مطالب عمومی سری اول

با ۷ مقصر اصلی پیر و چروک شدن پوست آشنا شوید

با بالا رفتن سن آثار گذشت زمان رو می‌توان به صورت خطوط و چروک‌های ریز و بزرگ در پوست صورت دید. تقریبا هیچ انسانی رو روی زمین پیدا نمی‌کنین که پیر شدن پوستش رو دوست داشته باشه چون بیشتر ما دوست نداریم کهولت سن خود رو هر روز در آینده ببینیم و اونو به خود یادآوری کنیم.

با اینکه پیر شدن یه روند به طور کامل طبیعیه و آدم رو از اون گریزی نیس، اما باید بدونین که با رعایت بعضی مسایل و انجام بعضی کارا می‌تونید این روند رو به تاخیر انداخته و به مدت طولانی‌تری از طروات و صافی پوست خود لذت ببرین.

بعضی از چروک‌ها در نتیجه اثرات محیطی روی صورت ظاهر می‌شن. از جمله می‌توان به قرار داشتن در برابر دود سیگار یا نور آفتاب اشاره کرد.
پس، با دوری کردن از این شرایط می‌تونید از روند پیری بر چهره خود پیشگیری کنین.

بخاطر این، در ادامه این مطلب، ۷ عامل اصلی پیر و چروک شدن پوست رو به شما معرفی کرده‌ایم.

واسه آشنایی با اونا در ادامه همراهمون باشین.

 

استرس یه جور بیماریه که علاوه بر روح، به جسم آدم هم آسیبای زیادی وارد می کنه.
هورمون استرس، کورتیزول اسمشه که افزایش ترشح اون جسم و روح رو به طور همزمان تخریب می کنه.
براساس تحقیقاتی که چند سال پیش در آمریکا انجام شد، مشخص گشت اشخاصی که کورتیزول بالایی دارن، پیرتر از سن واقعی خود به نظر می رسن.

افزایش یهویی قندخون در اثر ترشح زیاد کورتزول یا آدرنالین در خون هم اینکه بر مولکولای کلاژن هم تاثیر میذاره.
کلاژن پروتئینیه که موجب زیبایی و سلامت پوست می شه.
افزایش کورتیزول در بدن باعث کاهش ترشح اسیدهایی می شه که در شفافیت و صاف بودن پوست نقش اساسی دارن. با کم شدن این مولکولا، چین و چروک پوست زیاد می شه.

استرس باعث می شه تا آدم دایم اخم کنه و به مرور جای این اخما و چروکا روی پیشونی و دور و بر چشما می مونه. از جمله روشای کاهش استرس، یوگا، مدیتیشن و تمرینات ورزشی و ماساژ هستن. تمرین کنین که آروم باشین و هر موضوعی شما رو پریشون و برانگیخته نکنه. این باعث می شه جوون تر بمونین و پوست صاف و شفافی هم داشته باشین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهنمای ثبت نام دانش آموزان در آزمون مدارس تیزهوشان و پاسخ به سوالات

خوشحال بودن و همیشه خندیدن از ایجاد چروک در پوست جلوگیری می کنه.
هم اینکه، آدمایی که همیشه لبخند به لب دارن جوون تر از سن خود دیده می شن.

دود سیگار

 

آسونترین آسیبی که دود سیگار به پوست می‌رساند، پیر و چروک کردنه. فرقی نداره که خودتون سیگاری هستین، یا در کنار افراد سیگاری زندگی می کنین، باید بدونین دود سیگار شدیدا به پوست شما آسیب می رسونه. این دود – فارغ از دست‌اول یا دست‌دوم بودن – موجب خشک شدن پوست می شه و ویتامین C بدن رو هم نابود می کنه.
ویتامین C از جمله ویتامینای لازم و کلیدی واسه حفظ رطوبت پوست بشمار می‌رود.

تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌ان سیگار شامل موادیه که باعث از بین رفتن کلاژن پوست و پیری اون می‌شه.

اشعه‌های مضر خورشید

آدمایی که بدون ضدآفتاب به مدت طولانی زیر نور آفتاب هستن، خیلی بیشتر لک میارن و پوستشون سریع چروک می شه چون تابش‌های مضر آفتاب هم باعث می شه تا پوست سریع تر از حالت نرمال، پیر شه.

هم اینکه، قرار داشتن طولانی‌مدت در برابر تابش‌های خورشید احتمال دچار شدن به سرطان پوست رو افزایش می‌دهد. البته با به کار گیری ضدآفتاب می‌تونید ا حد خیلی از این مشکل پیشگیری کنین. یادتون باشه که ضدآفتاب محدود به تابستون نیس و باید در همه روزای سال ازش استفاده کنین. این لوسیونا، پوست رو در برابر اشعه های نامریی آفتاب مراقبت می کنن.

تلاش کنین ضدآفتابی با دست کم SPF 30 انتخاب کنین. واسه روزهایی که آفتاب تیزتر و اشعه هاش بیشتره، از SPFهای بالاتر استفاده کنین.

