این مؤسسه را مادران و کسانی که ترک تحصیل کرده اند، تشکیل می دهد. یکی از شعبه های بیروت این مؤسسه در مسجد القائم می باشد.
1-35- حوزه علمیه أنصار – جبل عامل (برادران) 265
سومین مدرسه علمیه ای که سید نسیم عطوی تأسیس کرد، امروزه تمام مراحل حوزوی در این مدرسه تدریس می شود. علاوه بر درس و بحث های حوزوی و بحث خارج، این مدرسه در قالب إعزام مبلغ به سوریه و برخی أماکن شیعی فعالیت می کند.266 فارغ التحصیلان این مدرسه در عرصه اجتماعی و علمی فعالیت زیادی دارند.
1-36- موسسه شرعی جعفری – مرکبا 267جبل عامل (برادران) 268
این مدرسه از مدارسی است که سید نسیم عطوی در منطقه مرزی جنوب موسوم به مرکبا در سال 1972م تأسیس کرد و در سال 1984م به منطقه انصار منتقل شد. از این حوزه اطلاعات دقیق و مشخصی وجود ندارد.
1-37- موسسه شهید اول – سُحمر 269بقاع غربی (برادران) 270
این مدرسه شعبه مؤسسه شهید أول بیروت می باشد. این مؤسسه توسط شیخ القاضی أسدالله حرشی با هماهنگی علامه محمدمهدی شمس الدین تأسیس شد. مدرسه شهید أول در شهر سحمر بقاع غربی از سال 1982م به سبب اشغالگری نیروهای اسرائیلی به ساختمان دیگری انتقال یافت. این مدرسه تا سال 1991م فعالیت داشت ولی بعد از آن محل مدرسه به کتابخانه عمومی و سالن اجتماعات تبدیل شد.271
1-38- موسسه شهید اول – بیروت (برادران) 272
این مؤسسه در سال 1979م توسط علامه محمدمهدی شمس الدین که رئیس مجلس أعلای شیعیان لبنان بود در منطقه غبیری بیروت تأسیس شد که از مهم ترین مدارس علمیه آن زمان بوده و حدود 70 نفر طلبه داشته است.273
اکنون فعالیت این مدرسه به شدت ضعیف است و این مدرسه دلیل روشنی است بر ارتباط فعالیت مدارس شیعی لبنان با مؤسسین آن، که مدرسه در نبود مؤسس قعالیت های خود را از دست می دهد و چه بسا بسته می شود.
1-39- موسسه علوم دینی امام صادق – خرب? السلم 274جبل عامل (برادران) 275
این مؤسسه توسط سید عبدالمحسن فضل الله که یکی از علمای بنام جبل عامل بود، با وجود اشغالگری های منطقه تأسیس شد و بزرگانی در عرصه علم، ارزانی جامعه کرده و شهدایی را تقدیم إسلام نموده است. حوزه علمیه امام صادق در دو سطح مقدمات و سطوح فعالیت داشت که از سال 1988م در اثر نا أمنی های منطقه از فعالیت باز ماند. این حوزه در زمان فعالیتش تأثیرات مهمی در آگاهی دینی و بصیرت فرهنگی منطقه داشته است.
1-40- موسسه مطالعات إسلامی – صور (برادران)276
این مدرسه در سال 1967م بعد از سفرهای إمام موسی صدر به برخی کشورهای آفریقایی تأسیس شد و از طلبه های آفریقایی پذیرش داشته و علاوه بر دروس فقه و اصول و منطق و قرآن و حدیث که در حوزه های علمیه لبنان معمول است، دروس خطابه و ادبیات عرب و نهج البلاغه و تجوید نیز تدریس می شد. این مدرسه بعد از ربوده شده إمام موسی صدر در سال 1978م رو به ضعف نهاد.277
این حوزه سومین حوزه علمیه معاصر لبنان می باشد و امتیاز این حوزه، إهتمام به تبلیغ مکتب اهل بیت در عرصه بین الملل و إهتمام به دروس و روش های آموزشی دانشگاهی می باشد که جرقه تأسیس دانشگاه إسلامی لبنان از این حوزه زده شده است.

