مطالب عمومی سری اول

روش هایی ساده اما حیاتی برای زنده ماندن در دریا که باید حتماً بدانید

هممون رفتن به ساحل دریا رو دوست داریم و تلاش می کنیم بعضی وقتا همراه با دوستان واسه رفع خستگی و مقداری آب تنی به کنار ساحل بریم. البته این موضوع نباید باعث شه که خطرناک بودن و بی ثباتی دریا رو از یاد ببرین. دریا طبق انتظارات شما عمل نمیکنه از این رو به هنگام وارد شدن در آب دریا باید بسیار حواستون باشه. به هرحال ممکنه واسه هر کسی پیش بیاد که یه دفعه خود رو در دل دریا یا اقیانوسی بیکران پیدا کنه، تنها و بدون هیچ نقطه امیدی. میدونید تو یه همچین موقعیتی چه باید بکنین و چه کارایی رو انجام ندین؟

در ادامه این مطلب می خوایم قوانین کلی و مهمی رو به شما معرفی کنیم که در این شرایط می تونن جون شما رو نجات بدن. با ادامه مطلب همراه باشین.

۱- آرامش خود رو حفظ کنین

تعجبی نداره که آدمایی که خود رو در دل اقیانوس می بینن فکر می کنن زندگی شون به پایان رسیده و شدیدا واسه زنده موندن تقلا می کنن. اما باید بدونین که وحشت کردن و دست و پا زدن بی هدف کمکی به شما نمیکنه و این موضوع می تونه قوه تشخیص شما رو دچار اشتباه کرده و ممکنه باعث شه که ریتم طبیعی تنفسی شما از دست بره.پس اولین کاری که در این موارد باید بکنین اینه که وحشت نکرده و آرامش خود رو حفظ کنین.

۲- درست ترین روش رو واسه شنا انتخاب کنین

در این شرایط، دیر یا زود باید در آب خود رو حرکت بدین. روش شنایی که انتخاب می کنین مقدار توانایی شما واسه ادامه دادن شنا رو تعیین می کنه.

این قانون رو همیشه یادتون باشه:

  • در آبای آروم بهتره که پشت به آب شنا کنین چون در این صورت فرصتی واسه آروم گرفتن و تنفس همیشگی و یکنواخت دارین.
  • اگه دریا مواج بود بهتره که روی شکم شنا کنین. مثلا روش شنای پروانه رو امتحان کنین. نفس بگیرین و سرتون رو زیر آب ببرین و نفستون رو بیرون بدین. اگه مجبور نباشین سرتون رو همیشه روی آب نگه دارین مطمئنا انرژی بیشتری رو واسه شنا کردن صرف می کنین و زود خسته نمی شین.
این مطلب را هم از دست ندهید :   با ۷ مقصر اصلی پیر و چروک شدن پوست آشنا شوید

۳- یه چیز شناور پیدا کنین

اگه به دلیل غرق شدن قایق یا سقوط هواپیما در آب خود رو در دریای باز پیدا کردین ممکنه چیزای زیادی دور و برتون باشن که شما رو شناور نگه دارن. اگه به قایقای نجات چوبی یا بادی که معمولا در کشتیا وجود دارن دسترسی داشته باشین کارتون بسیار آسون تر میشه.

۴- از لباسای خود مراقبت کنین

یادتون باشه که تابش نور خورشید مستقیما و واسه یه مدت تقریبا طولانی بسیار خطرناک میشه. پس لباس هاتون رو درنیاورید چون لباسا تا حدود خیلی از بدن شما در مقابل آفتاب مراقبت می کنن. اگه لباس کامل به تن ندارین باید سایه بانی واسه خود درست کنین تا اشعه آفتاب مستقیماً به بدن شما نخورد.

۵- در مورد چیزایی که می خورید با دقت عمل کنین

اگه در قایق نجات خود مقداری جیره غذایی اضطراری داشته باشین بسیار خوب میشه. اما در هر صورت بدون غذا مدت زیادی زنده نخواهید موند.

