مطالب عمومی سری اول

با الهام‌بخش‌ترین زنان تاریخ آشنا شوید؛ زنانی که دنیا را تغییر دادند

 

این روزا، کمپین‌ها و سازمان‌های وابسته زیادی در سراسر دنیا در مورد برابری حقوق زنان و مردان و دفاع از مقام زن فعالیت می‌کنن. این در حالیه که زنان پردل و جربزه و منحصربه‌فردی در تاریخ زندگی‌کردن که تونستن با توانایی‌های بی‌مثل خود دنیا رو تغییر بدن و تغییر‌های خیلی عجیبی در نگاه دنیا به زنان بسازن.

از هلن کلر تا املیا ارهارتِ خلبان، واسه آشنایی با ۱۰ زن الهام‌بخش تاریخ که دنیا رو تغییر دادن تا انتهای این مطلب با ما همراه باشین.

۶- هلن کلر (Helen Keller): از سال ۱۸۸۰ تا سال ۱۹۶۸

 

 

 

هلن آدامز کِلِر نویسنده نابینا و ناشنوا و فعال سوسیالیست آمریکایی بود.

نویسنده.

هلن کلر زنی بود که ثابت کرد معلولیت محدودیت نمی‌آورد. اون با اینکه در سن ۱۸ ماهگی در اثر دچار شدن به مریضی مننژیت، بینایی و شنوایی خود رو از دست داد و ارتباطش با دنیای بیرون قطع شد اما دست از تلاش برنداشت و به اولین فرد نابینا و ناشنوایی در جهان تبدیل شد که تونست از دانشگاه فارغ‌التحصیل شه.

 

اونم اینکه در تموم طول زندگی خود به آدم‌های معلول کمک می‌کرد.

زندگی هلن کلر به گفته خودش تو یه روز از ماه مارس سال ۱۸۸۷ شروع شد؛ وقتی که تقریبا ۷ ساله بود. در اون تاریخ اون سالیوان (میسی) به عنوان معلم کلر وارد زندگی اون شد و تا آخر عمر خود در اکتبر ۱۹۳۶، در کنار کلر موند.

سالیوان معلمی سخت کوش و فوق‌العاده بود و با فشار دادن علاماتی به وسیله انگشتان خود، به عنوان حروف، بر کف دست هلن با اون رابطه برقرار می‌کرد و از این راه واسه آموزش کلمات به اون استفاده می‌کرد.

کلر در سال ۱۹۰۰ وارد دانشگاه شد و ۴ سال بعد به کمک آنی سالیوان معلم خود، از اونجا فارغ‌التحصیل شد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آیا این میوه، بحران کمبود شکلات را برطرف می کند؟

هلن کلر از وقتی که در دانشگاه «رادکلیف» دانشجو بود، نوشتن رو شروع کرد و این حرفه رو ۵۰ سال ادامه داد. علاوه بر «زندگی من»، ۱۱ کتاب و مقالات بیشماری در مورد نابینایی، ناشنوایی، مسائل اجتماعی و حقوق زنان به رشته تحریر درآورده س.

هلن کلر عضو حزب سوسیالیست آمریکا بود و در چندین انتخابات پشت سر هم از نامزدی یوجین دبس، چهرهٔ معروف کمونیست و سوسیالیست، پشتیبانی می‌کرد. اون در موردٔ حقوق زنان هم فعال بود و از کنترل بارداری و حق رأی واسه زنان پشتیبانی می‌کرد.

۷- آملیا ارهارت (Amelia Earhart): از سال ۱۸۹۷ تا سال ۱۹۳۷
آملیا مری ارهارت خلبان پیشگام آمریکایی بود.

خلبان.

ارهارت اولین خلبان زنیه که تونست پرواز یدونه نفره رو در عرض اقیانوس اطلس بکنه. اون الهام‌بخش زنان بسیاری در تاریخه که دوست دارن کارایی که مردونه تلقی می‌شن رو بردوش بگیرن.

داستان زندگی و مرگ ارهارت بسیار عجیبه. این خلبان پیشگام آمریکایی وقتی که برفراز اقیانوس آروم در نزدیکی جزیره هاولند پرواز می‌کرد پنهون شد و با وجود جستجوهای گسترده، از امیلیا ارهارت و فرد نونان، کمک خلبانش یا حتی از هواپیمای دو موتوره اونا هیچ ردی به دست نیومد.

دو سال پس از گم شدن اون، امیلیا ارهارت فوت شده اعلام شد.
پنهون شدن اون یکی از اسرارآمیزترین حوادث تاریخ هواییه.

