پایان نامه رشته حقوق درباره : طعام اهل کتاب

دانلود پایان نامه

شارع مقدس بوده که همان قول خداوند باری تعالی و معصومین (ع) است که برگرفته از قرآن کریم و روایات و احادیث نقل شده می باشد که به آنها خواهیم پرداخت.
بنابراین با توجه به مبانی جرم انگاری این ضرورت آشکار می گردد که فعل یا ترک فعل را که شارع به عنوان جرم تلقی کرده و برای آن مجازات تعیین نموده جرم محسوب می گردد و مرتکب آن قابل مجازات خواهد بود لذا قبل از تمامی مکاتب موجود فعلی خداوند متعال در قرآن کریم صراحتاً به جرم انگاری فعل زنا پرداخته است.(1) لذا به آیات قرآن کریم و روایات واصله از معصومین (ع) میپردازیم.

گفتار اول: آیات الهی
در قرآن کریم در خصوص جرم زنا آیاتی نازل گردیده است که آنها را بیان می کنیم:
الف- « وَاللَّاتِی یَأْتِینَ الْفَاحِشَهَ مِنْ نِسَائِکُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَهً مِنْکُمْ ۖ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتَّىٰ یَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلًا… و زنانی که عمل ناشایسته کنند چهار شاهد مسلمان بر آنها بخواهید چنانچه شهادت دادند در این صورت آنان را در خانه نگه دارید تا زمان عمرشان به پایان رسد یا خدا برای آنها راهی پدیدار گرداند یعنی توبه یا حد مقرر شود.» (2)

ب- « وَاللَّذَانِ یَأْتِیَانِهَا مِنْکُمْ فَآذُوهُمَا ۖ فَإِنْ تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ تَوَّابًا رَحِیمًا… و از میان شما آن دو تن را که مرتکب زشتکارى مى‏شوند آزارشان دهید پس اگر توبه کردند و درستکار شدند از آنان صرفنظر کنید زیرا خداوند توبه‏پذیر مهربان است»(1)
پ- « وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ۖ کِتَابَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ ۚ وَأُحِلَّ لَکُمْ مَا وَرَاءَ ذَٰلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِکُمْ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ ۚ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَهً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِیضَهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا… و زنان شوهردار ( نیز بر شما حرام شده است) به استثناى زنانى که مالک آنان شده‏اید (این) فریضه الهى است که بر شما مقرر گردیده است و غیر از این (زنان نامبرده) براى شما حلال است که (زنان دیگر را) به وسیله اموال خود طلب کنید در صورتى که پاکدامن باشید و زناکار نباشید و زنانى را که متعه کرده‏اید مهرشان را به عنوان فریضه‏اى به آنان بدهید و بر شما گناهى نیست که پس از مقرر با یکدیگر توافق کنید مسلما خداوند داناى حکیم است. »(2)
ت- «… فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَیْنَ بِفَاحِشَهٍ فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ… پس چون شوهر کردند چنانچه عمل زشتی از آنها (کنیزان) سر زند بر آنها نصف عذاب زنان پارسای آزاد است. »(3)
د- « الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ ۖ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ حِلٌّ لَکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلٌّ لَهُمْ ۖ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ وَلَا مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ ۗ وَمَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ. امروز چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده و همچنین طعام اهل کتاب ، برای شما حلال است و طعام شما برای آنها حلال و نیز زنان پاکدامن از مسلمانان و زنان پاکدامن

از اهل کتاب، حلالند. هنگامی که مهر آنها را بپردازید و پاکدامن باشید. نه زناکار، و نه دوست پنهانی و نامشروع گیرید. و کسی که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد، اعمال او تباه می‌گردد و در سرای دیگر، از زیانکاران خواهد بود». (1)
ذ- « وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاءَ سَبِیلًا… و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهی است»(2)
ر- « الزَّانِیَهُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَهَ جَلْدَهٍ ۖ وَلَا تَأْخُذْکُمْ بِهِمَا رَأْفَهٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۖ وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَهٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ… هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید؛ و نباید رأفت نسبت به آن دو شما را از اجرای حکم الهی مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید و باید گروهی از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند» (3)
ز- « الزَّانِی لَا یَنْکِحُ إِلَّا زَانِیَهً أَوْ مُشْرِکَهً وَالزَّانِیَهُ لَا یَنْکِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِکٌ ۚ وَحُرِّمَ ذَٰلِکَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ … مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نمی‌کند؛ و زن زناکار را، جز مرد زناکار یا مشرک، به ازدواج خود درنمی‌آورد؛ و این کار بر مؤمنان حرام شده است» (4)
ژ- « وَالَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاًٰ آخَرَ وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا یَزْنُونَ ۚ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَٰلِکَ یَلْقَ أَثَامًا … و کسانی که معبود دیگری را با خداوند نمی‌خوانند؛ و انسانی را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز بحق نمی‌کشند؛ و زنا نمی‌کنند و هر کس چنین کند، مجازات سختی خواهد دید» (5)

