مطالب عمومی سری اول

راهنمای ثبت نام دانش آموزان در آزمون مدارس تیزهوشان و پاسخ به سوالات

مدارس تیزهوشون با نمونه دولتی فرق داره و شرایط خاصی واسه ثبت نام دانش آموزان دارای شرایط داره که معمولا هر سال قوانین اون دچار تغییرات کمی می شه. راهنمای سوال و جواب ثبت نام در مدارس تیزهوشون موضوعیه که در گفتار امروز سرویس دانستنیای ما به اون اشاره میکنیم. آزمون تیزهوشون از جمله آزمون هاییه که واسه شناسایی استعدادهای برتر تحصیلی در دبیرستانای دوره اول و دوم انجام می شه و هرساله صدها هزار دانش آموز در سراسر کشور در ان شرکت می کنن. جواب ما به ۲۷ سوال عادی دانش آموزان رو ببینین.

با گزارش امروز ما همراه باشین.

مسئول برگزاری آزمون تیزهوشون چه نهادیه؟

برگزاری این آزمون به وسیله سازمان معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش انجام میشه و سوالات و اصلاح و جواب به اعتراض داوطلبان در این آزمون به وسیله مرکز امتحان وزارت آموزش و پرورش انجام می شه.

در چه مقاطع تحصیلی این آزمون برگزار می شه؟

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که آزمون تیزهوشون تنها  در دو مقطع پایه ششم به هفتم و پایه هشتم به نهم، این آزمون همه ساله برگزار می شه.

هدف از برگزاری آزمون تیزهوشون چیه؟

 

 

این آزمون‌، به خاطر شناسایی و جذب علم‌آموزان صاحب استعداد برتر جهت ادامۀ تحصیل در دبیرستان‌های استعدادهای نورانی و هم جهت با سیاست‌های اصولی وزارت آموزش و پرورش و مصوّبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می شه و سال گذشته نزدیک به ۲۶۰ هزار نفر شرکت کننده در آزمون، واسه ورود به پایه‌های هفتم و نهم ثبت نام کردن.

شرط پذیرش دانش آموزان واسه ورود به دبیرستانای دوره اول و دوم تیزهوشون چیه؟

پذیرش علم‌آموزان واسه ورود به دبیرستان‌های دورۀ اونّل و دوّم متوسّطه استعدادهای نورانی، فقطً براساس رتبۀ براساس نمرۀ آزمون ورودی بوده و واسه پذیرفته نشدگان در آزمون، کارنامه نبود قبولی شامل: وضعیّت جواب‌گویی به سؤالات در هر ماده امتحانی (تعداد جواب نادرست، تعداد نزده و تعداد جواب درست)، نمره آزمون در سؤالات استعداد تحلیلی و تحصیلی، نمره کلّ آزمون و نمرات کلّ آزمون آخرین داوطلب قبول شده در اولویت‌های انتخابی دانش آموز صادر و ارائه شده.

شانس پذیرش دانش آموزان در آزمون تیزهوشون چقدره؟

تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد کل داوطلبان در این آزمون که شرایط عمومی و اختصاصی (مثل معدل واسه پایه نهم به دهم ) رو دارا باشن، به مدارس استعدادهای نورانی راه پیدا می کنن و بیشتر از ۸۰ درصد کل داوطلبان از ورود به این مدارس باز می مانند. پس ورود به این مدارس، مثل ورود به دانشگاه های سراسر کشور در گروه های آزمایشی ۵ گانه، کار آسونی نیس و نیاز به برنامه ریزی، همت و تسلط اطلاعاتی به کتابایی که به عنوان منبع آزمون معرفی شده داره.

قبولی در آزمون مدارس تیزهوشون، شانس پذیرش در رشته های محبوب دانشگاهی در کنکور سراسری رو زیاد می کنه؟

مهم ترین قضیه در قبولی یا نبود قبولی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشون در کشور، نا امید نشدن و حتی مغرور نشدنه. خیلی از کسایی که در آزمون مدارس تیزهوشون نمره قبولی به دست نیوردن، تونسته ان در آزمون سراسری هرساله در گروه های آزمایشی، رتبه بالا کسب کرده و در رشته ها و دانشگاه های محبوب ایرانیان مشغول به تحصیل شن. پس نبود قبولی، به معنی شانس ضعیف واسه ورود به بهترین رشته در بهترین دانشگاه های کشور در گروه های آزمایشی ۵ گانه نیس.

