عمومی

طراحی اپلیکیشن‌ آموزشی

 

اپلیکیشن چیست؟

درابتدا اپلیکیشن ها به منظور سرگرمی و بازی برای مخاطبان ارائه شدند. اپ ها انواع بازی ها و برنامه های ساده کاربردی را ارائه می کردند. اما به مرور زمان و با تغییر نیاز جهان و کاربران، روند طراحی و ساخت اپلیکیشن نیز تغییر پیدا کرد.

توسعه دهندگان با توجه به نیازهای عمومی مردم از جمله ورزش ،تغذیه، خرید کردن و … شروع به ساخت اپلیکیشن  به صورت هدفمندتر کردند تا این نیازها را به صورت عالی پاسخ دهند. از این رو اپلیکیشن های حرفه ای تر و پیچیده تر وارد بازار شدند.

حالا امروزه اپلیکیشن ها در هم جا حضور دارند از گوش های موبایل گرفته تا وسایل حمل و نقل و حتی در خانه. بسیاری از این اپلیکیشن ها برای سهولت کارهای روزانه مورد استفاده قرار می گیرند که از محبوبیت بالایی برخوردارند.

طراحی اپلیکیشن‌ آموزشی :

در چه سیستم عاملی اپ ها استفاده می شوند؟

در گذشته چیزی به نام سیستم عامل وجود نداشت و اپلیکیشن ها فقط قابلیت برقراری تماس را می دادند اما با پیشرفت تکنولوژی برخی از امکانات و ابزارهای رفاهی نیز اضافه شدند.

علاوه بر این با افزایش استفاده از موبایل کارشناسان تصمیم گرفتند برای ساخت اپلیکیشن های مختلف اقدام کنند اما محیط مناسبی برای این کار وجود نداشت.

دو شرکت مهم سیمبین و جاوا محیط مناسبی برای اجرای اپلیکیشن ها فراهم کردند که نتیجه آن به وجود آمدن سیستم عامل های مناسب برای موبایل بود.

اما کار به اینجا ختم نشد با پیدا شدن دوربین های دیجیتالی در موبایل و لمسی شدن گوشی های همراه تحولی عظیم در محیط های اپ به وجود آمد و دیگر جاوا و سیمبین حرفی برای گفتن نداشتند.

از این رو سیستم عامل های اندروید و ios ظاهر شدند و با آپدیت های مکرر نسخه های قبلی خود را بهبود بخشیدند.

شاید گفت یکی از رموز موفقیت این سیستم عامل ها همین آپدیت های مکرر است. این دو سیستم عامل که از کمپانی های گوگل و اپل در سال 2007 و 2008 وارد بازار شدند تا به اکنون رقیب جدی نداشته اند.

تفاوت اندروید و IOS در چیست؟

شرکت گوگل و اپل دو غول بزرگ که با رقابتی تنکاتنگ سهم بازارهای جهانی را از آن خود کرده اند هر بار دستاوردهای جدیدی را به بازار عرضه می کنند. در حالی که در بسیاری از شرکت های فعال در زمینه فن آوری از سیستم عامل اندرید استفاده می کنند شرکت اپل با ارائه محصولات مختلف توانسته سهم بیشتری از بازار را بگیرد.

تفاوت های اصلی اندروید و IOS

  •  از لحاظ رابط کاربری

سیستم عامل IOS از لحاظ رابط کاربری ساده اما کاربردی است بطوری که همه افراد جامعه می توانند با آن کار کنند.

این در حالی است که رقیب آن سیستم عامل اندروید بیشتر بر روی انعطاف پذیری سیستم عامل تمرکز داشته و کدهای اندروید را به صورت متن باز ارائه کرده است. از این رو شرکت های مختلف می توانند این سیستم عامل را برای خودشان شخصی سازی کنند.

  • انتقال اطلاعات

اپل فیلترهای امنیتی قوی و سنگینی بر روی IOS قرار داده که انتقال اطلاعات از طریق این دستگاه به دستگاه هایی به غیر از محصولات این شرکت بسیار مشکل است. حتی برای انتقال فایل های شخصی خود از کامپیوتر  به محصولات اپل با مشکل مواجه هستید. در عوض سیستم عامل اندروید به راحتی این کار را انجام میدهد. حتی در سیستم های اندروید می توانید از طریق انتقال فایل APK اپلیکیشن های مورد را نظر را جابه جا کنید. البته همین جا باید یادآوری کنم که در ارسال فایل های چند رسانه ای سیستم Airdrop اپل قادر است در ظرف چند ثانیه حجم زیادی از فبلم و عکس ها را جا به جا کند.

  •  امنیت

از لحاظ امنیت و شخصی سازی سیستم عامل IOS بهتر عمل کرده و شما باید حتماً اپل آیدی داشته باشید تا بتوانید از خدمات و سرویس های اپل استفاده کنید. شاید این یک نقطه ضعف هم باشد زیرا در صورت گم شدن یا فراموش شدن اپل آیدی ممکن است زمانی که نیاز باشد دوباره دستگاه شروع به کار کند امکان استفاده از دستگاه وجود نداشته باشد. اما سیستم های اندروید پسوردها و اطلاعات شما را در سرویس های جی میل ذخیره و نگهداری می کند که از نظر امنیتی، امنیت پایین تر دارد اما دسترسی به آن در مواقع لزوم راحت تر است.

رابط کاربری مناسب:

استفاده کنندگان هر اپلیکیشن مشتریان و مخاطبانی هستند که به منظور دریافت یک ارزش خاص اپلیکیشن را نصب می کنند.لذا کار با یک اپلیکیشن باید آنچنان ساده باشد که برای همه مخاطبان قابل فهم باشد.از ویژگی های یک اپلیکیشن با رابط کاربری مناسب توصیه می کنیم مواردی چون؛ دارا بودن سیستم رجیستری ساده، دسترسی به بخش های مختلف،انتخاب نام برای اپلیکیشن و رعایت تناسب میان ظاهر و مفاهیم

هر مقدار حجم اپلیکیشن شما بالاتر باشد سرعت اجرای آن پایین تر خواهد بود .و همچنین فضای بیشتری را برای نصب آن لازم دارد بنابراین کاربر زمانی که متوجه حجم بالای اپلیکیشن شود.ممکن است از دانلود آن خودداری کند .در صورتی که اپلیکیشن با حجم کم تر احتمالا مدت زمان بیشتری مورد استفاده مخاطبان قرار خواهد گرفت.همچنین .مصرف کم انرژی نیز می تواند از عوامل موثر بر استفاده بیشتر مخاطب از اپلیکیشن باشد

مشخص کردن دقیق مخاطب:

اینکه اپلیکیشن دقیقا مورد استفاده چه افرادی قرار می گیرد و هدف آن ها از نصب آن چه خواهد بود از جمله مواردی است که توسط مدیریت و تیم مختلف بازاریابی تعیین می شود.ویژگی های متمایز این افراد که بر اساس آن ها می خواهیم به آن ها ارزش خاصی را ارئه دهیم .باید در همه مراحل طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید مورد توجه قرار گیرد.و از مهم ترین نکات طراحی اپلیکیشن می باشد

 

این مطلب را هم از دست ندهید :   پیشنهادهایی برای خرید سوپرمارکتی ارزان‌تر