ترفند، ایده و آموزش

راه های تقویت موتور ماشین

راه های تقویت موتور ماشین

اکنون می خواهیم تعدادی راهکار به منظور بهتر کردن توان خودرو و راه های تقویت موتور ماشین برای شما ارائه دهیم. برخی از این تغییرات نرم افزاری و برخی سخت افزاری هستند که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

تغییرات نرم افزاری برای تقویت موتور خودرو

یکی از روش های تقویت موتور خودرو به این صورت است که یک سری تغییرات روی برنامه نرم افزاری ecu صورت انجام می گیرد به این عمل در اصطلاح ریمپ خودرو می گویند و نوعی تیونینگ به حساب می آید. در این روش برنامه نرم افزاری تعریف شده روی خودرو را برای بهبود عملکرد با برنامه جدید جایگزین می کنند تا ایرادات موجود در برنامه اولیه برطرف شود.

 

وسایل و لوازم تقویت موتور به صورت سخت افزاری

روش دوم تیونینگ انجام تغییرات سخت افزاری بر روی موتور می باشد در این روش با تغییر یا تقویت برخی قطعات می توانید توان موتور را افزایش دهید. در ادامه تغییرات سخت افزاری روی تعدادی قطعه را به منظور افزایش توان خودرو، به اختصار شرح می دهیم:

لوازم تقویت هوای ورودی به موتور

یکی از روش های بهتر کردن توان خودرو باز کردن ورودی هوا، برای ورود هوای بیشتر و تازه تر به موتور می باشد. هرچه هوای واردی راحت تر و با فشار بیشتری وارد موتور شود بازدهی احتراق بالاتر رفته، انفجار کامل تر انجام می شود. در نتیجه بنزین کامل تر خواهد سوخت و این یعنی افزایش عملکرد خودرو برای باز کردن ورودی هوا از قطعات مختلفی نظیر منیفولد، توربو شارژ، سوپر شارژ، هدرز استفاده می شود.

این مطلب را هم از دست ندهید :   مراحل بعد از برنده شدن لاتاری 2025

تیونینگ هوای ورودی با منیفولد

به منظور افزایش هوای ورودی به موتور می توانید از دریچه گازهای بزرگتر یا منیفولد استفاده کنید. هرچه دریچه ها بزرگتر باشند مقدار هوای ورودی بیشتر شده و بازدهی موتور بالاتر خواهد رفت به این روش تنفس طبیعی می گویند. در تنفس طبیعی، می توان از توربو شارژ یا ابزارهای مشابه آن نیز استفاده کرد.

 

تقویت موتور خودرو با توربوشارژر برقی

وسیله دیگر که می توان در تنفس مصنوعی از آن بهره برد توربو شارژ است. توربو شارژ با استفاده از نیروی خروجی دود ماشین، به ورودی هوای ماشین قدرت می بخشد به این شکل که یک پروانه یا یک حلزونی در خروجی قرار می گیرد، حرکت دود به سمت بیرون باعث چرخش پروانه یا حلزونی شده و هوا را به وسیله پروانه موجود در قسمت خروجی، وارد منیفولد و موتور می کند و باعث تقویت موتور خودرو می شود.

 

سوپر شارژ

وسیله دیگر تنفس مصنوعی سوپر شارژ است. سوپر شارژ قطعه ای است که همانند توربوشارژ عمل می کند و باعث افزایش فشار هوای ورودی و در نتیجه بهبود عملکرد موتور می شود. این قطعه به وسیله تسمه، مستقیماً به سر میلنگ خودرو وصل می شود و نیروی خود را از طریق چرخش میل لنگ می گیرد در صورتی که توربو شارژ با نیروی دود خروجی کار می کند.

 

 

روش های مطرح شده برای افزایش  ورودی هوای موتور به کار می روند. اما خروجی دود نیز باید تقویت شود زیرا هرچه خروجی نیز راحت تر و با فشار بیشتری خارج شود راندمان موتور بالاتر می رود بدین منظور از قطعه ای به نام هدرز استفاده می شود . در ادامه به معرفی لوازم تقویت خروجی هوای موتور می پردازیم:

این مطلب را هم از دست ندهید :   هِرابیوتی : محصولات و برندهای مراقبت پوست با ضمانت اورجینال بودن

کیت مکش

زمانی تغییرات در قسمت ورودی هوای ماشین صورت می گیرد که یک لوله مستقیم در جلوی موتور قرار گرفته باشد و هوا را مستقیماً به دریچه گاز هدایت کند. یعنی هوا به مخزن فیلتر هوا وارد نشود و به طور مستقیم وارد خود دریچه گاز شود. این روش را کیت مکش می گویند و یکی از روش های کارآمد در تقویت هوای ورودی موتور خودرو محسوب می شود.

 

هدرز

برای افزایش دود خروجی به جای منیفولد از هدرز برای بهتر کردن توان خودرو، استفاده می شود. منیفولد فابریکی ماشین برای خروجی یک رانر کوتاه و مشخص دارد که دود از داخل این رانر خارج شده و به طور یکجا به سمت بیرون منتقل می شود. اما برخلاف منیفولد هدرز برای هریک از خروجی ها از یک رانر بلند تر با قطر مشخص استفاده می کند، قطر این رانر ها طبق قدرت موتور و یا اسب بخار محاسبه می شود. اگر قطر آن ها بیش از حد بزرگ باشد تاثیر معکوس داده و افت توان خواهید داشت.