واسه موفقیت در آزمون مدارس تیزهوشون چیکار باید کرد؟

  • برنامه ریزی  اصولی
  • اهمیت برنامه ریزی هفتگی

  • ارتقای مهارت تست زنی

  • اصل مهم یادداشت ورداری از دروس

  • مشورت از اهل فن

 

  • مشاهده آخرین اطلاعیهای وزارت اموزش و پرورش واسه ثبت نام در آزمون مدارس تیزهوشون

چیجوری میشه مهارتای تست زنی رو واسه موفقت در آزمون مدارس تیزهوشون بدست آورد؟

کتابای امادگی در آزمون مدارس تیزهوشون می تونه نقطه اتکای شما در آزمون باشه. با افزایش مهارتای تست زنی می تونین دست خود رو در حل مسایل به خصوص مسایل ریاضی که نیاز به حمل موضوع داره پیشرفت داده و روند انتقال داده از ذهن به دست و قلم و ارائه روی جواب نامه رو با کمترین خط به پیش ببرین.

مهارت تست زنی در آزمونای ۴ گزینه ای به اندازه تسلط اطلاعاتی بر مفاهیم مهمه. فهم گزینه های غلط و انحرافی و رسیدن به گزینه پایانی و انتخاب و علامت زدن در جواب نامه، بدون اشتباه، مهارتیه که نیازمند کار و تکرار و صبوریه. در مهارتای تست زنی، شما با نکاتی در محتوای درسی آزمون آشنا میشین که شاید واسه شما به این اندازه در زمان مطالعه مفاد درس مربوطه، جذاب و قابل توجه نبود.

ضریب درسا در آزمون چیجوریه؟

ضریب درسا واسه موفقیت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشون خیلی با اهمیته. وقتی که شما باید واسه افزایش امادگی در درس ریاضی اختصاص بدین، باید به مراتب بیشتر از اندازه وقتی باشه که واسه آمادگی در درس تحقیقات اجتماعی باید صرف شه.
چون که ضریب ریاضی ۳ برابر درس تحقیقات اجتماعیه و شدیدا در تراز و رتبه شما و اندازه قبولی در استان مربوطه تاثیر گذاره.

ساختار سوالات آزمون تیزهوشون چیجوریه؟

همونطور که می دونین در آزمون ورودی، با ۲ قسم سوال روبرو هستین. سوالات استعداد تحلیلی که ۲۰ درصد کل سوالات رو شامل می شه و باید ظرف ۱۵ دقیقه به ۱۵ سوال جواب بدین. این سوالات اصلا رابطه به کتابای درسی نداره و باید کتابای امادگی استعداد تحلیلی رو بخونین یا فایلای مربوطه رو در اینترنت جستجو کرده و به نمونه سوالات این بخش که سخت هم نیس، اگاهی پیدا کنین.

بخش استعداد تحصیلی هم ۸۰ درصد بقیه رو به خود اختصاص میده که باید در زمان مقرر به اون جواب بدین و کل منایع سوالات، کتابای درسی مصوب وزارت آموزش و پرورشه.

ثبت نام آزمون ورودی مدارس تیزهوشون چه وقتی انجام می شه؟

والدین گرامی توجه داشته باشن که طبق روال همه ساله، ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشون در پایه های ششم به هفتم و نهم به دهم در اواخر بهمن ماه شروع و تا اوایل اسفند ماه ادامه پیدا می کنه.
بخاطر این، علم آموزانی که قصد شرکت در آزمون ورودی سراسری مدارس تیزهوشون رو دارن، باید با مراجعه به درگاه azmoon.medu.ir نسبت به ثبت نام اینترنتی و تکمیل فرمای مربوطه دست به کار شن.

شرایط ثبت نام در آزمون ورودی مدارس تیزهوشون چیه؟

علم اموزانی که واسه ورود به مدارس تیزهوشون در پایه ششم به هفتم تلاش می کنن، کسب نمرات عالی در کلیه دروس پایه پنجم یا بیشترین حد تو یه درس خوب و در بقیه دروس عالی، از جمله شرایط اصلی ثبت نام در آزمون مدارس تیزهوشانه.

