مطالب عمومی سری اول

مردان هلندی و زنان لتونی، بلندترین مردمان جهان

بزرگترین تحقیق و مطالعه گذشته بر قد افراد جهان نشون داده که مردان هلندی و زنان لتونیایی بلندتری مردمون حال حاضر جهان به حساب میان. این در حالیه که قد مردان ایرونی و زنان کره جنوبی در قرن گذشته بیشترین رشد رو داشته.

آمریکاییا وقتی جزو قدبلندترین مردمون جهان به حساب می رفتن. حدود صد سال پیش مردان آمریکایی رتبه ۳ و زنان این کشور رتبه ۴ بلندقدترینا رو داشتن که این جایگاه در سال ۲۰۱۴ به به ترتیب ۳۷ و ۴۲ م کم شده.

این تحقیق که در امپریال کالج لندن Imperial College London انجام گرفته و در مجله ای لایف eLife انتشار پیدا کرده، نشون میده که رشد قد در بعضی از کشورها در طول ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته علی الرغم رشد بالایی که در اول قرن داشته، توقف پیدا کرده.

ایلات متحده آمریکا ثروتمندترین کشور جهان به حساب می رفت و بریتانیا، فنلاند و ژاپن در تبهای بعدی قرار گرفتن. با این حال مردم کشورای اسپانیا، ایتالیا و کشورای دیگری مثل کشورای امریکای لاتین و شرق آسیا هستن که روند افزایش قد رو گذروندن.

در مقابل مردم کشورهایی چون ساب ساهارا آفریقا sub-Saharan Africa ، شمال آفریقا و خاور میانه رشد قد متوسط  دارن و در طول ۳ تا ۴ دهه پیش کاهش قد رو هم تجربه کردن.

قد آدم خیلی زیاد ناراحت از عواملی چون تغذیه و فاکتورهای محیطیه با اینکه نمیشه دخالت عوامل ژنتیکی در این روند رو ندیده گرفت. کودکان و نوجوانانی که تغذیه بهتری دارن و در محیطای بهتری پرورش پیدا کردن بیشتر بلند قدتر هستن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   سفر به «سوباتان»؛ بهشت اردیبهشت ایران

هم اینکه تنایج این پژوهشا نشون داده که تغذیه مادران در دوران بارداری هم نقش مهمی در بلندتر شدن قد فرزندان شون داره.

براساس یافته های  محققان افراد قدبلندتر عمر طولانی تر، تحصیلات بهتر و درآمد بیشتری هم دارن اما باید در نظر داشت که بلند قد بودن مخاطراتی رو هم در بخش سلامت به دنبال داره که ار اون جمله میشه به سرطانای تخمدان و پروستات اشاره کرد.

پروفسور مجید عزتی از بخش سلامت عمومی  کالج امپریال لندن میگه: “نتیجه این مطالعه، افقی از سلامت جوامع جورواجور رو هم در اختیار ما قرار داده.” ایشون اضافه می کنه: “اینجور دستاوردی نیازای محیطی و تغذیه ای کودکان و نوجوانان در سراسر جهان رو در اختیارمون قرار داده.”

گروه ۸۰۰ نفره ای که این تحقیق رو با هم پیش بردن و با سازمان جهانی بهداشت World Health Organization همکاری داشتن و آمار و ارقام بدست اومده از این مطالعه رو از منابع مختلفی چون آمارهای مربوط به سربازان، سنجشای سلامت و تغذیه جمعیتی و تحقیقات اپیدمیولوژی به دست آورده ان.

محققان از این آمار و ارقام واسه اطلاعات مربوط به قد جوانان ۱۸ ساله در بازه وقتی سالای ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۴ بهره بردن.

اونا به این نتیجه رسیدن که مردان ایرونی به صورت میانگین ۱۶٫۵ سانتیمتر و زنان کره جنوبی ۲۰٫۲ سانتیمتر رشد قدی رو تجربه کردن و قد مردان و زنان بریتانیایی در قرن گذشته در حدود ۱۱ سانتیمتر بالا رفته این در حالیه که مردان و زنان آمریکایی به ترتیب ۶ و ۵ سانتیمتر رشد قدی داشتن. این افزایش واسه مردان و زنان چینی هم حدودا ۱۱ و ۱۰ سانتیمتره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   هندوانه؛ آشنایی با خواص و آموزش آشپزی با میوه های محبوب شب یلدا

هم اینکه این مطالعه نشون میده که مردان هلندی با متوسط قد ۱۸۲٫۵ و زنان لتونیایی با متوسط قد ۱۷۰ سانتیمتر بلند قدترین مردم روی زمین هستن.

مردان اهل شرق تیمور در سال ۲۰۱۴ با متوسط قد ۱۶۰ سانتیمتر کوتاه ترین مردان جهان و زنان گواتمالا در همون سال با متوسط قد ۱۴۹ سانتیمتر کوتاه ترین زنان جهان هستن.

بلندقدترین ملیتای جهان در سال ۲۰۱۴ رو از رتبه های ۱ تا ده ملاجظه می کنین که آخرین آمار بدست اومده از پژوهشای سازمان جهانی بهداشت هستش.

فهرست کشورای دارای بلندقد ترین مردان جهان در سال ۲۰۱۴

۱- هلند

۲- بلژیک

 

۳- استونی
۴- لتونی

 

۵- دانمارک

۶- بوسنی و هزرگوین

 

۷- کرواسی

۸- صربستان

 

 

۹- ایسلند

 

 

۱۰- جمهوری چک

فهرست کشورهایی داران  بلندقد ترین زنان جهان در سال ۲۰۱۴

۱- لتونی
۲- هلند
۳- استونی
۴- جمهوری چک
۵- صربستان
۶- بوسنی و هزرگوین

 

۷- دانمارک

 

۸- لتوانی

 

 

۹- بلاروس

۱۰- اکراین