2- مدارس و حوزه های علمیه اهل سنت لبنان
مدارس و حوزه های علمیه اهل سنت لبنان که به صورت رسمی فعالیت داشته و مدرک علمی ارائه دهد بسیار اندک بوده و سایر مدارس و مؤسسات دینی که به صورت غیر رسمی فعالیت دارند، بیش از آن که عنوان مدرسه و حوزه علمیه بر آنها صدق کند، عنوان مؤسسه تبلیغی فرهنگی صادق است.278 مراکز علمی اهل سنت که در راستای علوم دینی به طور رسمی فعالیت دارند به شرح ذیل می باشد:
2-1- دانشگاه إمام أوزاعی بیروت279
دانشگاه امام اوزاعی مرکز علمی آموزشی اهل سنت است که در حوزه علوم اسلامی فعال است و مدیریت آن در اختیار اهل سنت لبنان می باشد و در برخی از کشورهای عربی شعبه هایی دارد. این دانشگاه در رشته معارف اسلامی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت دارد . زبان آموزشی در این دانشگاه عربی و در معدود موارد انگلیسی و فرانسوی را نیز می پذیرد.
مواد درسی این دانشگاه، مجموعه ای از مواد دروس اسلامی است که در حوزه های علمیه اهل سنت تدریس می شود.
طول دوره در این دانشگاه در مقاطع مختلف عبارت است از:
1. دوره کارشناسی: چهار سال است و در آن دانشجو باید در کنار درس ،تحقیقاتی را به اساتید تحویل دهد.
2. دوره کارشناسی ارشد: دوره بیش از دو سال است و در سال اول مواد درسی را باید گذراند و در سال دوم چند عنوان تحقیق به دانشجو داده می شود و بعد از تایید این تحقیقات دانشجو باید با تصویب موضوع برای تهیه پایان نامه اقدام کند.
3. دوره دکتری: دوره دکتری در این دانشگاه، پژوهش محور بوده و دانشجویان آن با تصویب موضوع برای رساله بعد از دو سال از گذشت تاریخ تایید موضوع حق دفاع پیدا می کنند اما اگر دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه دیگری گذرانده باشد باید به عنوان پیش نیاز در سال اول مواد درسی ای را بگذراند و در سال دوم چند عنوان تحقیق به دانشجو داده می شود و بعد از تایید این تحقیقات دانشجو باید با تصویب موضوع برای تهیه اقدام کند بعد از دو سال از گذشت تاریخ تایید موضوع حق دفاع پیدا می کنند.
2-2- دانشگاه الجنان – طرابلس280
فتحی محمد عنایه معروف به فتح
ی یکن که در سال 1933م در طرابلس لبنان به دنیا آمد. وی که نماینده سابق در پارلمان بود و ریاست جبهه العمل الإسلامی را بر عهده داشت، با همکاری همسرش دانشگاه الجنان طرالبس را تأسیس نمود.
دانشگاه الجنان یکی از مراکز علمی و آموزشی لبنان است که در سال 1964م به عنوان یکی از مدارس علمیه شروع به کار کرده و از سال 1999م فعالیت های خود را در قالب یک دانشگاه آمزوش عالی و به صورت رسمی ادامه داده است که سطوح کارشناسی و ارشد و دکتری در دانشکده های ذیل تدریس می شود:
1. دانشکده آداب و علوم إنسانی
2. دانشکده کار
3. دانشکده رسانه
4. دانشکده بهداشت
5. دانشکده آموزش و پرورش. 281
این دانشگاه در طرابلس یکی از شهرهای شمال لبنان واقع شده است ولی طلاب از سراسر لبنان برای تحصیل در این دانشگاه حضور می یابند. 282
