مطالب عمومی سری اول

گزارش جالب روزیاتو از کیک های لواشکی بانوی گیلانی

خلاقیت و نوآوری، شرط لازم واسه کسب موفقیتای آنچنانی در کارآفرینی و مشتری مداری بلند مدته. خیلی از فعالیتای تجاری که تونسته ان، با ایده های کوچیک اما خلاق و جذاب، محصول و خدمات جالبی رو واسه طیفای جور واجور مردم ارائه کنن، در واقع یه جور برگ برنده رو در بازار پر رقابت امروزی بدست آورده ان.

حالا در دهه دوم قرن بیست و یکم، با به کار گیری جادوی شبکه های اجتماعی و دنیای پیام رسانای براساس گوشیای هوشمند، کار و کاسبیای خلاق، خیلی زود به اطلاع صدها هزار کاربر در سراسر جهان می رسن.

گزارش امروز ما، شما رو با ایده خلاق یه بانوی خوش ذوق و نوآور و کارآفرین خطه شمال کشور آشنا می کنه که تونسته با اتخاذ روشی جدید در ارائه اجناس و خدمات در میدون صنایع غذایی، مخاطبان بسیاری در داخل و بیرون مرز کشور بدست آورد.

با ما در گزارش لواشکی امروز، همراه باشین.

داستان لواشکی بانوی گیلانی

همونجوریکه در مقدمه بالا گفتیم، یکی از شروط موفقیت کار و کاسبیای نوظهور، خلاقیت و پیشرفت نوآوری هستش.
همین یه چند وقت پیش بود که درباره کافی شاپ سیار زوج جوون تهرانی، گفتاری ارائه شد و سبک کار و کاسبی خلاقانه عباس برزگر در گردشگری دهاتی رو معرفی کردیم.

این بار، اما در خطه شمال کشور، جایی که مردم مهمون نوازش، قرن هاست از کوچیک ترین منابع، فرصتای بزرگ ایجاد می کنن، بانویی سی و هشت ساله، کار و کاسبی جذاب و خوردنی رو تدارک دیده که زمینه اشتغال ده ها نفر رو بطور مستقیم و غیر مستقیم در سراسر کشور ایجاد کرده.

این بانوی اهل بندر انزلی، چند سالیست که تلاش می کنه، رژیم غذایی پر شکر ما در مصرف شیرینی و کیکای غربی و شرقی رو تغییر داده و سبک جدیدی از تولید شیرینی و کیک رو در اختیار شهروندان ایرونی بذاره که در مصرف شکر در دنیا، در گروه پر مصرف ترینای جهان هستن.

از اواسط دهه هشتاد خورشیدی، خدیجه مرتعشی، بانوی گیلانی خوش ذوق و نوآور، با به کار گیری لواشک، کیک و شیرینیای باحال و خوشمزه ای درست می کنه که نه فقط آوازه اش در گیلان و تهران، بلکه سراسر کشور پیچیده و حالا، بعضی از محصولاتش به اون طرف مرزا هم راه پیدا کردن.

بعضی از هموطنان ساکن خارج و حتی گردشگران خارجی که به طور منظم به ایران سفر می کنن، مشتریان ثابت و پر و پا قرص این کارآفرین خلاق ایرونی هستن و حتی بعضی از اونا، علاقمندند تا این ایده باحال و خوشمزه رو ثبت کرده و اونو در شهر و دیار خود هم راهبری کنن.

لواشک، وقتی با رنگا و طعما و شکلای جورواجور همراه شه، هر سلیقه ای رو می تونه با خود همراه کنه.
مخصوصا وقتی که لواشکای خوشمزه،‌ با آلبالو و آب انار ترش و ملس و دیگه افزودنیای طبیعی فوق العاده سرزمین ایران همراه شه، کسی رو توان مقابله با این دسر طبیعی نیس!

این مطلب را هم از دست ندهید :   برنامه گالری های تهران در روزهای پایانی بهار ۹۸

این کارآفرین، حالا بیشتر از ۴۰ نوع کیک و شیرینی لواشکی رو در کارگاه خود طراحی و تولید می کنه که به وسیله سیستم پخش گسترده اش، به نقاط جور واجور ایران فرستاده میشه. امروزه از  پاساژ تیراژه تا میلاد نور شهرک غرب و حتی دیگه مراکز استانا، تماشاگر پخش و فروش کیکای لواشکی این بانوی کارآفرین هستیم.

کار و کاسبی لواشکی خدیجه مرتعشی، حالا به چند باب مغازه اختصاصی ایشون منتهی شده و بیشتر از ۳۰ نفر بطور مستقیم براش دارن کار می کنن. ایشون در گفت و گو با رسانه ها، خود رو دیپلمه و عاشق خشکبار معرفی می کنه که با همراهی همسرش، تونسته به این موفقیت باحال لواشکی دست پیدا کنه.