علم آموزانی که واسه ورود به مدارس تیزهوشون در پایه نهم به دهم ثبت نام می کنن، باید معدل ۱۹ در پایه هشتم داشته باشن.

مدارک لازم واسه ثبت نام دانش آموزان در آزمون تیزهوشون کدامه؟

۱ -کامل کردن فرم ثبت نام در آزمون: داوطلبان باید پس از ورود به سامانۀ ثبت نام، فیلدهای مربوط در تقاضانامۀ ثبت نام رو تکمیل کنن.

ً عکس دختران باید با حجاب اسلامی بوده و صورت کامل اونا مشخّص باشه.

۳ -واریز مبلغ یک صـد و شصت وپنج هــزار ریال فقط از راه سامانۀ ثبت نام الکترونیکی طبق زمانبندی: تاریخ مراجعه به سامانه و انجام واریز وجه به خاطر قطعی شدن ثبت نام، در سامانه اطلاع رسانی میشه. داوطلبان گرامی باید جهت پرداخت وجه ثبت نام ،از کارتای بانکی عضو شبکۀ شتاب استفاده کرده و رمز دوم پرداخت اینترنتی رو به همراه داشته باشن. –

تبصرۀ ۶ :درصورت واریز وجه ثبت نام به صورت مستقیم، از راه مراجعه به بانک و یا دستگاه های خودپرداز، هیچ- گونه ثبت نامی انجام نشده و وجه واریزی هم قابل استرداد نیس.
– تبصره ۲ :مبلغ فوق ثابت بوده و به جز این مبلغ، دریافت هرگونه وجه تحت هر عنوان ممنوعه.

سوالات آزمون تیزهوشون در دوره اول و دوم متوسطه به چه صورته؟

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سوالات آزمون تیزهوشون

  • در پایه ششم به هفتم:‌ به صورت ۴ گزینه ای بوده و ۷۰ سوال مطرح می شه که علم اموزان باید ظرف ۹۰ دقیقه به سوالات جواب بدن.
  • در پایه نهم به دهم: به صورت ۴ گزینه بوده و ۹۰ سوال مطرح می شه که دانش آموزان باید ظرف ۱۰۰ دقیقه به سوالات جواب بدن.

منابع آزمون تیزهوشون پایه ششم به هفتم کدامه؟

در آزمون ورودی مدارس تیزهوشون در پایه ششم به هفتم، مفاد امتحانی به توضیح زیره:‌

  • درس آزمون قرآن و هدیه آسمون- ضریب ۲ – ۸ سوال

 

  • درس فارسی مهارت خوندن و نوشتن: ضریب ۲- ۱۰ سوال
  • درس تحقیقات اجتماعی:‌ضریب ۱ – ۷ سوال
  • درس تفکر و تحقیق: ضریب ۱ – ۵ سوال

 

  • درس علوم تجربی:‌ضریب ۲ – ۱۰ سوال

  • درس ریاضی: ضریب ۳ – ۱۵ سوال

  • استعداد تحلیلی- ۱۵ سوال در ۱۵ دقیقه

نکته ۱:‌ سوالات استعداد تحلیلی به روش غیر کلامی و چهار گزینه ای (فقط با ۱ جواب درست) به خاطر آزمایش توانایی تحلیل، ریشه یابی و طبقه بندی و سازمان دهی مطالب و مباحث جورواجور طراحی می شه.
طراحی این سوالات ضرفا براساس محتوای کتب درسی نیس .

نکته ۲: سوالات استعداد تحصیلی، به روش ۴ گزینه س.

نکته ۳:‌سوالات درس آزمون قران و هدیه های آسمون از محتوای درسی مشترک داوطلبان اهل تشیع و تسنن طراحی می شه.
اما داوطلبان اقلیتای دینی رسمی کشور (مسیحیان-کلیمیان و زرتشتیان) به سوالات مشترک اقلیتای دینی (براساس محتوای کتاب هدیه های آسمون خاص اقلیتای دینی با کد ۳۳ پایه پنجم و کد ۳۴/۹ پایه ششم) طرح می شه.

نکته ۴: به ازای هر جواب درست، ۳ امتیاز مثبت و به ازای هر جواب منفی، ۱ امتیاز منفی تعلق میگیره.

