مطالب عمومی سری اول

جزییات جدید از توانایی های موشکی سپاه: از شکار «جانور قندهار تا «MQ-1C»

پس از رونمایی از تونلای زیر زمینی موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته که گفته شده در سراسر کشور پخش شده و آماده آفند طوفانی با موشکای هدایت شونده کوتاه برد و بلند برد نقطه زن علیه مواضع دشمنه، شکار هواپیماهای بدون سرنشین هم به وسیله نیروی هوافضا سپاه که این روزا خبرهای باحال و عجیبی از ظرفیتای اطلاعاتی و عملیاتی اون مخابره می‌شه، قدرت جنگال و ترفندهای کمین سپاه واسه حفاظت از آسمون ایران زمین رو به رخ کشید.

سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته در برنامه تلویزیونی ثریا واسه اولین بار اعلام کرده که سپاه، پهپاد MQ-9 Reaper واسه ارتش آمریکا رو غنیمت گرفته. این پهپاد پرنده‌ای بسیار پیشرفته و ساخت آمریکا هستش که فقطً چند کشور معدود از جمله فرانسه، هلند، انگلیس، هند، ایتالیا و اسپانیا اونو در اختیار دارن که حالا سپاه پاسداران هم جزو دارندگان این پهپاد پیشرفته حساب می‌شه.

فرمانده موشکی سپاه در برنامه ثریا چه گفت؟

سردار حاجی زاده گفت: بعضی وقتا هواپیماهای بدون سرنشین ما در دور و بر ناوهای آمریکایی پرواز نمی‌کنن اما اونا توهم این رو دارن که ما بالای سرشون هستیم.

امروز واقعا هیمنه آمریکایی‌ها فروریخته س.

  • بزرگترین کلکسیون غنائم پهپادی رو از آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها داریم.
  • بزرگترین کلکسیون غنائم پهپادی رو از آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در اختیار ایرانه.
  • ایران علاوه بر RQ۱۷۰هواپیماهایNQ۱ و NQ۹ آمریکایی و «هرمس» رژیم صهیونیستی رو به غنیمت گرفته‌ایم.
  • ایران درسطح جهان جزو ۴، ۵ کشور جهان در بخش فناوری پهپادی هست.
  • یکی از فرماندهان هوایی یکی از کشورای قوی به ما می‌گفت ما در این بخش از شما عقب افتادیم.
  • سپاه می خواد یه نمایشگاهی از نتیجه های کار و لوازم هوافضا برپا کنه و از روسای دانشگاه‌ها، مسئولین و نمایندگان مجلس واسه بازدید از اون دعوت کنیم تا این نتیجه های کار رو بطور مستقیم ببینن و توانمندی جوانان دانشمند ما رو باور کنن.
  • بودجه نظامی کشور هرساله حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلاره.
  •  امروز در بخش اعتبارات نظامی در رده هجدهم دنیا هستیم.
  • آمریکا، چین و عربستان در رده اول تا سوم بودجه نظامی دنیا هستن.
  • هزینه نظامی عربستان هرساله ۷۰ میلیارده در حالی که ما هرساله حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار هزینه می‌کنیم.
  • ما در بخش نظامی از امارات و ترکیه هم کمتر هزینه می‌کنیم.
  • یکی از کشورای دوست ۳۶ فرورند هواپیمای F۱۶ از آمریکا به ارزش ۷.۲  میلیارد دلار خریداری کرده؛ یعنی هر هواپیما رو حدود ۲۰۰ میلیون دلار خریده س.
  • ما با ۲۰۰ میلیون دلار می تونیم ۵۰۰ فروند موشک دوربرد تولید کنیم.
    هزینه تولید بعضی موشک‌های ما ۱۰۰ هزار دلار و یه سریای دیگه ۴۰۰ هزار دلاره.
این مطلب را هم از دست ندهید :   با ۷ مقصر اصلی پیر و چروک شدن پوست آشنا شوید

گشتی در کلکسیون غنیمتای آمریکایی سپاه

چهاردهم آذر ماه سال ۹۱ یه فروند پهپاد آمریکا به‌نام اسکن ایگل (ScanEagle) به اسارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. این پهپاد که با هدف شناسایی و جمع‌بیاری اطلاعات در حال گشت‌زنی در منطقه عمومی خلیج فارس بود، به‌محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و به‌ غنیمت گرفته شد.

این پهپاد با ۱٫۱۹ متر طول و ۳٫۰۵ متر عرض (دو سر بال) و ۱۸ کیلوگرم وزن، واسه پرواز نیاز به باند نداره و به‌عوض با یه سامانه هوای فشرده به بالا پرتاب می‌شه و واسه فرود هم یه جرثقیل با طناب و قلاب اونو در ارتفاع پایین بازیابی می‌کنه. این پهپاد از جمله پرنده‌های مورد استفاده به وسیله نیروی دریایی آمریکاست.

هنوز خاطره شکار RQ-170 و مهندسی برعکس اون در یادها مونده. پرنده‌ای که در چنگال نیروهای نظامی ایران افتاد و حالا، نمونه‌های بومی شده اون واسه عکسبرداری و بمباران مواضع گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه، استفاده شد.

مهر ماه سال ۹۵، واسه اولین بار نیروی هوافضای سپاه پاسداران تصاویری از یه پهپاد پیشرفته و غنیمتی رو منتشر کرد که نام اونو MQ-1C معرفی و اعلام کرد که این پهپاد واسه آمریکا هستش.
هم‌حالا ارتش آمریکا و سازمان جاسوسی این کشور در حال استفاده گسترده از این پهپاد هستن.

سپاه پاسداران، ۱۰ مهر ماه سال ۹۵ از یه فروند پهپاد آمریکایی به‌نام شادو ۲۰۰ (SHADOW 200) هم رونمایی کرد که این پهپاد هم به وسیله نیروی هوافضای سپاه غنیمت گرفته شده بود. این پهپاد، یه پهپاد جاسوسی آمریکاییه که هم‌حالا در بسیاری یگان‌های رزمی و غیررزمی ارتش آمریکا مورد استفاده قرار داره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   چگونه در شهر تهران با کمترین هزینه تفریح کنیم؟

آرکیو۷ یا همون شادو ۲۰۰، با موتور روتوری ۲۸ کیلو واتی وانکل پرواز کرده و ۴ ساعت مداومت پروازی داره.
سپاه پاسداران تونسته این پهپاد رو هم مهندسی برعکس و نمونه‌ای ایرونی از اونو تولید کنه.

دو نعمته که قدرشون مجهوله: سلامت و امنیت