البته سال‌ها بعد عکسی منتشر شد که براساس اون گفته می‌شد احتمال داده می‌شه که املیا ارهارت در وقتی که در ژاپن بازداشت بود، جون خود رو از دست داده باشه نه تو یه حادثه هوایی بر فراز اقیانوس. در اون تصویر که به دهه ۱۹۳۰ تعلق داشت، شخصی دیده می‌شد که احتمال داده می شد املیا ارهارت رو در جزایر مارشال نشون می‌دهد. ژاپنی‌ها این جزایر رو بعدا به تصرف خود درآورند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۵۰ پایگاه علمی مناسب دانلود مقالات و پایان نامه های ارشد و دکترا

۸- املین پنکهرست (Emmeline Pankhurst): از سال ۱۸۵۸ تا سال ۱۹۲۸

املین پنکهرست فعال حقوق زنان اهل بریتانیا بود.

فعال اجتماعی.

املین پنکهرست فعال حقوق زنان بود و باور داشت حق رأی زنان، زندگی سیاسی رو از پایه از این رو به اونو می کنه، و حس جدید نوع‌دوستی و اخلاق رو به وجود میاره.

املین در خونواده‌ای به دنیا اومد که پدر و مادرش هر دو فعال سیاسی بودن. هم اینکه با وکیلی به نام ریچارد پنکهرست ازدواج کرد که ۲۴ سال از اون بزرگ‌تر بود و به خاطر حمایتش از حق رای زنان معروفیت داشت.

همین فضای سیاسی خانوادگی باعث شد تا اون پنج سال پس از مرگ همسرش اتحادیه سیاسی اجتماعی زنان رو تاسیس کنه.
هدف اون تلاش واسه گسترش برابری زنان در میدون‌های عمومی بود. اعضای این سازمان از راه‌های جور واجور حتی راه‌های خشن واسه رسیدن به خواسته خود استفاده می‌کردن.

اونا زنان رو تشویق کردن که به کارخانه‌ها و صنایع تولیدی کمک کنن و مردان جوون رو به جنگ تشویق کردن. در آخر در سال ۱۹۱۸ قانونی تصویب شد که براساس اون به همه مردان بیشتر از ۲۱ سال و به همه زنان بالای ۳۰ سال حق رای می‌داد.

فعالینِ حقوقِ زنان باور دارن که جنسیت در زندگی آدم‌ها نباید دلیلی تعیین‌کننده واسه جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادیِ اونا باشه، چون باور دارن زن و مرد باید از حقوق برابری در زمینه های جور واجور برخورددار باشن و به برابری جنسیتی فکر می کنن.

۹- کاترین هپبورن (Katherine Hepburn): از سال ۱۹۰۷ تا سال ۲۰۰۳
کاترین هوتون هپبورن بازیگر آمریکایی سینما، تلویزیون و تئاتر بود.

هنرپیشه.

کاترین هپبورن که با ۴ بار دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن و ۲ بار دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و ۸ بار نامزدی اون، رکورددار دریافت جایزه اسکاره، یکی از تاثیرگذارترین زنان در طول تاریخ بشمار می‌رود. اون طرز لباس پوشیدن زنان رو عوض کرد و به عنوان یه زن جداگونه در بین بازی، خودش کنترل کار رو به دست می‌گرفت، موضوعی که تا اون زمان عادی نبود.

این مطلب را هم از دست ندهید :   با ۷ مقصر اصلی پیر و چروک شدن پوست آشنا شوید

هالیوود در بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ بیشتر زنان رو با پیراهن و دامن نشون می‌داد، اما کاترین شلوار می‌پوشید. اون با این کار بود که پوشش زنان رو به رقابت کشید و دلیل تغییر باور مردم نسبت به زنونگی شد.

کاترین هپبورن به‌خاص در بیست سال ۳۰ و ۴۰ میلادی، حرف اول رو در میدون سینمای هالیوود می‌زد.هپبورن یکی از پرافتخارترین بازیگران سینمای دنیاس.

 

اونو نماد مد در زمان خود هم می‌دانند.

 

۱۰- کلئوپاترا (Cleopatra ): از سال ۶۹ قبل از میلاد تا سال ۳۰ قبل از میلاد مسیح

 

 

 

کلئوپاترای هفتم فیلوپاتور معروف به کلئوپاترا آخرین فرعون مصر باستان بود.

فرعون.

کلئوپاترا نماد زیبایی و زنانگیه که خوب می‌دونسته از این ویژگی خیره‌کننده خود چیجوری واسه دفاع از سرزمینش استفاده کنه.
البته به کار گیری جنسیت واسه پیشبرد اهداف واسه خیلی از مردم پسندیده نیس اما کلئوپاترا در اون دوره تاریخی فقط بدین وسیله می‌تونست از کشور خود در برابر دشمنان مراقبت کنه.