ورزش نکردن

زیاد نشستن نه فقط موجب مشکلات وزنی و کمردرد می شه، بلکه به پوست هم آسیب می رسه. هر چی فعالیت و ورزش فرد کم باشه، پوستش زودتر و بیشتر پیر و چروک می شه.
ورزش کمک می کنه تا خون جریان بیشتری داشته باشه و این به سلامت و سرحالی پوست و بدن کمک می کنه.
با بالا رفتن سن، حتما اندازه فعالیتای ورزشی خود رو زیاد کنین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   لئو مواظب «زمین» باش

البته باید بدونین که فعالیت شدید قلب در نتیجه ورزشای سخت به اون اندازه که تصور می کنین واسه پوست به درد بخور نیس.
عوضش، ورزشای بدنسازی روزانه باعث بهتر شدن کارکرد ماهیچه ها شده و از شل شدن پوست پیشگیری می کنه.

ورزشایی مثل یوگا هم چون با استرس مقابله می کنن، باعث می شن تا صورت جوون تر دیده شه.

هوای سرد و خشک

 

سرما

بادهای سرد و دمای پایین هوا موجب می شه تا پوست خشک شه و خیلی سریع پیر و چروک شه.
آدمایی که در مناطق سردسیر زندگی می کنن، باید دایم پوست خود رو مرطوب کنن. رطوبت به جوونی پوست کمک می کنه.
از مرطوب کننده های مناسب پوست استفاده کنین تا اثرات به وجود اومده به وسیله سرما رو هم به طور همزمان درمان کنه.

هم اینکه لازمه که آب زیادی در طول روز بخورین. هر روز ۶ تا ۸ لیوان آب بخورین تا پوستی مرطوب و انعطاف پذیر داشته باشین. آب هم اینکه باعث دفع سموم مضر از بدن می شه که باز واسه پوست خوبه.

از مرطوب کننده ها شامل پپتید استفاده کنین. پپتید زنجیره ای از اسیدهای آمینه س که نه فقط باعث آب رسانی به پوست می شن، بلکه کلاژن هم می سازه. پس، دفعه بعدی هنگام خرید مرطوب کننده به محتویات اون توجه کنین. بدون این دست اون دست کردن پس از شستشو صورت، مرطوب کننده بزنین تا پوست رطوبت خود رو حفظ کنه.

نوشیدن الکل

الکل موجب بزرگ شدن رگای کوچیک و افزایش جریان خون در سطح پوست می شه.
این موضوع در بلندمدت آسیبای دائمی در پوست بوجود میاره و موجب پیری و چروک می شه. الکل باعث از بین رفتن کلاژن، انعطاف، پف و رطوبت پوست می شه.

کمبود خواب

وقتی درست و کامل استراحت نمی کنین، بدن کورتیزول اضافه تولید می کنه؛ هورمونی که سلولای پوستی رو می شکنه. وقتی کامل می خوابید، بدن هورمون رشد انسانی (HGH) تولید می کنه که پوست شما رو کلفت و سالم نگه می داره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهنمای ثبت نام کارت اهدای عضو ؛ چگونه پيوند كارت بگیریم؟

نه فقط اندازه خواب، بلکه کیفیت خواب شمام مهمه. اگه به پهلو یا دمر بخوابین ممکنه خطوطی روی صورت شما به وجود بیاد که پس از یه مدت از بین نمی رن. پس، هر شب به یه سمت نخوابید، بلکه تلاش کنین روی کمر بخوابین.

کمبود خواب هم اینکه باعث می شه تا حس خستگی داشته باشین و اولین عضوی که این مشکل رو نشون میده، صورته. کم خوابی موجب ایجاد حلقه های تیره و کیسه هایی در زیر چشم می شه.

پوست هم تیره و افتاده می شه.

خوبه بدونین کم خوابی موجب کم شدن حافظه و افزایش نشونه های افسردگی هم می شه.
به صورت میانگین، بزرگسالان باید بین ۸ تا ۹ ساعت در شبونه روز بخوابه. اندازه مصرف کافئین خود رو در طول روز کم کنین. به خصوص دو ساعت قبل از خواب اصلا کافئین مصرف نکنین.

در آخر هم بد نیس اشاره کنیم که داشتن رژیم درست و سالم یکی از اصول داشتن پوستی سالمه. مواد اولیه طبیعی در غذاهای روزانه به تغییر و بیشتر شدن کلاژن کمک می کنه در حالیکه غذاهای پر از شکر به کلاژن آسیب می رسونن.

آنتی اکسیدانا پر از ویتامینای A،  C و E و عناصری مثل کاروتین هستن که ترکیب اونا با هم واسه پوست بسیار عالی و مغذیه. چای سبز و مشکی پر از آنتی اکسیدانه و عناصری در خود دارن که از شکسته شدن کلاژنای پوست جلوگیری می کنه. میوه و سبزیجاتی که پر از آنتی اکسیدان هستن با آسیبای پوست مقابله می کنن. تلاش کنین در طول روز میوه و سبزیجات زیاد مخصوصا سبزیجات سبز و برگ‌دار و توتای قرمز استفاده کنین.