آیات فوق الذکر همگی مربوط به عمل شنیع زنا از نگاه قرآن کریم می باشد. با عنایت به این آیات که متفقاً چه صریح مانند« إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاءَ سَبِیلًا » (1) و چه ضمنی همچون « وَحُرِّمَ ذَٰلِکَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ »(2) از شتی و شناعت این عمل سخن گفته و انسانها را از چنین عملی برحذر کرده است و عاقبت کسانی را که مرتکب چنین عملی می شوند می فرماید: «وَمَنْ یَفْعَلْ ذَٰلِکَ یَلْقَ أَثَامًا»(3) بدین مضمون که مرتکب به مجازات عملش خواهد رسید.
گفتار دوم: روایات
قرآن و اهل بیت علیهم السلام کلمه واحد و نور واحدی هستند و قول معصوم (ع) مکمل آیات قرآنی است؛ زیرا قول معصوم (ع) قول پیامبر اکرم(ص) بوده و قول ایشان هم گفته خداوند تبارک وتعالی می باشد. لذا همگی در طول هم قرار می گیرند و به سر چشمه اصلی که ذات رب العالمین است می رسند. بنابراین روایات منقله از این بزرگواران را از زبان علمای بزرگ شیعه و بعد از آن روایات نقل شده از علمای اهل تسنن بخصوص مذهب حنفیه نقل می کنیم.
مرحوم شیخ حر عاملی از امام رضا(ع) نقل می کند که ایشان فرمودند: «خداوند به سبب فساد هاى ذیل زنا را حرام کرده است: زنا موجب قتل نفس و از بین رفتن نسب‏ ها و ترک تربیت اطفال و فساد ارث و فساد هایى از این قبیل است.»(4) و از امام صادق(ع) هم نقل می کند که مى‏فرماید: «زنا داراى شش خصلت است که سه خصلت آن در دنیا و سه خصلت آن در آخرت پدیدار مى‏گردد، اما خصلت‏ هایى که در دنیا پدیدار مى‏گردند، این‏که زنا آبرو را برده، موجب فقر مى‏شود و مرگ را سرعت مى‏بخشد و اما آنچه در آخرت خواهد بود عبارت است از غضب پروردگار و بد بودن حساب آخرت و جاودانگى در آتش جهنم». (5)

مطلب مشابه :  منبع تحقیق درباره نهادهای عمومی

و روایتی دیگری از حضرت علی(ع) می باشد که ایشان در حدیثی از پیامبر(ص) از عواقب این عمل چنین نقل می کند که: « یا معشر الناس، اتّقوا الزنا فان فیه ست خصال؛ ثلاث فی الدنیا و ثلاث فی الاخره، اما اللاتی فی الدنیا فانه یذهب البهاء و یورث الفقر و ینقص العمر، و اما اللاتی فی الاخره فانه یوجب السخط و سوء الحساب و الخلود فی النار؛ یعنی ای مردم از زنا بپرهیزید که در آن شش خصلت است؛ سه خصلت دنیایی و سه خصلت اخروی؛ آنچه در دنیاست، حسن و خوبی را می‌برد، و موجب تنگدستی می‌شود و عمر را کوتاه می‌کند. اما آنچه در آخرت است، موجب خشم خدا، سوء حساب و خلود در آتش می‌شود.» (1) و همچنین درروایتی دیگر از« صحیحه ابی ایوب که از یکی از امامان پنجم یا ششم (ع) می‎گوید: هر کس با محرمش زنا کند، یک ضربه شمشیر به او زده می‎شود تا هر کجا که برود. صحیحه جمیل بن برّاج از امام صادق (ع) هم می‎گوید: به حضرت عرض کردم کسی که با محارم خود زنا کند، شمشیر به چه قسمتی از بدن او زده می‎شود؟ امام فرمود:‌به گردنش زده می‎شود.»(2)
روایتی از شیخ طوسی نقل می کند از عباده بن صامت که می گوید که پیامبر(ص) فرمود: «این مطلب را از من فرا بگیرید ، خداوند برای زن ها راهی مقرر فرموده است . اگر دختر و پسری که باکره هستند مرتکب عمل زنا بشوند صد ضربه شلاق و تبعید به مدت یک سال و اگر زن بیوه با مردی که متاهل است و زن ندارد مرتکب زنا شوند صد ضربه شلاق و سنگسار می شوند».(3)
و دیگر روایاتی که در این موضوع نقل شده که ما به چند نمونه اکتفا کردیم.

