مطالب عمومی سری اول

آیا این میوه، بحران کمبود شکلات را برطرف می کند؟

محققان ممکنه بتونن بحران کمبود کاکائو رو مرتفع کنن. براساس یافته های بدست اومده از تحقیق انجام شده که نتیجه اون در مجله گزارشات علمی (Scientific Reports) منتشر شد، اونا با جایگزینی ابنه به جای کاکائو ممکنه موفق به انجام این کار شن.

سایما اختر (Sayma Akhter)، پژوهشگر اصلی این مطالعه در این مورد میگه: ” انبه های وحشی، که به گونه های سیندرلایی (Cinderella species) معروف هستن و خاصیت اون به طور کامل کشف نشده، ممکنه بتونن اینجور جایگزینی رو بکنن.”

کشاورز هندی رو می بینیم که در حومه شهر حیدرآباد در حال بررسی کیفیت انبه ها هستش.

متخصصین تولید کاکائو می گن که تولید این دانه ها در سالای گذشته به دلیل تغییر شرایط جوی و از بین رفتن دانه های کاکائو با کم شدن همراه بوده حال اینکه اندازه درخواست اون همراه با رشد روبرو شدن.

براساس یافته های تحقیق نامبرده، تولیدکنندگان کاکائو هم همیشه متهم به کار گیری کودکان در مزارع و یا دادن دستمزدهای ناچیز بودن. اونا می گن کره انبه وحشی، از دید شیمیایی و فیزیکی می تونه به عنوان جانشین کره کاکائو استفاده کرده شه.

هم اینکه نویسندگان این تحقیق باور دارن که سود تجاری حاصل از به کار گیری میوه ها می تونه مزیت خوبی واسه کارایی پیشگیرانه در روبرو شدن با کم شدن احتمالی گیاه کاکائو در آینده باشه.

مُراگ مک دانلند (Morag McDonald)، از دانشگاه بنگور (Bangor University) اضافه می کنه، جایگزینی میوه های وحشی با کاکائو، می تونه واسه ساکنان منطقه درآمدزا باشه و در کاهش قطع درختان جنگلی هم موثر واقع شه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   هندوانه؛ آشنایی با خواص و آموزش آشپزی با میوه های محبوب شب یلدا
در مورد شکلات بیشتر بدونیم:

کاکائونُمیکس (Cocoa-nomics)

 

شکلات “غذای خدایانه” و مورد علاقه خیلی از مردمون دنیاس. ارزش هرساله صنعت شکلات سازی  در حدود ۱۱۰ میلیارد دلار  تخمین زده شده.
اما واقعا چند نفر از ما وقتی که شکلات رو از داخل جعبه یا بسته اش در میاریم، به این فکر می کنیم که اصلا شکلات از کجا اومده و چه کسایی در مراحل تولید اون از وقتی که تنها یه دانه س تا وقتی که به صورت شکلات به دست می رسه، سهیم بودن؟

سرانه تولید و مصرف سرانه شکلات

 

 

بیشترین شکلات جهان از غرب آفریقا بدست میاد که یه سوم این مقدار از جزیره ساحل عاج بدست میاد. شکلات بیشتر به وسیله دهات نشینان فقیر و از دانه های کوچیک گیاهان به دست میاد.

برخلاف محل اصلی که شکلات از اون تولید می شه، بیشترین مصرف اون در میان مردم مناطق پولدار اروپا و شمال آمریکاست. در شکل زیر اندازه مصرف شکلات در کشورهایی که اندازه مصرف بالاتری دارن با رنگ قهوه ای تیره نشون داده شده.

قیمت واقعی شکلات

 

شکلات ممکنه تجارت بزرگی باشه. ماده اصلی شکلات کاکائوست که در حال تولید شدن به وسیله فقیرترین مردم دنیاس. اندازه درخواست شکلات در میان مردم جهان اونقدر بالاست که بعضی از متخصصین اون می گن که تا ۲۰ سال آینده با کمبود اون مواجه میشیم.

درآمد دهات نشینان فقیری که بیشترین نقش رو در تولید شکلات دارن فقط بخش ناچیزی از اون هزینه ایه که ما واسه خرید شکلات می پردازیم و این مقدار درآمد در طول ۳۵ سال گذشته کاهش هم پیدا کرده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   مردان هلندی و زنان لتونی، بلندترین مردمان جهان

از دانه کاکائو تا شکلات

دانه های کاکائو در داخل کیسه های چوبی قرار دارن که مستقیما از درخت کاکائو گرفته می شن.
از هر درخت کاکائو هرساله در حدود ۲۰ تا ۳۰ عدد از این کیسه ها که شامل ۲۰ تا ۵۰ دانه هستن به دست میاد که به اندازه یه گردوه.

کشت هرساله هر درخت همراه با مراحل تبدیل شدن اونا به مایع، کره یا پودر کاکائوه که واسه تولید ۵۰۰ گرم شکلات کافیه.

تصویری از مراحل جور واجور ساخت شکلات رو توجه می کنین.