پایان نامه مدیریت

مقاله رایگان با موضوع فناوری اطلاعات

اطلاعاتی به منزله فونداسیون زیرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، مطرح بوده که امکان ارائه سرویس ها و خدمات اطلاعاتی را با کیفت مطلوب ، فراهم می نماید. (‌ سلطانی، راستین، 1379 ،236)

2-6- فناوری اطلاعات چه کمکی به سازمان ما می کند؟
فناوری اطلاعات به ما کمک میکند تا اطلاعات در بخش های مختلف یک سازمان، به صورت یکپارچه جریان داشته باشد و هر فرد بتواند در موقع نیاز سازمان به آنها دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال فرآیندهای پیگیری یک سفارش را به صورت زیر در نظر بگیرید:
در یک سیستم سنتی :
هنگام دریافت سفارش از مشتری کارمند فروش اطلاعاتی را از مشتری دریافت می کند (مانند نام و نام خانوادگی و … )
اطلاعات سفارش وی را بر روی یک فرم مخصوص ثبت می شود. مدیر فروش یا مدیر اصلی سازمان پس از بررسی سفارش، قیمت را اعلام می کند و سفارش گیرنده با توجه به نظر مشتری قرارداد را منعقد می کند. محاسبه زمان دقیق تحویل سفارش فرآیندی بسیار دشواراست، زیرا فروشنده یا مدیر فروش باید اطلاعات دقیقی در رابطه با برنامه تولید و همچنین میزان تقریبی زمان لازم برای تولید محصول مورد نیاز مشتری داشته باشد.
پس از ثبت سفارش دستور تولید برای واحد های مختلف سازمان، از جمله سالن تولید، انبار، بازرگانی و … به صورت جداگانه فرستاده خواهد شد. پس از پیگیری مراحل مختلف (آماده شدن زینک و …) سفارش برای تولید به سالن تولید فرستاده می شود.
در یک سیستم نوین با استفاده از فناوری اطلاعات:
اطلاعات مشتری در صورت جدید بودن در کامپیوتر ذخیره میشود و این امکان را به فروشنده می دهد که در صورت مراجعه مجدد آن مشتری به سازمان تنها با پرسیدن نام وی تمامی اطلاعات وی (که دسترسی به آنها مورد تایید مدیر سازمان باشد) در اختیار کارمند فروش قرار می گیرد.
پرسنل فروش پس از ثبت اطلاعات سفارش با فشار دادن تنها یک دکمه، قیمت سفارش را که طبق فرمول محاسبه قیمت در نرم افزار مربوطه محاسبه گردیده به مشتری اعلام می کند. سپس فرم مربوط به قرارداد در نرم افزار تکمیل میگردد و با توجه به ثبت سفارشات قبلی در سیستم (که مستقیما به قسمت تولید متصل می باشد) زمان دقیق تحویل کار را به مشتری اعلام میکند. سپس دستور تولید به صورت اتوماتیک پس از رسیدن اجناس مورد نیاز به انبار به سالن تولید اعلام میشود و سفارش تولید می گردد. (هوشیار یزدان، 1381، 57-58)
2-7- فواید استفاده از فناوری اطلاعات
2-7-1- یکپارچگی سیستم
یکپارچگی سیستم به معنای کارکردن تمامی اجزای سیستم برای یک هدف مشترک و استفاده اطلاعات هر بخش از سیستم در بخش دیگر میباشد که منجر به یکپارچگی و عدم تکرار اطلاعات در سیستم نیز خواهد شد.
در مثال فوق خواندیم که با استفاده از فناوری اطلاعات، پرسنل فروش بدون مراجعه به سالن تولید و با استفاده از یک نرم افزار، توانست زمان دقیق تحویل کار را به مشتری اعلام کند. این مهم تنها با یکپارچگی اطلاعات در سازمان قابل دستیابی خواهد بود، بدین صورت که اطلاعات سفارشات قبلی به همراه برنامه زمانی تولید آنها قبلا در سیستم ثبت شده و نرم افزار میتواند به صورت اتوماتیک زمان دقیق پایان سفارشات را محاسبه و به پرسنل فروش اعلام نماید. گفتنی است که دراین صورت نیاز نیست که پرسنل فروش از قسمت های دیگر سازمان اطلاعاتی داشته باشد و نرم افزار کلیه محاسبات را به صورت اتوماتیک و پشت پرده انجام خواهد داد.