مبحث دوم: نص قانونی
آنچه که از تعریف جرم در حقوق ایران بر می آید عبارت است از هر فعل یا ترک فعلی که برای آن مجازات تعیین شده که حاکی از این است که فقط اعمالی راکه مقنن در قانون جرم انگاری کرده است جزو جرایم می باشند.
رکن قانونی جرم بدین معنی که تا جرم توسط مقنن جرم انگاری نشود رکن قانونی جرم منتفی است. بدین صورت است که دکتر اردبیلی در این باره می فرماید:« فعل انسان هر اندازه زشت و نکوهیده و برای نظام اجتماعی زیان بخش باشد تا زمانی که حکمی بر آن وارد نشده و یا در قانون پیش بینی نشده است قابل مجازات نیست. به بیان دیگر مادام که قانونگذار فعل یا ترک فعلی را جرم نشناسد و کیفری برای آن تعیین نکند افعال انسان مباح است.بنابراین تحقق جرم و صدور حکم مجازات منوط به نص صریح قانون است و چون بدون وجود قانون جرم محقق نمی شود گزاف نیست که گفته شود نص قانونی رکن لازم جرم است»(1)
لذا درارتباط با جرم زنا مقنن مواد 63 الی 107 ق.م.ا و قانون اجرای احکام کیفری را نگاشته و این عمل را جرم انگاری کرده و برای آن مجازات تعیین نموده است.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

فصل دوم: وطی(دخول)
در این فصل به موضوع وطی پرداخته و مفاهیم و اقسام آن را بررسی خواهیم کرد.

مبحث اول: مفهوم وطی(دخول)
ابتدا در این مبحث وطی را از جنبه های مختلف تعریف می کنیم.

گفتار اول: تعریف لغوی
در تعریف لغوی وطی آورده اند که « الوَطء به معنی چیزی را لگد مال کردن ، گام در سرزمین دشمن نهادن ، سوار بر اسب شدن و چیزی را سهل و آماده و آسان نمودن است»(1) و همچنین در جایی دیگر از کلمه « الوطی به معنای گود و پست ، سهل و آسان و نرم ، هموار و نرم برای غلط زدن بر روی آن»(2)آمده است.

گفتار دوم: تعریف اصطلاحی
در تعریف اصطلاحی که از زبان فقهاء و حقوقدانان بیان شده را در ذیل مرقوم می داریم:
اما دکتر لنگرودی تعبیرش از وطی« ادخال حشفه در دبر یا قبل است.»(1) و در تعبیر دیگری می فرماید:« هر مواقعه بین مرد و زن را وطی گویند که گاهی به نکاح و گاهی به شبهه و گاهی به زناست خواه در قبل باشد خواه در دبر.(2) و همچنین است تعریف دیگر علما از وطی که می گویند: « فرو رفتن سر آلت تناسلی مرد در جلو یا عقب زن»(3)
مبحث دوم: شرایط وطی(دخول)
شرایطی را که برای وطی می شمارند شرایطی است که با شمردن آن دخول محقق شده و در نتیجه آن، زنا و لواط صورت می گیرد زیرا در هر دو جرم مذکور دخول وجود داشته و عمل مادی مهم در جهت محقق شدن جرایم مذکور دخول است لذا در جرمی همچون مساحقه که هر دو طرف جنس مونث بوده و در نتیجه دخول در این عبارت معنا ندارد. اما شرایط وطی را از کلام بزرگان :
مرحوم آیت ا… خوانساری در جامع المدارک در ارتباط با وطی می نویسد: «با پنهان شدن حشفه در قبل یا دبر وطی محقق می شود.(4)
و علامه حلی نیز می فرماید:«داخل شدن فرج مرد در فرج زن با پنهان شدن حشفه چه در جلو باشد و چه در عقب » را وطی می گوید(5)

مطلب مشابه :  پایان نامه ارشد رایگان حقوق : سیره پیامبر (ص)