2-3- معهد الدعوه الجامعی للدراسات الإسلامیه – بیروت
این مؤسسه علمی با نام کلیه الدعوه الإسلامیه در سال 1989م در زمانی که جامعه لبنان نیاز به رشد علمی و آموزش دینی داشت با حمایت میشل عون تأسیس شد. رئیس این مؤسسه معتقد است: جنگ در لبنان آثار منفی و زیان باری بر لبنان داشت ولی ما در صدد جبران این خسارت إجتماعی با یک نهضت علمی و إجتماعی علی الخصوص در مسایل دینی بودیم که جامعه لبنان از مرحله حزب گرایی به سوی نظم اجتماعی و علمی پیش برود.
اندیشه تأسیس این مؤسسه از سوی مفتی سوریه مرحوم شیخ محمد کفتارو مطرح شد و با همکاری کلیه الدعوه الإسلامیه در سوریه و لیبی به مرحله عملیاتی رسید.283
این مؤسسه إبتدا در منزل کوچکی با سه اتاق در منطقه مصیطبه با مدیریت شیخ عبدالناصر الجبری شروع به کار کرد تا این که با خرید زمینی با مساحت بزرگ و با تأئید وزارت آموزش عالی لبنان با سه دانشکده علوم إسلامی و دانشکده آداب و علوم انسانی و دانشکده مدیریت و اطلاعات ادامه کار داد.284
دانشکده علوم إسلامی در سه رشته تفسیر و علوم قرآن و حدیث و علوم حدیثی و فقه و اصول و تبلیغ و اصول دین دردو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت دارد. این مؤسسه با دانشکده دعوت إسلامی لیبی و سوریه همکاری دارد و دو شعبه در آفریقا و لندن دارد. 285
2-4- دانشکده الشریعه الإسلامیه در بیروت286
دانشکده الدعوه الإسلامیه در سال 1982م به دست مفتی اهل سنت شهید شیخ حسن خالد تأسیس شد و در سال 1990م با پیگیری مفتی شیخ محمد رشید القبانی طی توافق نامه ای با جامعه الأزهر مصر، فعالیت علمی آموزشی این دانشکده رسمیت یافت. این دانشکده در سال 1991م شعبه ای برای خواهران طلبه تأسیس نمود.
هدف این دانشکده إسلامی تربیت مبلغی است که راه حق را با استدلال بشناسد تا بتواند در سایه علم و عمل به هدف و آرمان دین خود که همان اعتلای اسلام است، برسد. 287
آمار فارغ التحصیلان این مرکز دینی در رشته های الفقه المقارن، أصول الفقه و الدراسات الإسلامیه به شرح ذیل است:
1. فارغ التحصیلی بیش از 477 دانشجو از بین خواهران و برادران در مقطع کارشناسی.
2. فارغ التحصیلی بیش از 36 دانشجو از بین خواهران و برادران در مقطع کارشناسی ارشد.
3. فارغ التحصیلی بیش از 22 دانشجو از بین خواهران و برادران در مقطع دکتری.
مواد درسی که در این دانشکده تدریس می شود عبارت است از:
1. زبان عربی
2. قرآن کریم
3. زبان انگلیسی
4. ترجمه و تعریب
5. درآمدی بر قانون
6. درآمدی بر شریعت
7. علوم حدیث
8. فقه السیره
9. أصول فقه
10. علوم قرآن
11. فقه عبادات
12. فقه معاوضات
13. فقه أحوال شخصی
14. فقه جنایات
15. تفسیر آیات الأحکام
16. شرح أحادیث الأحکام
17. حدیث تحلیلی
18. اندیشه إسلامی
19. آزادی های عمومی و حقوق إنسان
20. اقتصاد
21. درآمدی بر جامعه شناسی. 288