2-7-2- دسترسی آسان به اطلاعات
دسترسی آسان به اطلاعات به معنی امکان جتسجو در بین اطلاعات موجود یک سازمان برای دستیابی به اطلاعاتی خاص است.
با توجه به مثال فوق پرسنل فروش نیاز دارند تا در موقع دریافت سفارش جدید بدانند که با کدام مشتری مواجه هستند. طبیعتا مشتری های وفادار یک سازمان، در اولویت قرار خواهند گرفت و شاید میزان اعتبار آن مشتری تاثیر گزار در قرار داد نیز باشد. در سیستم های قدیمی تر با توجه به کم بودن تعداد مشتری ها، مدیران مشاغل اطلاعات تمامی آنها را به خاطر می سپردند . این امر باعث احساس نزدیکی مشتری به آن سازمان می شود، اما هم اکنون با گسترش کارها و همچنین عدم امکان به خاطر سپردن اطلاعات همه مشتری ها، فناوری اطلاعات این امکان را به تمامی اعضای یک سازمان می دهد تا در صورتی که مدیر سازمان امکان دسترسی به اطلاعات را به آنها داشته باشند به راحتی و در کمترین زمان اطلاعات مشتری خاص را به همراه تمامی اطلاعات وابسته (از جمله سوابق و قرارداد ها و…) مشاهده و از آنها استفاده کنند.
2-7-3- امنیت بالا و سطوح دسترسی
منظور از سطوح دسترسی، امکان دسترسی و یا عدم دسترسی هر فرد درون سازمان به اطلاعات طبقه بندی شده آن می باشد.
یکی از دغدغه های مدیران صنعت چاپ کنترل دسترسی افراد مختلف سازمان به اطلاعات مهم آن است. به خصوص اطلاعات مهمی همچون قراردادها و مبالغ آنها، لیست مشتریان و… راه حل فناوری اطلاعات در این خصوص دسته بندی اطلاعات و تعریف سطوح دسترسی برای هر یک از پرسنل سازمان است، بدین ترتیب دسترسی به اطلاعات در سطوح مختلف فقط به افراد با سطوح دسترسی مجاز امکان پذیر خواهد بود. برای مثال دسترسی به قرارداد ها و فرم های ویرایش سفارش یک سفارش خاص، فقط برای مسئول آن مقدور خواهد بود.
2-7-4- ثبت دانش سازمانی
دانش سازمانی عبارت است از کلیه تجارب و اطلاعاتی که در سازمان وجود دارد و یا به وجود می آید.یکی از مشکلات سازمان ها وابستگی اطلاعات مربوط به یک بخش به پرسنل آن است ، که این موضوع (در صورت تعویض آن کارمند و یا جابجا کردن وی در چارت سازمانی) باعث به فراموشی سپرده شدن تجارب این شخص می شود. فناوری اطلاعات به کمک ثبت این دسته از تجارب و دانش بوجود آمده و ارائه به موقع آنها به شخص یا اشخاص
جدید این مشکل را به صورت کامل حل می کند. با توجه به ثبت اطلاعات در یک سیستم یکپارچه دسترسی به آن با کلیک چند دکمه امکان پذیر خواهد بود.
2-7-5- گزارشات مدیرتی
گزارشات مدیریتی شامل گزارشاتی است که به مدیران سازمان ها در زمینه های مختلف از جمله کنترل سازمان وتصمیم گیری و سیاست گزاری کمک می کند. این مهم تنها توسط یک سیستم یکپارچه امکان پذیر خواهد بود. بدین صورت که پس از ثبت اطلاعات در قسمت های مختلف سازمان و اتوماسیون کامل پس از گذشت مدتی این اطلاعات به رزومه عملکردن سازمان تبدیل خواهد شد. این اطلاعات به مدیران کمک میکند تا با بررسی و آنالیز آنها تصمیم گیری های خود را دقیق تر و اثر بخش تر کنند. به عنوان مثال پس از ثبت اطلاعات مربوط به سفارشات، از زمان سفارش گیری، چاپ و بسته بندی و تحویل آن به مشتری، مدیر سازمان قادر خواهد بود تا با آنالیز زمان این سفارشات تشخیص دهد هر سفارش با توجه به مشخصات آن چه میزان زمان هر کدام از دستگاه ها را به خود اختصاص خواهد داد که این موضوع باعث بالا بردن بهره وری سازمانی خواهد شد.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

