مطالب عمومی سری اول

راهنمای ثبت نام کارت اهدای عضو ؛ چگونه پیوند کارت بگیریم؟

نزدیک به ۲۵ هزار نفر در ایران نیازمند پیوند عضو هستن اما به دلیل نبودن عضو کافی واسه پیوند روزانه ۷-۱۰ نفر از این بیماران به دلیل نرسیدن به موقع اعضای پیوندی جون خود رو از دست میدن.

اهدای عضو عملی انسانی و خیرخواهانه س که می‌تونه نجات‌بخش مریضایی شه که به دلایلی چون دچار شدن به مریضی‌های جورواجور یا حوادث یهویی به اعضا و یا نسوج پیوندی نیاز دارن.

۳۱ اردیبهشت ماه در ایران «روز ملی اهدای عضو» نامگذاری شده و هدف اون آگاهی بخشی در مورد این پدیده س.

گذشته پیوند اعضا و نسوج در ایران به سال ۱۳۱۴ برمیگرده. در اون سال قرنیه یه مریض در یکی از بیمارستان‌های تهران پیوند زده شد.
پیوند کلیه اولین بار در سال ۱۳۴۷ در ایران انجام شد و پیوند دیگه اعضا و نسوج کم کم در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در ایران انجام شد.

اهدای عضو می‌تونه از فرد زنده سالم، فرد زنده دچار مرگ مغزی و فرد فوت شده به بیماران صورت قبول کنه.
کلیه و مغز استخون از جمله اعضایی هستن که می‌تونن از افراد زنده سالم به بیماران پیوند زده شن. نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخون و تاندون هم تا ۴۸ ساعت پس از مرگ فرد قابل پیوند هستن.

اما مهمترین منبع واسه پیوند اعضا واسه بیماران مرگ مغزیه چون که همه اعضا و نسوج قابل پیوند اونا رو می‌توان خیلی راحت به بیماران نیازمند عضو پیوند زد.

هر مریض مرگ مغزی می‌تونه با اهدای اعضای خود جون ۸ آدم دیگه رو نجات دهد. پیوند عضو چیزی انسانیه که از طرف مراجع تقلید مسلمانان هم تایید شده.

آموزش ثبت نام کارت اهدای عضو

واسه ثبت نام به خاطر دریافت کارت اهدای عضو فقط کافیه روی این لینک کلیک کنین تا به صفحه ثبت نام اینترنتی اهدا عضو برید. در این صفحه فرمی رو مشاهده می‌کنین که پس از پر کردن مراحل ثبت نام شما به پایان می‌رسد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   مردان هلندی و زنان لتونی، بلندترین مردمان جهان

متقاضیان جدید ثبت نام در سامانه

تنها کافیست با ثبت نام در سامانه اهدا، پرینت کارت خود رو تهیه کرده و اونو پیش خود نگاه دارن.

متقاضیان قدیمی ثبت نام در سامانه

  1. دوستان عزیزی که قبلا در سامانه اهدا ثبت نام کرده ان و پرینت کارت خود رو در دست دارن می تونن اونو پیش خود نگه دارن و داشتن همون پرینت کافیه.
  2. دوستانی که پرینت کارت خود رو در دست ندارن، با وارد کردن کد ملی خود (به عنوان کد کاربری) و رمز عبور (اگه رمز خود رو فراموش نکرده ان و تعداد رمزشان ۶ حرف به بالاست) وارد سامانه شده و پرینت کارت خود رو دریافت کنند.

در صورتی که رمز خود رو فراموش کرده اید:

  1. می تونین در قسمت ورود به سیستم، روی گزینه «رمز خود رو از یاد بردین؟» کلیک کنین و با وارد کردن کد ملی و نشانی ایمیلی که ثبت کرده بودین، ایمیلی با محتوای رمز جدید براتون فرستاده میشه.
  2. اگه هنگام ثبت نام نشانی ایمیلی وارد نکرده بودین و یا هرگونه مشکلی در دسترسی به ایمیلتان داشتین، اطلاعات خود رو که شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی و آدرسی ایمیلی که به اون دسترسی داشته و قبلا در سیستم ثبت نشده باشه رو از راه یکی از راه های ارتباطی واسه سایت اهدا بفرستین تا نشانی جدید به اطلاعاتتون اضافه شده و اونا بتونن رمزتان رو مانند مرحله قبل بازیابی کنن.