نکته ۵: اگه به هر سوال بیشتر از ۱ جواب داده شه، ۱ امتیاز منفی واسه داوطلب در نظر گرفته می شه.

منابع آزمون ورودی مدارس تیزهوشون پایه نهم به دهم (دوره دوم) کدامه؟

مفاد امتحانی آزمون ورودی مدارس تیزهوشون در پایه نهم به دهم به توضیح زیره:‌

  • درس قران و معارف اسلامی: ضریب ۲ – ۸ سوال

  • درس زبون و ادبیات فارسی: ضریب ۲ – ۱۵ سوال

    • درس تحقیقات اجتماعی (تاریخ-جغرافیا و مدنی): ضریب ۱- ۱۵ سوال

  • درس علوم تجربی :‌ضریب ۲ – ۱۷ سوال

  • درس ریاضی:‌ضریب ۳ – ۲۰ سوال

  • استعداد تحلیلی: ۱۵ دقیقه ۱۵ سوال

دانش آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای نورانی باید در آزمون شرکت کنن؟

بله. علم اموزان پایه نهم مدارس استعدادهای نورانی، باید در آزمون شرکت کرده و از شرط معدل معاف هستن. پذیرش پایانی این دسته از علم اموزان در آزمون ورودی، در صورت قبولی، به شرط گرفتن شرایط ادامه تحصیل در پایه نهم در سال تحصیلی پیش رو میشه.

سوالات بخش استعداد تحلیل به چه صورته؟

سوالات استعداد تحلیل به روش غیر کلامی و چهار گزینه (فقط با ۱ جواب درست) به خاطر آزمایش توانایی تحلیل، ریشه یابی ، طبقه بندی و سازمان دهی مطالب و مباحث جورواجور طراحی می شه.
اینم بگیم طراحی این سوالات فقط براساس محتوای کتب درسی نیس.

سوالات بخش استعداد تحصیلی چیجوریه؟

 

سوالات استعداد تحصیلی، به روش چهار گزینه ای (فقط با ۱ جواب درست) در سطح محتوای کتابای درسی با تاکید بر سطوح بالای شناختی، ترکیب علم، مفاهیم و مهارتای دو یا چند ماده درسی در بعضی از سوالات طراحی می شه.

سوالات درس آزمون قرآن چیجوریه واسه دانش آموزان غیر مسلمون چیجوریه؟

‌سوالات درس آزمون قران و هدیه های آسمون از محتوای درسی مشترک داوطلبان اهل تشیع و تسنن طراحی می شه.
اما داوطلبان اقلیتای دینی رسمی کشور (مسیحیان-کلیمیان و زرتشتیان) به سوالات مشترک اقلیتای دینی (براساس محتوای کتاب هدیه های آسمون خاص اقلیتای دینی با کد ۳۳ پایه پنجم و کد ۳۴/۹ پایه ششم) طرح می شه.

یافته های آزمون ورودی مدارس تیزهوشون چه وقتی اعلام می شه؟

توجه کنین که واسه شرکت در آزمون، یه هفته قبل از برگزاری آزمون به سایت azmoon.medu.ir مراجعه کرده و کارت اینترنتی شرکت در آزمون رو دانلود کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اطلاعات مندرج روی کارت با اطلاعات هویتی شما به خصوص شماره ملی، منطبق باشه. این آزمون طبق روال هر سال واسه علم اموزان پایه ششم به هفتم و پایه نهم به دهم، در نیمه اردیبهشت ماه برگزار می شه و یافته های هم پس از گذشت ۴ تا ۶ هفته از زمان برگزاری آزمون، روی سایت مزبور قابل مشاهده میشه.

پس از مراجعه حضوری به سمپاد دوری کنین و اطلاعات منتشره روی درگاه رو بخونین.

چگونگی اعتراض به یافته های آزمون ورودی مدارس تیزهوشون چیجوریه؟

اگه پس از اعلام یافته های و دریافت کارنامه شرکت در آزمون ورودی تیزهوشون، به یافته های اعلامی اعتراض دارین، می تونین ظرف زمان مقرر (معمولا در هفته آخر تیر ماه؛) با به کار گیری کد ملی و کد رهگیری، اعتراض خود رو به صورت اینترنتی ثبت کنین. مرکز امتحان وزارت آموزش و پرورش، مسول برگزاری این آزمون بوده و بالطبع، بررسی دوباره به اعتراض علم اموزان به وسیله این مرکز انجام و یافته ها به اطلاع داوطلب می رسه.