2-7-6- بالا بردن رضایت مشتری
همانطور که در قسمت های قبلی عنوان شد، فناوری اطلاعات می تواند با ثبت سیستمی فرآیندهای سازمان، در هر مرحله از کار گزارشات دقیقی در مورد وضعیت پروژه ها، زمان مانده به پایان و غیره به افراد بدهد. با توجه به این موضوع مشتری می تواند در هر زمان توسط یک وب سایت، موبایل و یا تلفن از وضعیت کار خود مطلع شود.
به عنوان مثال پس از اتمام فاز طراحی پروژه X یک اس ام اس به صورت اتوماتیک برای مشتری فرستاده می شود و به وی خبر می دهد که کار شما در مرحله Y قرار گرفته است. این امر سبب می شود تا مشتری از چگونگی نحوه پیگیری سفارش خود باخبر شود و این امر باعث بالا رفتن سطح اعتماد وی به آن سازمان خواهد شد.
2-7-7- اطلاع رسانی دقیقتر، به موقع تر و گسترده تر
یکی از دغدغه های سازمان ها، اطلاع رسانی به مشتری و یا یادآوری یک موضوع است. فناوری اطلاعات به کمک نرم افزار های مختلف می تواند در زمان مناسب به مشتری اطلاع دهد تا کاری را انجام دهد و یا از خبری مطلع شود.
به طور کلی استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان ها به مدیران آنها کمک می کند تا کنترلی آسانتر، سازمان منظم تر و بهره وری بالاتری داشته باشند. خوشبختانه با گذشت زمان در کشور عزیزمان نیز نرم افزار ها و ابزار هایی بسیاری برای رفع نیازهای مختلف یک سازمان در زمینهی فناوری اطلاعات به وجود آمده است، اما استفاده از آنها حتما باید توسط یک مشاور با دانش کافی در این زمینه و فناوری اطلاعات انجام شود تا تاثیر و اثر بخشی آن سریعتر و دقیقتر و ملموس تر شود. (بیات، 1381،16-17)
2-8- موانع بکارگیری فناوری اطلاعات در ادارات و سازمانها
حدود تکنولوژی یک ملت متناسب با حد متوسط توانایی و دانایی آن ملت است. و این مسئله را نبایدفراموش کرد که هدف در رشد تکنولوژی ، ارتقاء سطح زندگی و تحصیلی افراد جامعه و گسترش بازار داخلی قوی و وسیع است و از هر چه بگذریم این مصرف کننده و سازگاری با محیط موجود کشور ، موجه واقعی برای تکنولوژی نوین خواهند بود. کمبود دانش مدیران در زمینه تکنولوژی اطلاعات مانع پذیرش این تکنولوژی در سازمانهاست.(آقایی ، 1383 ، 14)
با این حال موانع اصلی در گسترش فناوری اطلاعات در هر سازمان را می توان به شرح زیر بیان نمود:
۱) مدیران عالی: اکثر مدیران عالی به اندازه کافی نقش فناوری اطلاعات را درک نمی کنند. این افراد رویکرد یکپارچه‌سازی را آغاز نمی کنند و در مقابل یکپارچه سازی پیشنهاد شده به دلیل ترس از عدم توانایی بعدی در درک فرایند یا کنترل آن مقاومت می کنند. در صورتی که اگر کوره سوادی راجع به فناوری اطلاعات داشته باشند، ممکن است ذهنیت جدیدی داشته باشند. اما به هیچ وجه دورنمای آن ها از سازمان و یا شرکت منطبق بر عصر اطلاعات نیست.
2) کارکنان بخش فناوری اطلاعات: این افراد نیازهای اطلاعاتی مربوط به مدیران را درست درک نمی کنند و تنها به تکنولوژی علاقه مندند. متخصصین فناوری اطلاعات آمادگی پشتیبانی یا مشارکت در رویکردهای اصلاحی مبتنی بر اطلاعات را ندارند.
3) سایر کارکنان عملیاتی : وجه غالب کارکنان فهم استراتژیک ناچیزی از اطلاعات دارند، اما می‌توان آن ها را به دو گروه تقسیم کرد:
-گروهی که سواد کامپیوتری ندارند و از طرف فناوری اطلاعات و فرهنگ مربوط به آن احساس تهدید می‌کنند. این گروه از کارکنان به دلیل ترسشان در مقابل هر نوع اصلاحات عصر اطلاعات مقاومت می‌کنند.
کسانی که سواد کامپیوتری دارند، بدون توجه به نیاز مبرم به ایجاد هماهنگی میان فعالیتهای فناوری اطلاعات، می‌خواهند برنامه خود را دنبال کنند. این افراد به هیچ وجه مایل نیستند که تلاش‌های خود را در قالب یک برنامه اصلاحی جامع تر تعالی ببخشند و بنابراین هر نوع تلاش سازمانی با رویکرد یکپارچه سازی نسبت به اصلاحات عصر اطلاعات را تضعیف می کنند.
4) کمبود امکانات مالی و عدم اولویت بندی در تخصیص سرمایه : بکارگیری فناوری اطلاعات نیازمند سرمایه گذاری و اختصاص بودجه لازم از سود شرکتها و سازمانهاست. نیاز به سرمایه گذاری عمده در زمینه فناوری اطلاعات ازجمله مسائل باز دارنده در جهت اشاعه فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی در سازمانهاست.
