مطالب عمومی سری اول

آیا حیوانات نیز مانند انسان ها قدرت شمارش اشیاء اطرافشان را دارند؟

در قرن نوزدهم میلادی، معلمی به نام ویلهلم وون اوستن اسب خود رو واسه سرگرم کردن مردم روی صحنه نمایش برده و اینجوری به تیتر اول روزنامهای اون زمان تبدیل شد.
اسب اون که «هانس باهوش» نام داشت، براساس ادعاها می تونست وسایل رو شمرده و محاسبات ساده ریاضی رو بکنه و بعد با کوبیدن سم خود به زمین نتیجه محاسباتش رو اعلام کنه.
در حالی که خیلی از تماشاگران از این نمایش عجیب و هوش اسب نامبرده حیرت زده شده بودن اما یه روانشناس باهوش و با دقت متوجه فریبی که در این نمایش استفاده شده بود شد.

این روانشناس با نام اسکار فانگست دریافت که صاحب اسب و آدمایی در داخل تماشاگران در موقع نیاز به روشی غیرمعمول به اسب نامبرده می فهمانند که پس از رسیدن به یه عدد مشخص کوبیدن پاهاش به زمین رو متوقف کنه.
البته شکی نبود که هانس باهوش واقعاً باهوش بود اما این زیرکی شامل توانایی شمارش نمی شد.
هر چند مشخص شد که هانس باهوش فقط با تقلب می تونسته بشمارد اما تحقیقات گذشته نشون میده که بعضی از حیوانات درجه ای از توانایی در شمارش رو دارن. مثلا تحقیقات نشون داده که سگا می تونن بین تعداد جور واجور یه چیز فرق قایل شده و تا عدد چهار یا پنج رو خیلی راحت محاسبه کنن.

مثلا اگه سه تیکه غذا رو روی زمین و در برابر دید سگ بذارین و بعد پوششی روی اونا کشیده و پنهونی یکی از اونا رو وردارین، سگ متوجه تیکه غذای گمشده می شه و تلاش می کنه اونو پیدا کنه.
البته شاید بگید که داشتن توانایی شمارش ابتدایی در حیوونی مانند سگ طبیعیه چون این حیوان رابطه نزدیکی با آدم داره اما در مورد دیگه جانوران چه؟ تحقیقات در مورد خرسای مشکی نشون داده که این خرسا می تونن تعداد متفاوت نقطه ها روی یه تصویر رو تشخیص بدن هر چند در واقع توانایی شمارش ندارن. در واقع اونا توانایی درک اعداد و مقدار رو تا حدودی دارن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهنمای ثبت نام دانش آموزان در آزمون مدارس تیزهوشان و پاسخ به سوالات

استعداد ریاضی شامپانزها از اینم حیرت اورتره. وقتی که سالی بویسن، استاد دانشگاه ایالتی اوهایو تونست شمارش کردن رو به شامپانزها یاد بده، دریافت که این حیوانات قبل از آموزشا هم توانایی جمع و تفریق داشتن. وقتی گه گروهی از محققان دانشگاه روچستر آزمایشای دیگری رو در این مورد روی دسته ای از میمونا انجام دادن به این نتیجه رسیدن که جواب این میمونا به تستا دقیقاً مانند جواب دانشجویان به همون تستا بوده . حتی زمان عکس العمل نشون دادن در این حیوانات نسبت به آدما سریع تر بوده.
وقتی که همین آزمایش روی کبوترها انجام شد اونا هم نشون دادن که درست به اندازه میمونا در پاسخگویی به این تستا مهارت دارن.

اما در مورد حیوانات کوچکتر و ساده تر چه؟ آزمایشان مشابه روی ماهی پشه خوار نشون داد که این آبزیان کوچیک هم می تونن بین تعداد جور واجور وسایل فرق قایل شن اما وقتی که اعداد بالاتر میره توانایی اونا در تشخیص تعداد شدیدا کم میشه. مورد حیرت کننده در مورد مورچه هاییه که در بیابانای آفریقا زندگی می کنن. تحقیقات نشون داده که این مورچها طوری ناخودآگاهانه ردپاها یا گامای خود رو هر بار که لونه رو ترک می کنن می شمارند تا مطمئن شن که در راه برگشت گم نشن. هر چند نمیشه این توانایی رو شمارش کردن در معنی سنتی اون دونست اما طوری نشون دهنده پردازش اعداد به روشی هر چند ابتداییه که به وسیله سیستم عصبی مرکزی مورچه انجام میشه.

دانستنیای باحال و عجیب در مورد حیوانات که شاید نتونین اونا رو باور کنین

این مطلب را هم از دست ندهید :   با ۷ مقصر اصلی پیر و چروک شدن پوست آشنا شوید

۱۰ رکورد عجیبی که تا کنون به وسیله حیوانات به ثبت رسیده

۱۱ حقیقت باحال و باورنکردنی درباره حیوانات که مطمئنا شما رو حیرت زده می کنن