تزیین شیرینی و کیکای سنتی ایرونی با لواشک، شروع کار این کارآفرین خوش ذوق ایرونی بوده که حالا به تولید نوعای جورواجور کیکای لواشکی با طعمای جور واجور وسوسه انگیز، منتهی شده.
اون عقیده داره که کیکای لواشکی وقتی در کنار کیکای پر خامه امروزی قرار میگیره، علاقه بیش تری بوجود میاره چون که سالم تره.

لواشکای رولتی، یعنی لواشکیایی که به شکل کیکای رولتی فرانسوی طراحی شده بود، اولین فعالیت این کارآفرین لواشکی هستش که به واسطه استقبال گسترده مشتریان که از شهرای جور واجور به خطه گیلان می اومدن، زمینه رو واسه پیشرفت کار و کاسبی لواشکی ایشون درست کرد.

تولید کیک و شیرینیای لواشکی با به کار گیری هفت میوه و نبود به کار گیری جوهر لیمو، اسانس و رنگ در تولید اجناس، دلیل شد تا مخاطبان لواشکی این فعالیت خوشمزه، حتی کسایی که خیلی علاقمند به لواشک نبودن رو هم به سمت خود بکشونه.

در تولید این کیکا، آرد یا خامه استفاده نمی شه و تنها مواد تشکیل دهنده اونا، برگه زرد آلو، زغال اخته، آلبالو و آلوچه س که همه اونا واسه سیستم ایمنی بدن و سلامت به درد بخور هستن. استفاده کنترل شده از ترشی در تولید لواشکا، از جمله دیگه قابلیتای این محصول خوشمزه هستش.

خلاقیت و همت: درسای لواشکی

این بانوی خلاق، در هیچ آموزشگاهی، تحصیل نکرده و مدرک خاصی هم نداره. تنها نوآوری در سرویس دهی و کالاهایی غذایی و همت جدی واسه پیشرفت کار و کاسبی،‌ عامل موفقیت ایشون هستش.
اون تازگیا اعلام کرده که می خواد تا دستگاه های مکانیزه تولید کیکای لواشکی رو راه اندازی کرده و این فعالیت باحال رو ثبت ملی و حتی جهانی کنه.

اون سال گذشته به خبرگزاری مهر گفته بود که چند کارخانه در ایران، واسه کار و کاسبی ایشون، لواشک با طعمای جور واجور تولید می کنن و شرطی که ایشون واسه تولید کنندگان گذاشته، تولید لواشک بدون افزودنی با توانایی انعطاف بالاست که توانایی شکل دادن براساس ۴۰ گونه جور واجور کیک و شیرینی لواشکی خانوم مرتعشی رو داشته باشه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   با به کارگیری چه راهکارهایی، از قضاوت کردن دیگران پرهیز کنیم؟

ایشون، کیک لواشکی کیوی رو محصول مورد علاقه خود اعلام می کنه که انگار طرفداران بسیاری رو هم در اختیار داره و مشتریان خیلی از سراسر کشور به سمت بندر انزلی کشونده. به هر حال، همه این اجناس، گر چه کمی ترش و ملسه، اما با شکلای وسوسه کننده و خاصیت کم ضررترشان به نسبت کیک و شیرینیای پر خامه و شکر این روزا، انتخاب بهتری به نظر می رسه.

اینستاگردی لواشکی

کیک و شیرینی لواشکی این بانوی گیلانی، چند سالیه که درخشش زیادی در رسانه های مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی داره.
هشتگای مربوط به کیک و شیرینی لواشکی، بعضی وقتا به وسیله دختران و پسرانی که به صورت تصادفی این اجناس رو به واسطه پاساژ گردیا در سراسر کشور مشاهده می کنن، در اینستاگرم و فیس بوک به اشتراک گذاشته می شه.

یکی از دلایل معروفیت این کار و کاسبی باحال، به طرحا و الگوای خلاقانه ای در رابطه بوده که مرتعشی در طراحی و تولید کیک و شیرینیای لواشکی در نظر میگیره. قرار دادن اونا در بسته های جذاب و طراحی بعضی از اجناس به شکل قلب و گل و طرحای خاص، مخاطبان رو روونه مراکز عرضه کننده این محصول می کنه.

اگه واسه کسی که عاشق کیک و شیرینیه، شما یه بار اجناس لواشکی با طرحای جذاب و میوه های خوشمزه وسوسه کننده دور و برش که در آب انار تازه غلط خورده، هدیه ببرین، شاید یکی از عاشقونه ترین هدایای سال رو دریافت کرده باشه.