با ثبت نام اینترنتی در سامانه اهدا شما عضوی از خونواده اهدا هستید و می توانید پرینت کارت خود رو از سایت دریافت کرده و پیش خود نگه دارید.

 راهنمای دریافت پیوند کارت بانک ملی ایران

این مطلب را هم از دست ندهید :   باکس آفیس هفته منتهی به ۲۸ خرداد؛ بازگشت مقتدرانه انیمیشن «ماشین ها»

کسانی که تمایل به دریافت پیوند کارت بانک ملی ایران دارن نیز می تونن در تموم شعب بانک ملی در سراسر ایران این کارت رو که به صورت آنی تحویل عزیزان می شه، دریافت کنند.

برای داشتن پیوند کارت بانک ملی ایران نیز می توانید با ارائه شماره عضویت خود به یکی از شعب بانک ملی، کارت با جنس پی ایشون سی (کارت عابر بانک) رو در دریافت کنید. بانک ملی واسه ارسال کارت هزینه ای دریافت نمی کند و به صورت رایگانه.

دریافت این کارت که یک کارت بانکیه با قوانین و شرایط بانک مانند سایر کارتای بانکی انجام میپذیرد و لازمه بازگشایی حساب (در صورت نداشتن حساب بانک ملی) و یا اتصال به حساب شماس. در اینجا نیاز به توضیحه که در صورت نداشتن حساب در بانک ملی چون نیاز به بازکردن حساب برای دریافت کارته بعد از باز کردن حساب، شما می توانید از طریق کارت خود موجودی واریزی رو کامل دریافت کنید. از عزیزانی که از قبل حساب در بانک ملی دارن فقط جهت اتصال کارت به حساب ، مبلغ ناچیزی دریافت می شه ولی دریافت کارت رایگانه.

لیست شعب منتخب بانک ملی ارائه دهنده کارت رو در این قسمت ببینید.

واسه دریافت کارت اهدای عضو، کد ملی‌تون رو به «۳۴۳۲» اس ام اس کنین

کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: همه مردم می‌تونن با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسون کارت اهدای عضو دریافت کنن.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه یه مرگ مغزی رو بیشترین حد دو هفته می‌توان نگه داشت، گفت: هر چی خونواده‌ها دیرتر واسه اهدا رضایت بدن، اعضای کم و بی‌کیفیت‌تری واسه اهدا باقی می‌موند.

براساس قوانین ایران، مراکز درمانی «پس از کسب اجازه کتبی از وزارت بهداشت می‌تونن از اعضای سالم بیماران فوت شده یا مریضایی که مرگ مغزی اونا براساس گفته کارشناسان خبره مسلم باشه، به شرط وصیت مریض یا موافقت ولی میت جهت پیوند به مریضایی که ادامه زندگی‌شون به پیوند عضو یا اعضای فوق بستگی داره استفاده کنن.»

این مطلب را هم از دست ندهید :   زیباترین باغ تهران؛ باغ ایرانی ده ونک

این قانون از یدونه و توک قوانینیه که براساس اصل ۹۴ قانون اساسی بدون اعلام نظر شورای نگهبان به اجرا دراومده. براساس اصل ۹۴ قانون اساسی اگه مصوبات مجلس که به شورای نگهبان واسه تائید ارسال می‌شن ظرف ۱۰ روز به وسیله این نهاد بررسی نشه قابل اجرا می‌شه.

از طرف دیگه قوانین ایران نسبت به خرید و فروش اعضای بدن افراد یا کسایی که به مرگ مغزی دچار شده‌ان موضع روشن و شفافی نگرفته و همین موضوع منتهی به افزایش قابل توجه دلالی در پیوند اعضاء، به‌خصوص پیوند کلیه شده.
خبرگزاری مهر در گزارشی که چند سال قبل منتشر کرد نوشت که حدود ۷۵ درصد کلیه‌های پیوندی که اهدایی خونده می‌شدن، در واقعیت خریداری شده بودن.

اهدای عضو پس از مرگ، باعث تغییر شکل پیکر من می شه؟

خیر، روند برداشت عضو هیچ تغییری در ظاهر فرد اهدا کننده بوجود نمیاره. این روند در اتاق عمل و با بیشترین مراقبت و احترام واسه فرد اهدا کننده به وسیله تیم جراحی متخصص انجام می گیره. پس از عمل برداشت، محل جراحی بخیه زده شده و از بیرون فقط به صورت یه خط تمیز عمل جراحی دیده می شه.