  • اگه در قایق خود جیره غذایی اضطراری دارین اونو به قسمتای کوچکتر واسه هر روز تقسیم کنین. این کار باعث می شه که به مدت بیشتری غذا داشته باشین و مشکلی در هضم غذا هم دارین.
  • اگه جیره غذایی اضطراری ندارین می تونین قلاب ماهیگری درست کنین، مثلا با یه تیکه از قوطی کنسرو قلاب درست کنین و با به کار گیری اون ماهی بگیرین. اگه اینجور وسایلی هم در دسترس نداشتید تلاش کنین گیاهان دریایی رو پیدا کنین چون مطمئنا در داخل این گیاهان تعدادی ماهی کوچیک هست.
  • اگه غذای زیادی همراه دارین هم تلاش داشته باشین ماهیگیری کنین چون ماهی برخلاف جیرهای غذایی همراهتون مقدار زیادی آب در خود داره.
  • از خوردن غذاهای ناسالم دوری کنین حتی اگه شدیداَ گرسنه باشین.
این مطلب را هم از دست ندهید :   سفر به «سوباتان»؛ بهشت اردیبهشت ایران

۶- همیشهَ تلاش کنین آب شیرین جمع کنین

در صورت گرفتار شدن در دریا، داشتن آب شیرین بسیار حیاتی تر از غذا میشه. در اینجور شرایطی شما مطمئنا جنب و جوش زیادی دارین و انرژی بسیار کمی مصرف می کنین اما بدن شما به آب بیشتر و بیشتری نیاز داره.

یادتون باشه که نباید آب دریا رو بخورین.
  • تقطیر کنین: واسه این کار به یه جعبه، دو ظرف، ماده ضد آب و مقداری وزنه سنگین نیاز دارین. یکی از ظرفا رو ورداشته و در داخل اون مقداری آب دریا بریزین. ظرف دیگه رو در جعبه قرار داده و کنار ظرف اول بذارین. یه لایه ضد آب مانند پلی اتیلن رو روی اونا قرار داده و سفت کنین و وزنه رو روی ظرف خالی بذارین. به زودی ظرف خالی از آب شیرین و تازه پر می شه.
  • آب باران: اطمینان پیدا کنین که همیشه چندین ظرف خالی در کنار خود داشته باشین تا با به کار گیری اونا بتونین آب باران جمع کنین.

۷- به طور کاملً مراقب خود باشین

جای تعجب نداره که در اینجور شرایطی دوست دارین در اولین زمان ممکن پا در خشکی بذارین. با این وجود همه حرکات شما واسه نجات پیدا کردن باید با دقت انتخاب و انجام شن. در اینجور مواردی باید قوانین زیر رو رعایت کنین:

  •  اگه نمی دونین کجا هستین پارو نزنین. بذارین امواج شما رو با خود ببرن چون معمولاً امواج شما رو به سمت ساحل میبرن.
  • اگه از دور یه کشتی دیدید در آب شیرجه نزنین. تلاش نکنین خود رو به اون برسونین. بهترین کار اینه که با به کار گیری یه آینه یا قوطی کنسرو به اون علامت بدین.
  • تلاش نکنین واسه علامت دادن از آتیش استفاده کنین چون این کار سایبان شما رو در خطر قرار میده.
  • اگه خوش شانس بودین و تعدادی منور در قایق تون داشتین اونا رو بی هدف تلف نکنین. صبر کنین وقتی که یه کشتی یا قایق رو دیدید از اونا استفاده کنین.
  • اگه در میان وسایل موجود در قایق، ماده فلورسین پیدا کردین در صورت دیدن کشتی یا هواپیما اونو در آب حل کنین. این کار باعث می شه که در دور و بر شما یه نقطه روشن ایجاد شه که از آسمون یا از فاصله دور به روشنی دیده می شن.
این مطلب را هم از دست ندهید :   جزییات جدید از توانایی های موشکی سپاه: از شکار «جانور قندهار تا «MQ-1C»

۸- امیدتون رو از دست ندین

ناامیدی بزرگ ترین دشمن شما میشه. از نجات پیدا کردن ناامید نشید. افراد زیادی بعد از ماه ها سرگردان بودن در دریا زنده مونده و به ساحل رسیدن.