مطلب مشابه :  انحراف معیار، رگرسیون، توزیع فراوانی، علوم پزشکی

2-5- دانشگاه طرابلس289
این دانشگاه مؤسسه ای علمی آموزشی در مقطح تحصیلات تکمیلی می باشد که در سال 1982م توسط جمعیت إصلاح إسلامی در منطقه زیتون شهر طرابلس تأسیس شده است و کرسی های تدریس این مؤسسه بر عهده جمعی از اندیشمندان و صاحب نظران می باشد.290
این دانشگاه مشتمل بر سه دانشکده است که عبارتند از:
1. دانشکده مطالعات إسلامی
2. دانشکده ادبیات و علوم انسانی
3. دانشکده مدیریت291
2-6- مؤسسه بین المللی اندیشه إسلامی292
این مؤسسه با برنامه آموزشی آکادمیک در راستای اهتمام طلاب علوم دینی به تحصیلات تکمیلی و مسائل اندیشه إسلامی و بیداری إسلامی در بیروت تأسیس شده است. 293
دروس این مؤسسه از سوی اساتید خبره و ممتاز با روش های پیشرفته ارائه می شود، مثلا سخنرانی های اساتید ضبط می شود که طلبه بتواند به آن مراجعه کرده و هر گونه که بخواهد درس را دوباره گوش فرا دهد. طلبه ها در طول تحصیل از تسهیلات آموزشی بهره مند هستند و در کنار تحصیل از فعالیت های فرهنگی و فکری استفاده می کنند. 294
برنامه آموزشی طلاب در این مؤسسه از حیث مواد درسی، پربار و از حیث مدرک، معتبر می باشد و در دو سطح کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. 295
2-7- مدرسه الراوفد ـ بقاع غربی
این مدرسه از شعبه های کلیه الدعوه الإسلامیه در لبنان است که در سال 1986م در بقاع غربی توسط شیخ عبدالناصر الجبری با همکاری مرکز توسعه إسلامی تأسیس شده است.296
2-8- معهد صیدا للتعلیم الشرعی
این مدرسه علمیه از شعبه های کلیه الدعوه الإسلامیه است که توسط شیخ عبدالناصر الجبری با همکاری مرکز توسعه إسلامی در صیدا تأسیس شده است.297
2-9- معهد بیروت الشرعی
این مدرسه از شعبه های کلیه الدعوه الإسلامیه در لبنان است که توسط شیخ عبدالناصر
الجبری با همکاری مرکز توسعه إسلامی در بیروت تأسیس شده است و مخصوص خواهران می باشد.298
2-10- معهد بلال بن رباح للعلوم الشرعیه ـ بعلبک.
این مؤسسه در بعلبک بوده و مخصوص خواهران پناهنده فلسطینی می باشد که دوره آموزشی آن 6 ترم می باشد299 و با همکاری مرکز توسعه إسلامی تأسیس شده است.

مطلب مشابه :  پایان نامه با کلمات کلیدیمفهوم شناسی، مذهب مالکی، مذهب شافعی، احکام شرعی

بخش سوم: ظرفیت های تقریب در لبنان؛
لبنان از ظرفیت های خاصی برای تقریب مذاهب إسلامی و وحدت إسلامی برخوردار است. این سرزمین از دیرباز مهد ادیان و مذاهب بوده و مردم لبنان با زندگی در کنار ادیان و مذاهب مختلف، به این اصل رسیده اند که زندگی با پیروان دیگر ادیان و مذاهب، اگر از روی صلح و دوستی نباشد، جامعه لبنان را دچار مشکلات خواهد کرد که جبران ناهنجاری های ناشی از آن دامن همه مذاهب و ادیان را خواهد گرفت.
علما و اندیشمندان نیز در رأس این فکر و اندیشه بزرگ تقریبی از هیچ فرصتی برای تقویت زندگی مسالمت آمیز و وحدت گونه دریغ

Author: mitra4--javid

دیدگاهتان را بنویسید