و فقهایی دیگری همچون شیخ مفید و شیخ طوسی می گویند که «دخول در جهت تحقق زنا در صورتی محقق می شود که آلت تناسلی مرد ، داخل آلت تناسلی زن شده باشد و فرج خاصه زن را، قبل، می دانند».(1) اما فقهایی همچون آیت ا.. خویی و علامه حلی و صاحب ریاض و امام خمینی(ره) می فرمایند «وطی خواه از قبل باشد خواه از دبر به اندازه حشفه، زنا محقق است». (2)
بنابراین با توجه به اقوال فوق الذکر در تعریف وطی که منجر به وقوع زنا بود را می توان گفت به نزدیکی بین زن و مرد خواه از قبل زن باشد خواه از دبر زن، بدون ازدواج اطلاق می‌شود. یعنی مرد و زن نامحرمی بی آنکه عقد دائم یا موقت بخوانند یا مرد و زنی که با هم محارم هستند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد؛ یعنی آلت مرد در آلت و یا مقعد زن داخل شده و دخول هم به مقدار ختننه‌گاه صورت بگیرد. اگر نزدیکی و دخول صورت نگیرد، هر چند حرام است اما به آن زنا نمی گویند که همگی را وطی نامشروع می دانند. در حالی که مرد با زنی که بین آنها عقد موقت یا دائم بسته شده و بدون هیچ گونه مانعی با هم رابطه جنسی برقرار کنند و دخول صورت گیرد ، دخول یا وطی مشروع می نامند.

گفتار اول: نامشروع بودن
ما در بحث وطی، به مشروع و نامشروع بودن آن اشاره داشتیم و در ذیل تعاریف مفصلی را بیان می کنیم.
بند اول: وطی(دخول) مشروع
وطی مشروع، وطی با نکاح را گویند بدین صورت که اگر مردی با زنی نزدیکی کند در حالیکه با وی عقد ازدواج موقت یا دائم بسته باشد به شرط آنکه پنجمین نکاح دائم مرد نباشد، یا زن مذکور مجرد باشد و اگر هم بیوه بوده عده اش را گذرانده باشد،یا همسر سابق خود نباشد که سه طلاقه کرده است و یا همسرش باشد اما در حال حیض وی دخول نکند، لذا در این صورت است که دخول صورت گرفته ، مشروع تلقی می شود.
بند دوم: وطی(دخول) نا مشروع
در تعریف وطی نامشروع دکتر لنگرودی می گوید: «وطی ممنوع شرعی را وطی به حرام گویند خواه علقه زوجیت وجود داشته باشد یا نه مثلاً وطی در حال حیض وطی به حرام است. وطی به حرام اعم است از وطی به زنا. یعنی بین وطی به حرام و وطی به نکاح عموم و خصوص من وجه است.»(1)
بنابراین اگر با علم به تحریم، وطی در نکاحى واقع شود که بر بطلان آن اجماع وجود دارد مثل پنجمین نکاح دائم مرد، یا نکاح زن شوهردار، یا زنى که در عده به سر مى‏برد، یا زنى که سه بار طلاق داده شده عمل این شخص وطی نامشروع بوده و زنا محقق شده که نهایتاً مستوجب حد است اما وطی با زن در حال حیض، هر چند که وطی حرام می باشد ولی زنا محسوب نمی شود.

گفتار دوم: وطی(دخول) با انسان
در این گفتار که دارای دو بند است ،یکی در ارتباط با وطی با انسان در انواع مختلف و دیگری وطی با حیوان را مورد بررسی قرار می دهیم.
بند اول: موارد وطی (دخول) با انسان
وطی با انسان بدین معنی است که دو شخص با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کرده و دخول صورت گیرد که دارای شرایط مختلفی است که در ذیل به آنها می پردازیم.
الف) وطی با جنس مخالف و موافق و خنثی
در وطی انسان با انسان از جمله شرایطی که حاکم می شود وطی با جنس های مخالف و موافق وخنثی است.در تعریف زنا با جنس مخالف به نزدیکی بین زن و مرد بدون ازدواج اطلاق می‌شود. یعنی مرد و زن نامحرمی بی آنکه عقد دائم یا موقت بخوانند یا مرد و زنی که با هم محارم هستند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد؛ یعنی آلت مرد در آلت زن داخل شده و دخول هم به مقدار ختننه‌گاه صورت بگیرد. و لذا «انسانی آلت مردی خود را در فرج زنی که بر او حرام است، بدون عقد و….و شبه ای داخل کند و این امر با فرو رفتن سر آلت مرد در جلو و یا عقب زن تحقق می یابد.»(1) که در این باره همه علمای حنفیه از جمله تاج الشریعه و سمرقندی و الموصلی معتقد بر این کلام هستند که « زنا عبارت است از وطی کردن مرد در قبل زن بدون داشتن ملکیت و شبهه».(2)

اما وطی با جنس موافق در یک صورت قابل محقق شدن می باشدکه آن هم وطی مذکر با مذکر که دو جنس موافق هستند را لواط گویند. امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله لواط را به صورت زیر

Author: 90

دیدگاهتان را بنویسید