اگه قصد اعتراض به یافته ها رو دارین، باید صبوری کرده و در وقتی که خود سیستم به شما اجازه ثبت اینترنتی درخواست اعتراض رو میده، وارد سیستم شده و اعتراض خود رو براساس کد ملی و کد رهگیری، ثبت کنین.

ظرفیت پذیرش علم اموزان در آزمون ورودی مدارس تیزهوشون چقدره؟

ظرفیت پذیرش دبیرستانای دوره اول و دوم استعدادهای نورانی در هر شهرستان با در نظر گرفتن مناطق تحت پوشش، بر  پایه پیشنهاد اداره کل آموزش و پرورش هر  استان و با تایید مرکز ملی پرورش استعدادهای نورانی و علم پژوهان جوون تعیین شده که موقع ثبت نام الکترونیکی از راه سامانه ثبت نام، به اطلاع داوطلبان می رسه.

پس قبولی دانش آموزان واسه ورود به دبیرستانای پایه ششم به هفتم (دوره اول) و پایه هشتم به نهم (دوره دوم) فقط براساس رتبه براساس نمره آزمون ورودی میشه.

بخش امتحانی داوطلبان به چه صورت مشخص می شه؟

براساس منطقه آموزشی محل تحصیل سال تحصیلی پیش روی تعیین می شه.
در شهرستانایی که دارای چند دبیرستان دوره اول یا دوم متوسطه استعدادهای نورانی هستن، داوطلبان در انتخاب مدرسه مورد نظر خود در سطح شهرستان، اختیار کامل دارن و هر داوطلب میتونه بیشترین حد سه دبیرستان دوره اول و دوم استعدادهای نورانی رو به ترتیب اولویت در برگ تقاضانامه خود انتخاب کنه.

در صورتی بی توجهی و انتخاب مدارس شهرهای جور واجور یه استان در اولویتای سه گانه، در قبولی یا نبود قبولی داوطلب، فقط شهر و مدرسه ای که به وسیله داوطلب به عنوان اولویت اول انتخاب شده ملاک میشه.

تغییر رشته پذیرفته شدگان در دبیرستانای دوره دوم استعدادهای نورانی امکان داره؟

اکیدا ممنوعه و در پایه های بعد، علاوه بر دارا بودن شرایط تغییر رشته تحصیلی، کسب کف امتیاز قبولی در رشته مورد نظر در آزمون ورودی در ان دبیرستان الزامیه.

نحوۀ نقل و انتقال دانش آموز واسه ثبت نام در آزمون چیجوریه؟

۱-داوطلبانی که پس از زمان ثبت نام یا پس از زمان برگزاری آزمون ورودی، به هر دلیل تصمیم می گیرن در سال تحصیلی پیش روی در شهرستانی غیر از شهرستان محلّ سکونت فعلی اقامت کنن، فقط در صورت قبولی در یکی از مدارس انتخاب شدۀ خود در شهرستان مبدأ و دارا بودن حدّکم نمرۀ کف قبولی مدرسۀ شهرستان مقصد، با کسب موافقت ادارات کلّ آموزش و پرورش استان های مبدأ و مقصد، مجاز به انتقال و ثبت نام در دیگه مدارس استعدادهای نورانی در شهرستان یا استان دیگه هستن.

امکان انتقال بین مدارس استعدادهای نورانی در داخل یک شهرستان در دوره اونّل و دوم متوسّطه ) امکان داره؟

خیر. حتّی در صورت دارا بودن حدّکم نمره کف قبولی مدرسۀ مقصد( در سال اونّل پذیرش)، اکیداً ممنوعه. الزمه داوطلبان گرامی با دقّت کافی به این موضوع، نسبت به انتخاب اولویت مدارس انتخابی خود دست به کار شن. بعد از اعالم قبولی و تعیین مدرسۀ موردقبول، امکان تغییر یا جابه جایی دبیرستان اصلا ممکن نیس.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۲۸ مرداد؛ سالروز فاجعه آتش سوزی سینما رکس آبادان