هدیه ای که خوردنی و فراموش نشدنی بوده و در سبک زندگی پر شکر و چربی این روزامون، جای خالی اون بسیار احساس می شه.
اونم در کشوری که از نظر خرما و اجناس باغی و خشکبار، یکی از صادر کنندگان بزرگ منطقه هستش و بدیش اینه، اقبال عمومی به اونا زیاد نیس.

در اینستاگرام کیک و شیرینی لواشکی که به نام ترشه طراحی و بارگذاری شده ، نزدیک به سه هزار نفر عضو هستن و بیشتر از ۶۰ نمونه از این اجناس معرفی شده.

ترش ترش، عنوان اینستاگرام خوشمزه خانوم مرتعشی بوده که در اون، اطلاعات بعضی از اجناس و تصاویرش در دسترس علاقمندان به اجناس لواشکی قرار گرفته.

در سایت این مجموعه گفته شده که ایده اجناس ترشه، واسه اولین بار در سال ۱۳۸۹ به وسیله خانوم مرتعشی مطرح شد  که تونست با لواشکای خونگی عمل بیاری شده از آلوچه جنگلی در گیلان، شکلای جور واجور شیرینی و کیک و بستنی رو تزیین کنه و با به کار گیری سسای جفت و جور شده از تمشک و آلو، رنگ و بویی خاص به این اجناس ببخشد.

در واقع برند ترشه، از گامای کوچیک و ایده جذاب و خوشمزه خانوم مرتعشی شکل گرفت که امروزه شکلای جور واجور کیکای لواشکی در طرحای جور واجور یه طبقه و دو طبقه رو شامل می شه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آیا حیوانات نیز مانند انسان ها قدرت شمارش اشیاء اطرافشان را دارند؟

از جمله اجناس این بانوی کارآفرین میشه به : کیک و شیرینی سمبوسه ای لواشکی، بقچه ای، کوفته ای، رولتی، کوزه ای، قیفی، لیوانی با برگه های زرد آلو و هلو و قیسی اشاره کرد که معمولا با ادویه و گلپر و سسایی از زغال اخته و آلبالو، تولید می شه.

ایده های خوردنی رو دریابیم!

کار و کاسبی جذاب و باحال و خوشمزه ای که در گزارش بالا به اون گفته شد، نشون میده که واسه موفقیت و تولید اجناس و خدمات، نیاز به دستگاه های پیشرفته و کارشناسان گرون و آموزشای آکادمیک و حرفه ای خاصی نیس.

خیلی از موفقیتا، با ایده های کوچیک و گامای کوچیک شروع شده و در کم تر از ۵ سال، آوازه ملی و بین المللی به خود دیده. ایده های خوردنی واسه راه اندازی کار و کاسبی بسیاره. ما در کشور تولید کننده خشکبار و خرما در جهان هستیم و در همین کشور، ده ها خرما با رنگ و مزه و خاصیت جور واجور تولید می شه.

از ایده های خوردنی واسه راه اندازی کار و کاسبیای خونگی باحال استفاده کنین. مثلا:

۱- کیک و شیرینیای جذاب خرمایی.

 

۲- اجناس خشکبار به طرح قلب و گل و شکلای خاص مورد علاقه جوانان ایرونی

۳- تولید عروسکای لواشکی کم هزینه جذاب که به مناسبتای جور واجور، مخاطبان فراوون داره

۴- سامانه های معرفی فعالان تولید اجناس خونگی

۵- سامانه های آموزشی طرحا و ایده های خونگی در میدون صنایع غذایی

۶- سامانه های گردشگری غذایی در شهرای جور واجور ایران که اتفاق (EVENT) های خاصی رو واسه شکموها در هر شهر مانند ایده اینترنیشن، تعریف و هدایت می کنه.

این شش ایده، شاید خیلی معمولی به نظر برسه، اما به واسطه منحصر به فرد بودنشون و نیاز امروز میلیونا ایرونی به خصوص عاشقان و معتادان شبکه های اجتماعی که همیشه دنبال نوستالژی و ایده ها و غذاهای هیجانی آخر هفته و مناسبتی هستن، این اجناس و خدمات می تونه طیفای خیلی از مخاطبان رو به سمت خود بکشونه.

حتی در دوران رکود که خیلی از کسب و کارا با مشکل مشتری مواجه هستن، مغزای خلاق، با راه حلای نوآور خود می تونن روشای متفاوتی از کارآفرینی رو عرضه کرده و درآمد زایی تولید کننده آسون داشته باشن.

بدونیم که در عصر دهکده جهانی، خواستن، همیشه توانستنه. . .

اگه شمام از این اجناس لواشکی مصرف کردین و ایده خوردنی جذاب دارین، اونو با ما از راه کانالای ما در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین

[ منابع: لاهیگ، خبرگزاری مهر، ترشه ]