۵) کمبود همکاری بین واحدهای تحقیق و توسعه.
6) آموزش و زیرساخت نامناسب (تارخ، امی،1381، 17-18)
2-9- توصیه ها برای اجرای فناوری اطلاعات در سازمانها
با توجه به بررسیهای انجام شده بر روی آثار و نحوه بکارگیری فناوریهای اطلاعاتی در سازمانها لازم است به منظور پیاده سازی این نظام، سیاستها و خط ومشی هایی به شرح ریر اتخاذ گردد:
در جایگزینی شیوه های سنتی با شیوه های جدید مبتنی بر فنآوری اطلاعات اولویت با سیستمهایی است که تاثیر و نقش بیشتری در بهبود ارائه خدمات به مردم داشته باشد.
– در جایگزینی شیوه های سنتی با شیوه های جدید مبتنی بر فنآوری اطلاعات، اصلاح و بهبود روشها و سیستمهای دستی بر مکانیزه کردن عملیات تقدم و اولویت دارد.
– اصلاح و بهبود شیوه ها و سیستم های به کارگرفته شده لازم، در قالب طرح در سازمان در ابتدا مشخص و دنبال گردد.
– حرکتها باید به سمت سازمانهای کوچک، انعطاف پذیر ، کارا و مدیریت متمرکز با استفاده از تکنولوژی اطلاعات و قابلیتهای آن باشد.
– به کارگیری و توسعه سیستمهای کاربردی مکانیزاسیون و اطلاعات مدیریت(MIS) همراه با برنامه ریزی و کنترل و حرکت به سمت ادارات و سازمانهای بدون کاغذ از اولویتهای ب
کارگیری فناوری اطلاعات خواهد بود. -تربیت و افزایش قابلیت نیروی انسانی برای طراحی ، پیاده سازی و توسعه سیستمهای کاربردی مبتنی بر فناوری اطلاعات از سیاستهای اصلی است که هر سازمانی باید آنرا در سرلوحه برنامه خویش قرار دهد. (آقایی ، 1383 ،12)
2-10- جایگاه فناوری اطلاعات در توسعه پایدار ایران 
ارتباطات ، مرزهای فیزیکی را در نوردیده است و افق های نوینی را در عرصه های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و حتی سیاسی ، پدیدار کرده است . تا سه دهه پیش ، ارسال یک نامه از مکانی به مکانی با فاصله چند هزار کیلومتری از مبدا ، بیش از هفته ها به طول می انجامید. اما اکنون با حضور صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ، این واژه هفته ها به ثانیه ها تبدیل شده است . این اتفاق بزرگی است . به بزرگی اتفاقی که باعث شد ، نیل آرمسترانگ و یوری گاگارین روس ، در اواسط قرن بیستم ، به کره ماه بروند. به بزرگی اتفاقی که باعث شد ، هواپیماهای غول پیکر ، با هزاران تن بار و مسافر ، فواصل طولانی را در کم ترین زمان بپیمایند. جمیع این اتفاقات و رویدادهای بزرگ در تاریخ بشری ، پله های رشد انسان را در کره خاکی ، پایه گذاری کرد. پله هایی که هر یک ، نقش فوق العاده ای در رشد آدمی و توسعه ملل ، بازی کرد. صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ، که یک صنعت تازه تاسیس و نوپایی در جهان و ایران به شمار می رود ، جزیی کوچک اما با تاثیرگذاری راهبردی در مسیر تحولات تاریخ بشری محسوب می شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات ، امروزه ریشه های پر نفوذ خود را در تمامی علوم گسترانده است . از مدیریت و کتابداری و علوم پایه گرفته تا علوم مهندسی و پزشکی و نجوم ، صنعت ICT یک بازیگر قدرتمند اثربخش است. بازیگری که در همه عرصه های انسان امروز ، نقش پر رنگی از خود به جای گذاشته است. ما امروز می توانیم از طریق بزرگراه بی نهایتی به نام اینترنت ، به بانک اطلاعاتی مالتی مدیای هزاران ترابایتی دانش بشری ، تا حدودی دسترسی داشته باشیم. این موفقیت و امکان ، بی نهایت از جایگاه فوق العاده در لایه های ارتباطی و اطلاعاتی انسان عصر دیجیتال ، برخوردار است. بزرگراهی که از تنیده شدن تارهای جهان گستر پدیدار شده است ، اکنون با بیش از یک میلیارد کاربر و بیش از شصت میلیون سایت اینترنت ، کره ای دوم در کره خاکی را برای ما رقم زده است . کره ای دیجیتالی در کره خاکی . این نامی است که به حق می توان به اینترنت به عنوان بزرگراه ارتباطی انسان امروز ، نهاد. بی شک ، هر اندازه یک کشور ، از ظرفیت ها و پتانسیل های آماده ای برای پذیرش و به کارگیری لایه ها و مولفه های فراگیر صنعت آی تی ، برخوردار باشد ، از ضریب موفقیت و بهره وری افزون تری نسبت به سایرین در عصر رقابت برای گرفتن

Share article:

Permalink:

Add your widget here